Duurzaamheid is geen window dressing maar een businessmodel

Veel bedrijven bieden CO2-compensatie van het wagenpark aan maar WagenPlan doet dat al sinds eind 2007. Nu voor steeds meer aanbestedingen CO2-certificaten vereist zijn, blijkt dat duurzaamheid ook vanuit financieel oogpunt heel verantwoord is.

Duurzaamheid is geen window dressing maar een businessmodel

Er zijn tal van partijen in de autobranche die claimen dat zij duurzaamheid hoog in het vaandel dragen, maar de vraag is soms of dat uit overtuiging gebeurt of omdat de marketingafdeling het lekker vindt klinken. Bij WagenPlan zit duurzaamheid in de genen, stelt directeur Wijnand Akkerman. "We houden ons al sinds 2007 bezig met CO2-compensatie en steeds meer klanten gebruiken de bijbehorende certificaten bij aanbestedingen en dergelijke", legt hij uit. "Duurzaamheid is bij WagenPlan geen window dressing maar het fundament van ons businessmodel. Een zuinige auto is immers niet alleen milieuvriendelijker maar ook goedkoper in gebruik. Het mes snijdt dus aan twee kanten."

Alternatieven

Hoewel ze ook bij WagenPlan uiteindelijk auto’s willen verleasen, zegt het bedrijf wel eerst goed te kijken of medewerkers en de feitelijke mobiliteitsbehoefte van een klant. Hebben medewerkers wel écht een auto nodig in hun functie of zijn er alternatieven? "Maar het is echt niet zo dat er een vloek op de auto rust, zoals je soms nog wel eens in de markt hoort. Een hybride auto of een ev is niet altijd de oplossing. Een schone dieselmotor is in een aantal gevallen een veel betere optie voor medewerkers. Zeker als ze 50 tot 60 duizend kilometer per jaar rijden."

Akkerman is van mening dat bij plug-in hybrides eerst gekeken moet worden of de berijder een laadpaal tot zijn beschikking heeft, om vervolgens te zorgen dat hij die ook daadwerkelijk gaat gebruiken. "Daarbij kun je denken aan positieve beloning of stimuleringsprogramma’s. Sancties opleggen bij onjuist gebruik hebben een tegengesteld effect. Inzet van een brandstofbudget zorgt ervoor dat berijders zelf het budget niet overschrijden."

Elektroscooter

Het feit dat de marges als gevolg van de kleiner en goedkoper wordende leaseauto’s onder druk staan, stimuleert leasemaatschappijen om ook aanvullende diensten te gaan leveren. Akkerman: "Bij WagenPlan kijken we in bredere zin naar mobiliteit en de behoefte van de klant. Zo zetten steeds meer klanten elektroscooters in. In druk stadsverkeer zijn die echt onverslaanbaar." Met de aantrekkende economie en leasemarkt zal WagenPlan de gerealiseerde groei van afgelopen jaar in het lopende jaar continueren, al is de leasemaatschappij net als veel concurrenten uiteraard nog wel in afwachting van de Autobrief vanuit de overheid, die duidelijkheid omtrent het fiscale beleid moet gaan verschaffen.

Potentieel

Komende zomer introduceert WagenPlan privélease, dat steeds populairder aan het worden is. Volgens Akkerman is het potentieel daarvan enorm. "De leasemarkt maakt slechts een klein deel uit van de totale automarkt", zegt hij. "Veel particulieren rijden in een wat oudere auto, daar zijn zeker mogelijkheden voor de toekomst.

Ook in het kader van duurzaamheid. De markt is er nu meer klaar voor dan een paar jaar geleden. Mensen zijn tegenwoordig bijvoorbeeld ook gewend om geen telefoon meer te kopen maar alleen te gebruiken." Wel is het zo dat privélease vaak kleinere auto’s betreft. "Die voldoen echter prima voor woon-werkverkeer", stelt Akkerman. "Omdat veel werknemers niet meer in aanmerking komen voor een auto van de zaak voor woon-werkverkeer, vormt privélease een goed alternatief. Een bijkomend voordeel is dat de nieuwe auto’s ook zuiniger en milieuvriendelijker zijn dan de gemiddelde auto in eigen bezit."

Volgens WagenPlan is een goede dienstverlening ook voor de particuliere klant van groot belang. "Doordat wij zowel Athlon als Centraal Beheer Achmea als moeder hebben, bieden wij de voordelen van een groot bedrijf en de persoonlijke service van een klein bedrijf. Ingewikkelde zaken maken wij eenvoudig, want we staan zo dicht mogelijk bij de klant. Die persoonlijke dienstverlening wordt erg gewaardeerd."

