ASN Groep: groeiend aantal cosmetische schades vraagt om nieuwe aanpak

Met de opening van zogenaamde satellietvestigingen met roll-over cabines komt ASN Groep met een antwoord op het alsmaar groter wordende aandeel van cosmetische schades, die hier op efficiënte wijze worden verholpen.

Consumentenbond: lease moet schadevrije jaren bijhouden

Auto’s blijven steeds veiliger worden en de infrastructuur wordt alsmaar beter, hierdoor verandert het schadebeeld van auto’s doorlopend. Logisch gevolg: ook de werkzaamheden van schadeherstelbedrijven veranderen. Het percentage cosmetische schades neemt toe, terwijl het aantal schades waarbij equipment zoals bijvoorbeeld richtbanken en lasapparatuur vereist is gestaag daalt. ASN Groep speelde in op deze ontwikkeling door haar netwerkmodel uit te breiden met een nieuwe vestigingsvorm, de satellietvestiging. Naast ASN Hoorn en ASN Eindhoven is deze maand de derde satellietvestiging ASN Van den Heuvel Zaandam geopend. Cosmetische schades worden hier sneller gerepareerd waarbij de roll-over cabines het mogelijk maakt om tegelijkertijd aan meerdere auto’s te werken. "Het is voor ons wel belangrijk dat er voor de berijder van de auto niets verandert", aldus Jeroen Veldman, commercieel directeur bij het bedrijf. "De berijder levert de auto in bij een vestiging naar eigen keuze en bij het opnemen van de schade wordt vastgesteld of de reparatie kan worden uitgevoerd op de satellietvestiging of op één van onze hoofdvestigingen. Indien nodig gaat de auto op transport en dan leggen we dat duidelijk uit aan de klant." Volgens Veldman heeft de werkwijze met roll-over cabines in satellietvestigingen duidelijke voordelen ten opzichte van het traditionele herstelproces. "De auto blijft op zijn plek staan en er is zodoende geen manoeuvreerverlies meer. Daarnaast kan er tegelijkertijd aan meerdere auto’s worden gewerkt, waarbij één monteur alle werkzaamheden verricht. Hij is dus altijd verantwoordelijk voor de kwaliteit van het eindproduct."

Andere business case

Volgens algemeen directeur Marcel Kuijt geldt voor een satellietvestiging ook een hele andere business case. "Er is een lagere investeringsbehoefte voor de benodigde equipment doordat deze zijn gericht op het doel om uitsluitend cosmetische schades te herstellen. Een richtbank en lasapparatuur zal je niet vinden op onze satellietvestigingen." Door de mobiele spuitcabine en vaste herstelplek is een kleiner bedrijfspand toereikend. Een extra voordeel van de mobiele spuitcabine ten opzichte van de reguliere inrichting is dat er minder wachttijd voor de spuitcabine verloren gaat, de planning is simpelweg veel eenvoudiger geworden", zo zegt hij. "Het is ook een duurzaam concept, want we besparen op de energiekosten omdat de cabine niet meer tot 60 graden opgestookt hoeft te worden."

Verbeterde workflow

Bovendien is het arbotechnisch een verbetering, want door de hefbrug kunnen de medewerkers op stahoogte de auto spuiten. "En dat is iets wat je niet veel ziet in onze branche", legt hij uit. "Dit concept voor cosmetisch schadeherstel waarbij met allround personeel wordt gewerkt heeft een gunstig effect voor de personele bezetting. Door de efficiëntere werkplaatsinrichting en een verbeterde workflow weten we een hogere omloopsnelheid te bewerkstelligen." Dat leidt volgens hem weer tot besparingen op kosten van vervangend vervoer en het draagt bij aan een hogere klanttevredenheid omdat de klant weer sneller beschikt over zijn gerepareerde auto.

"Iedere dag tijdwinst is waardevol voor zowel onze opdrachtgevers én voor de klanten", aldus Kuijt. "Een voorspelling hoeveel satellietvestigingen er dit jaar bij komen is lastig, maar voor ons staat vast dat dit de ontwikkeling is voor de toekomst en dat binnen enkele jaren de satellietvestiging in deze vorm haar bestaansrecht zal hebben bewezen in onze branche."

Specialisaties

Veldman ziet door de netwerkstructuur met het satellietconcept dat de efficiency van het schadeproces verder zal vergroten en specialisaties mogelijk worden. "Dit kan betekenen dat we op geselecteerde plaatsen kunnen werken met ruimere openingstijden, misschien uiteindelijk zelfs wel 24/7." Met een dergelijke service en met de blijvende transparante klantenreviews op haar website wil ASN Groep het verschil gaan maken. In 2014 was ASN Groep de eerste schadehersteller in Europa die ging werken met deze roll-over cabine in haar vestiging in Eindhoven, inmiddels zijn er drie satellietvestigingen. En gezien de ontwikkelingen op het gebied van autoschade kon dat aantal wel eens snel gaan groeien.

