Rens Braat: ‘Fabrikanten lijken soms overweldigd door opkomst ict’

Rens Braat is manager after sales service en oud-student van de HAN Automotive, toen nog de HTS Autotechniek in Apeldoorn. De technicus studeerde in 1985 af en volgde later een opleiding hogere bedrijfskunde. Sinds 2008 bekleedt hij zijn huidige functie bij Louwman & Parqui waar hij een team medewerkers aanstuurt ter ondersteuning van het dealernetwerk.

Rens Braat: 'Fabrikanten lijken soms overweldigd door opkomst ict'

De studie ligt al geruime tijd achter hem, maar de banden met de HAN Automotive zijn nog springlevend, zegt Braat. Dat is opmerkelijk want de meeste studenten in andere sectoren hebben na het verlaten van hun opleiding geen contact meer met de school. "Het technische automotive wereldje is klein. Oud-studenten en docenten komen elkaar in hun werk weer tegen waardoor een andere vorm van samenwerking kan ontstaan. Zelf heb ik een uitstekende relatie met HAN Automotive, we weten dat we bij elkaar kunnen aankloppen."

Onderbouwen

In zijn functie constateert Braat dat de eisen om technische vraagstukken te onderbouwen strenger worden. "Vroeger kon je uit ervaring en autoriteit zeggen waar een probleem zat maar daar heb je nu veel meer kennis en kunde voor nodig. Niet alleen om het probleem op te lossen maar ook om klanten, verzekeraars en leasemaatschappijen te woord te staan. Zij zijn mondiger geworden en beschikken dankzij internet over meer kennis van voertuigtechniek. Het kennisniveau van onze monteurs moet dus wel meegroeien." Het gevolg is dat werkgevers blijvend moeten investeren in het opleidingsniveau van hun werknemers, wat ook weer voor de nodige uitdagingen zorgt. "Alleen al het bepalen van het opleidingsvraagstuk is een opgave op zich. Maar duidelijk is wel dat de focus in de toekomst steeds meer op ict gaat liggen.’

Interpreteren

De opkomst van ict gaat zó snel, het lijkt er soms op dat autofabrikanten erdoor overweldigd worden, bemerkt Braat. Niet voor niets werken er op zijn afdeling inmiddels drie  HTS’ers en is er een in opleiding (Richard van der Kaa, red). Kennis van autotechniek draait volgens Braat echter niet alleen om ict maar vooral om het interpreteren van storingsmeldingen. Hij denkt dan ook niet dat er snel plek is voor honderd procent ict’ers in de werkplaats. "Je moet de auto als complex geheel zien van hardware en software. Wat betekent een foutmelding voor het voertuig als geheel? Het juist beantwoorden van deze vraag kan alleen met gedegen kennis van hard- én software. Het is de kerntaak van de moderne monteur. Maar ook een taak die met de opkomst van telematica en de connected car alsmaar complexer wordt." (MvW)

 

 

Rens Braat: ‘Fabrikanten lijken soms overweldigd door opkomst ict’ - Automobielmanagement.nl

Rens Braat: ‘Fabrikanten lijken soms overweldigd door opkomst ict’

Rens Braat is manager after sales service en oud-student van de HAN Automotive, toen nog de HTS Autotechniek in Apeldoorn. De technicus studeerde in 1985 af en volgde later een opleiding hogere bedrijfskunde. Sinds 2008 bekleedt hij zijn huidige functie bij Louwman & Parqui waar hij een team medewerkers aanstuurt ter ondersteuning van het dealernetwerk.

Rens Braat: 'Fabrikanten lijken soms overweldigd door opkomst ict'

De studie ligt al geruime tijd achter hem, maar de banden met de HAN Automotive zijn nog springlevend, zegt Braat. Dat is opmerkelijk want de meeste studenten in andere sectoren hebben na het verlaten van hun opleiding geen contact meer met de school. "Het technische automotive wereldje is klein. Oud-studenten en docenten komen elkaar in hun werk weer tegen waardoor een andere vorm van samenwerking kan ontstaan. Zelf heb ik een uitstekende relatie met HAN Automotive, we weten dat we bij elkaar kunnen aankloppen."

Onderbouwen

In zijn functie constateert Braat dat de eisen om technische vraagstukken te onderbouwen strenger worden. "Vroeger kon je uit ervaring en autoriteit zeggen waar een probleem zat maar daar heb je nu veel meer kennis en kunde voor nodig. Niet alleen om het probleem op te lossen maar ook om klanten, verzekeraars en leasemaatschappijen te woord te staan. Zij zijn mondiger geworden en beschikken dankzij internet over meer kennis van voertuigtechniek. Het kennisniveau van onze monteurs moet dus wel meegroeien." Het gevolg is dat werkgevers blijvend moeten investeren in het opleidingsniveau van hun werknemers, wat ook weer voor de nodige uitdagingen zorgt. "Alleen al het bepalen van het opleidingsvraagstuk is een opgave op zich. Maar duidelijk is wel dat de focus in de toekomst steeds meer op ict gaat liggen.’

Interpreteren

De opkomst van ict gaat zó snel, het lijkt er soms op dat autofabrikanten erdoor overweldigd worden, bemerkt Braat. Niet voor niets werken er op zijn afdeling inmiddels drie  HTS’ers en is er een in opleiding (Richard van der Kaa, red). Kennis van autotechniek draait volgens Braat echter niet alleen om ict maar vooral om het interpreteren van storingsmeldingen. Hij denkt dan ook niet dat er snel plek is voor honderd procent ict’ers in de werkplaats. "Je moet de auto als complex geheel zien van hardware en software. Wat betekent een foutmelding voor het voertuig als geheel? Het juist beantwoorden van deze vraag kan alleen met gedegen kennis van hard- én software. Het is de kerntaak van de moderne monteur. Maar ook een taak die met de opkomst van telematica en de connected car alsmaar complexer wordt." (MvW)