Duurzaamheid is geen window dressing maar een businessmodel - Automobielmanagement.nl

Duurzaamheid is geen window dressing maar een businessmodel

Veel bedrijven bieden CO2-compensatie van het wagenpark aan maar WagenPlan doet dat al sinds eind 2007. Nu voor steeds meer aanbestedingen CO2-certificaten vereist zijn, blijkt dat duurzaamheid ook vanuit financieel oogpunt heel verantwoord is.

Duurzaamheid is geen window dressing maar een businessmodel

Er zijn tal van partijen in de autobranche die claimen dat zij duurzaamheid hoog in het vaandel dragen, maar de vraag is soms of dat uit overtuiging gebeurt of omdat de marketingafdeling het lekker vindt klinken. Bij WagenPlan zit duurzaamheid in de genen, stelt directeur Wijnand Akkerman. "We houden ons al sinds 2007 bezig met CO2-compensatie en steeds meer klanten gebruiken de bijbehorende certificaten bij aanbestedingen en dergelijke", legt hij uit. "Duurzaamheid is bij WagenPlan geen window dressing maar het fundament van ons businessmodel. Een zuinige auto is immers niet alleen milieuvriendelijker maar ook goedkoper in gebruik. Het mes snijdt dus aan twee kanten."

Alternatieven

Hoewel ze ook bij WagenPlan uiteindelijk auto’s willen verleasen, zegt het bedrijf wel eerst goed te kijken of medewerkers en de feitelijke mobiliteitsbehoefte van een klant. Hebben medewerkers wel écht een auto nodig in hun functie of zijn er alternatieven? "Maar het is echt niet zo dat er een vloek op de auto rust, zoals je soms nog wel eens in de markt hoort. Een hybride auto of een ev is niet altijd de oplossing. Een schone dieselmotor is in een aantal gevallen een veel betere optie voor medewerkers. Zeker als ze 50 tot 60 duizend kilometer per jaar rijden."

Akkerman is van mening dat bij plug-in hybrides eerst gekeken moet worden of de berijder een laadpaal tot zijn beschikking heeft, om vervolgens te zorgen dat hij die ook daadwerkelijk gaat gebruiken. "Daarbij kun je denken aan positieve beloning of stimuleringsprogramma’s. Sancties opleggen bij onjuist gebruik hebben een tegengesteld effect. Inzet van een brandstofbudget zorgt ervoor dat berijders zelf het budget niet overschrijden."

Elektroscooter

Het feit dat de marges als gevolg van de kleiner en goedkoper wordende leaseauto’s onder druk staan, stimuleert leasemaatschappijen om ook aanvullende diensten te gaan leveren. Akkerman: "Bij WagenPlan kijken we in bredere zin naar mobiliteit en de behoefte van de klant. Zo zetten steeds meer klanten elektroscooters in. In druk stadsverkeer zijn die echt onverslaanbaar." Met de aantrekkende economie en leasemarkt zal WagenPlan de gerealiseerde groei van afgelopen jaar in het lopende jaar continueren, al is de leasemaatschappij net als veel concurrenten uiteraard nog wel in afwachting van de Autobrief vanuit de overheid, die duidelijkheid omtrent het fiscale beleid moet gaan verschaffen.

Potentieel

Komende zomer introduceert WagenPlan privélease, dat steeds populairder aan het worden is. Volgens Akkerman is het potentieel daarvan enorm. "De leasemarkt maakt slechts een klein deel uit van de totale automarkt", zegt hij. "Veel particulieren rijden in een wat oudere auto, daar zijn zeker mogelijkheden voor de toekomst.

Ook in het kader van duurzaamheid. De markt is er nu meer klaar voor dan een paar jaar geleden. Mensen zijn tegenwoordig bijvoorbeeld ook gewend om geen telefoon meer te kopen maar alleen te gebruiken." Wel is het zo dat privélease vaak kleinere auto’s betreft. "Die voldoen echter prima voor woon-werkverkeer", stelt Akkerman. "Omdat veel werknemers niet meer in aanmerking komen voor een auto van de zaak voor woon-werkverkeer, vormt privélease een goed alternatief. Een bijkomend voordeel is dat de nieuwe auto’s ook zuiniger en milieuvriendelijker zijn dan de gemiddelde auto in eigen bezit."

Volgens WagenPlan is een goede dienstverlening ook voor de particuliere klant van groot belang. "Doordat wij zowel Athlon als Centraal Beheer Achmea als moeder hebben, bieden wij de voordelen van een groot bedrijf en de persoonlijke service van een klein bedrijf. Ingewikkelde zaken maken wij eenvoudig, want we staan zo dicht mogelijk bij de klant. Die persoonlijke dienstverlening wordt erg gewaardeerd."