 

 

 

ASN Groep: groeiend aantal cosmetische schades vraagt om nieuwe aanpak - Automobielmanagement.nl

ASN Groep: groeiend aantal cosmetische schades vraagt om nieuwe aanpak

Met de opening van zogenaamde satellietvestigingen met roll-over cabines komt ASN Groep met een antwoord op het alsmaar groter wordende aandeel van cosmetische schades, die hier op efficiënte wijze worden verholpen.

Consumentenbond: lease moet schadevrije jaren bijhouden

Auto’s blijven steeds veiliger worden en de infrastructuur wordt alsmaar beter, hierdoor verandert het schadebeeld van auto’s doorlopend. Logisch gevolg: ook de werkzaamheden van schadeherstelbedrijven veranderen. Het percentage cosmetische schades neemt toe, terwijl het aantal schades waarbij equipment zoals bijvoorbeeld richtbanken en lasapparatuur vereist is gestaag daalt. ASN Groep speelde in op deze ontwikkeling door haar netwerkmodel uit te breiden met een nieuwe vestigingsvorm, de satellietvestiging. Naast ASN Hoorn en ASN Eindhoven is deze maand de derde satellietvestiging ASN Van den Heuvel Zaandam geopend. Cosmetische schades worden hier sneller gerepareerd waarbij de roll-over cabines het mogelijk maakt om tegelijkertijd aan meerdere auto’s te werken. "Het is voor ons wel belangrijk dat er voor de berijder van de auto niets verandert", aldus Jeroen Veldman, commercieel directeur bij het bedrijf. "De berijder levert de auto in bij een vestiging naar eigen keuze en bij het opnemen van de schade wordt vastgesteld of de reparatie kan worden uitgevoerd op de satellietvestiging of op één van onze hoofdvestigingen. Indien nodig gaat de auto op transport en dan leggen we dat duidelijk uit aan de klant." Volgens Veldman heeft de werkwijze met roll-over cabines in satellietvestigingen duidelijke voordelen ten opzichte van het traditionele herstelproces. "De auto blijft op zijn plek staan en er is zodoende geen manoeuvreerverlies meer. Daarnaast kan er tegelijkertijd aan meerdere auto’s worden gewerkt, waarbij één monteur alle werkzaamheden verricht. Hij is dus altijd verantwoordelijk voor de kwaliteit van het eindproduct."

Andere business case

Volgens algemeen directeur Marcel Kuijt geldt voor een satellietvestiging ook een hele andere business case. "Er is een lagere investeringsbehoefte voor de benodigde equipment doordat deze zijn gericht op het doel om uitsluitend cosmetische schades te herstellen. Een richtbank en lasapparatuur zal je niet vinden op onze satellietvestigingen." Door de mobiele spuitcabine en vaste herstelplek is een kleiner bedrijfspand toereikend. Een extra voordeel van de mobiele spuitcabine ten opzichte van de reguliere inrichting is dat er minder wachttijd voor de spuitcabine verloren gaat, de planning is simpelweg veel eenvoudiger geworden", zo zegt hij. "Het is ook een duurzaam concept, want we besparen op de energiekosten omdat de cabine niet meer tot 60 graden opgestookt hoeft te worden."

Verbeterde workflow

Bovendien is het arbotechnisch een verbetering, want door de hefbrug kunnen de medewerkers op stahoogte de auto spuiten. "En dat is iets wat je niet veel ziet in onze branche", legt hij uit. "Dit concept voor cosmetisch schadeherstel waarbij met allround personeel wordt gewerkt heeft een gunstig effect voor de personele bezetting. Door de efficiëntere werkplaatsinrichting en een verbeterde workflow weten we een hogere omloopsnelheid te bewerkstelligen." Dat leidt volgens hem weer tot besparingen op kosten van vervangend vervoer en het draagt bij aan een hogere klanttevredenheid omdat de klant weer sneller beschikt over zijn gerepareerde auto.

"Iedere dag tijdwinst is waardevol voor zowel onze opdrachtgevers én voor de klanten", aldus Kuijt. "Een voorspelling hoeveel satellietvestigingen er dit jaar bij komen is lastig, maar voor ons staat vast dat dit de ontwikkeling is voor de toekomst en dat binnen enkele jaren de satellietvestiging in deze vorm haar bestaansrecht zal hebben bewezen in onze branche."

Specialisaties

Veldman ziet door de netwerkstructuur met het satellietconcept dat de efficiency van het schadeproces verder zal vergroten en specialisaties mogelijk worden. "Dit kan betekenen dat we op geselecteerde plaatsen kunnen werken met ruimere openingstijden, misschien uiteindelijk zelfs wel 24/7." Met een dergelijke service en met de blijvende transparante klantenreviews op haar website wil ASN Groep het verschil gaan maken. In 2014 was ASN Groep de eerste schadehersteller in Europa die ging werken met deze roll-over cabine in haar vestiging in Eindhoven, inmiddels zijn er drie satellietvestigingen. En gezien de ontwikkelingen op het gebied van autoschade kon dat aantal wel eens snel gaan groeien.