Vakgarage biedt eerste hulp bij occasionverkoop

Onder de noemer Vakgarant Premium Occasions introduceerde Vakgarage medio 2013 een eigen remarketinglabel. Het werd gepositioneerd als volwaardig alternatief voor de merkdealer. Op diverse manieren verzorgt de centrale organisatie de marketing van het label. Bijvoorbeeld door regelmatig te voorzien in jong gebruikte voertuigen, exclusief voor Vakgarage-leden.

Vakgarage biedt eerste hulp bij occasionverkoop

Zo staat deze maand de Volkswagen Polo in de etalage. Er zijn enkele tientallen exemplaren beschikbaar. Onder meer de Ford Fiesta en Citroën C3 gingen de Polo voor – met succes: via het eigen netwerk werden deze jonggebruikte B-segmenters in korte tijd aan de man gebracht. Het verbaasde Marketing Manager Vishal Durgaram niets. "Populaire modellen met lage kilometerstanden, bijna nieuw, tegen een uiterst concurrerende prijs en met een jaar pechhulp en garantie. Ja, dat wil de consument wel."

Met enige regelmaat krijgt Vakgarage vanuit de internationale markt een aanbod van een batch personenwagens met ‘de kop eraf’. Het gaat om partijen van twintig tot veertig exemplaren, die in overleg met de Occasioncommissie worden geselecteerd en vervolgens tegen inkoopprijs exclusief aangeboden aan de inmiddels 238 leden van de formule. De combinatie landelijk netwerk, jonge occasion en volledige garantie zorgt voor een aanbieding op het niveau van de importeur/dealer. Met dat oogmerk – concurreren met de occasionlabels van het gebonden kanaal – werd immers Vakgarant Premium Occasions opgezet.

Dynamische banner

Acties als met de Polo maken deel uit van de huis-aan-huis kranten die Vakgarage zes keer per jaar verspreidt, in een oplage van meer dan twee miljoen exemplaren. Het aanbod prijkt ook als dynamische banner op de websites van Marktplaats, AutoTrader, Gaspedaal en AutoTrack. Dankzij deeplinks worden alle occasions meegenomen in de resultaten van Google. Naast de vrijwel nieuwe exemplaren bevat het label vooral auto’s van drie tot zeven jaar oud, met een maximum van tweehonderdduizend kilometer. Twee keer per jaar kunnen leden hun aanbod tweedehands etaleren in de Vakgarage huis-aan-huiskrant. Beetje ouderwets, zo’n papieren medium? "Dat moet je anders zien", zegt Durgaram. "Onze leden verwachten heus niet dat ze daardoor ineens extra gebruikte auto’s gaan verkopen. Ze willen niet zozeer de auto’s als wel zichzelf onder de aandacht brengen, in hun rol van aanbieder en serviceadres."

Seminar

Ook op het gebied van managementvaardigheden rond occasions is er ondersteuning vanuit de centrale organisatie.  Afgelopen dinsdag (21 april) bijvoorbeeld organiseerde Vakgarage voor de achterban in Amsterdam een occasionseminar. Onderwerpen als stadagen, afwaarderen, veilen, in- en verkoopbeleid en taxeren passeerden de revue. Voor het rendement van de gemiddelde Vakgarage is zo’n dag van groot belang. "Het vroegere taxeren op gevoel is niet meer haalbaar. Dankzij internet heeft de consument een helder beeld van de prijzen, dat zet je marge onder druk. Je moet het hebben van de aantallen, van heel vaak een beetje winst in plaats van af en toe een klapper. We merken dat leden daar nog moeite mee hebben, met die lagere marge. Omdat de grens tussen winst of verlies op een occasion zo nauw luistert, bieden we de leden tijdens zo’n seminar allerlei tooltjes aan, zodat ze meer grip op de materie krijgen."

Vakgarage biedt eerste hulp bij occasionverkoop - Automobielmanagement.nl

Vakgarage biedt eerste hulp bij occasionverkoop

Onder de noemer Vakgarant Premium Occasions introduceerde Vakgarage medio 2013 een eigen remarketinglabel. Het werd gepositioneerd als volwaardig alternatief voor de merkdealer. Op diverse manieren verzorgt de centrale organisatie de marketing van het label. Bijvoorbeeld door regelmatig te voorzien in jong gebruikte voertuigen, exclusief voor Vakgarage-leden.

Vakgarage biedt eerste hulp bij occasionverkoop

Zo staat deze maand de Volkswagen Polo in de etalage. Er zijn enkele tientallen exemplaren beschikbaar. Onder meer de Ford Fiesta en Citroën C3 gingen de Polo voor – met succes: via het eigen netwerk werden deze jonggebruikte B-segmenters in korte tijd aan de man gebracht. Het verbaasde Marketing Manager Vishal Durgaram niets. "Populaire modellen met lage kilometerstanden, bijna nieuw, tegen een uiterst concurrerende prijs en met een jaar pechhulp en garantie. Ja, dat wil de consument wel."

Met enige regelmaat krijgt Vakgarage vanuit de internationale markt een aanbod van een batch personenwagens met ‘de kop eraf’. Het gaat om partijen van twintig tot veertig exemplaren, die in overleg met de Occasioncommissie worden geselecteerd en vervolgens tegen inkoopprijs exclusief aangeboden aan de inmiddels 238 leden van de formule. De combinatie landelijk netwerk, jonge occasion en volledige garantie zorgt voor een aanbieding op het niveau van de importeur/dealer. Met dat oogmerk – concurreren met de occasionlabels van het gebonden kanaal – werd immers Vakgarant Premium Occasions opgezet.

Dynamische banner

Acties als met de Polo maken deel uit van de huis-aan-huis kranten die Vakgarage zes keer per jaar verspreidt, in een oplage van meer dan twee miljoen exemplaren. Het aanbod prijkt ook als dynamische banner op de websites van Marktplaats, AutoTrader, Gaspedaal en AutoTrack. Dankzij deeplinks worden alle occasions meegenomen in de resultaten van Google. Naast de vrijwel nieuwe exemplaren bevat het label vooral auto’s van drie tot zeven jaar oud, met een maximum van tweehonderdduizend kilometer. Twee keer per jaar kunnen leden hun aanbod tweedehands etaleren in de Vakgarage huis-aan-huiskrant. Beetje ouderwets, zo’n papieren medium? "Dat moet je anders zien", zegt Durgaram. "Onze leden verwachten heus niet dat ze daardoor ineens extra gebruikte auto’s gaan verkopen. Ze willen niet zozeer de auto’s als wel zichzelf onder de aandacht brengen, in hun rol van aanbieder en serviceadres."

Seminar

Ook op het gebied van managementvaardigheden rond occasions is er ondersteuning vanuit de centrale organisatie.  Afgelopen dinsdag (21 april) bijvoorbeeld organiseerde Vakgarage voor de achterban in Amsterdam een occasionseminar. Onderwerpen als stadagen, afwaarderen, veilen, in- en verkoopbeleid en taxeren passeerden de revue. Voor het rendement van de gemiddelde Vakgarage is zo’n dag van groot belang. "Het vroegere taxeren op gevoel is niet meer haalbaar. Dankzij internet heeft de consument een helder beeld van de prijzen, dat zet je marge onder druk. Je moet het hebben van de aantallen, van heel vaak een beetje winst in plaats van af en toe een klapper. We merken dat leden daar nog moeite mee hebben, met die lagere marge. Omdat de grens tussen winst of verlies op een occasion zo nauw luistert, bieden we de leden tijdens zo’n seminar allerlei tooltjes aan, zodat ze meer grip op de materie krijgen."