Moderne transmissies en de bijbehorende elektronica zijn zeer geavanceerd, met gevolgen voor het prijskaartje. Trapman wijst als voorbeeld op de automatische versnellingsbakken met dubbele koppeling. "Dat zijn voor ons de hardlopers. Dit type transmissie is bekend als DSG, de aanduiding die wordt gebruikt voor VW, Audi, Skoda en Seat, en DCT. DCT werkt volgens hetzelfde principe en wordt toegepast door onder meer Volvo, Ford en Chrysler.  

Er zijn fabrikanten die tien- tot elfduizend euro voor dit type transmissie vragen. Voor veel auto’s waarvan de garantietermijn is verstreken, is een dergelijke investering veel te hoog. Wij repareren een transmissie met dubbele koppeling voor een bedrag vanaf 1.200 euro, met een maximum van 4.000 euro."

Meedenken

Trapman raadt dealerbedrijven en universele garagebedrijven aan om in te spelen op het gedrag van de huidige consument. "Vroeger ging een klant met transmissieklachten naar zijn garagebedrijf. Dat belde ons en verhoogde onze factuur met een paar honderd euro. Zo werkt het niet meer. Automobilisten die een offerte van hun garagebedrijf hebben gehad, gaan op internet zoeken. Wie te veel vraagt, raakt zijn klanten kwijt."

Trapman merkt dat het aantal particuliere klanten van Autrans toeneemt, met dank aan Google. "Het aantal particulieren in ons klantenbestand is nog gering, maar neemt wel toe. Wij werken bij voorkeur alleen met zakelijke klanten uit de autobranche; ik probeer een automobilist altijd te overtuigen om met zijn eigen autobedrijf in zee te gaan."

Autrans biedt gratis diagnose aan van een auto met een transmissieprobleem. "Indien mogelijk rijden we eerst met de auto, op zoek naar aanwijzingen waar we het probleem moeten zoeken. Dat is gratis. Uitlezen kost 49 euro, maar dat bedrag trekken we van de factuur af als de klant ons de opdracht geeft."

Na een diagnose offreert Autrans volgens Trapman een gegarandeerde prijs. "Dankzij onze ervaring zijn we daartoe in staat. De klant hoeft dus niet bang te zijn voor een telefoontje dat het werk tegenzit en de factuur hoger wordt."        

Ook elektronica

Het leverings- en dienstenprogramma van Autrans is breed. De onderneming reviseert en repareert naast DSG’s en DCT’s ook handgeschakelde versnellingsbakken en moderne automatische transmissies met tot wel negen versnellingen. Autrans is tevens gespecialiseerd in de Multitronic automaat van Audi, de aandrijving van vierwielaangedreven auto’s en differentiëlen. "We reviseren koppelomvormers voor automatische transmissies, die verkopen we in heel Europa", vult Trapman aan. "Daarnaast beschikken we over een zeer uitgebreid programma onderdelen, met heel Europa als afzetgebied."

Op het gebied van transmissie-elektronica blijft Autrans niet achter. Hier geldt eigenlijk hetzelfde verhaal als voor transmissies. "Een nieuwe computer voor een Multitronic kost rond de 1.200 euro, wij leveren gereviseerde units voor 295 euro", noemt Trapman een rekenvoorbeeld. "Voor de overige automatische transmissies leveren wij eveneens een gunstig geprijsd, gereviseerd alternatief."

Ook bezitters van een oldtimer kunnen terecht bij Autrans. In de werkplaats wijst Trapman op een exclusieve Facel Vega met transmissieproblemen. "Er schijnen nog drie van deze auto’s in Nederland rond te rijden. Wij hebben de onderdelen en de kennis om deze klassieker te repareren."

Olie is geen gereedschap

De laatste tijd is er veel aandacht voor het ‘flushen’ (spoelen) van automatische transmissies. Tijdens het flushen wordt de transmissieolie afgetapt, indien mogelijk het filter vervangen en wordt de transmissie gespoeld met circa tien tot vijftien liter verse transmissieolie. Het doel van het spoelen is zo veel mogelijk vuil en aanslag te verwijderen. Autrans adviseert om automatische transmissies vanaf circa 80.000 kilometer preventief te laten flushen, maar waarschuwt tegelijkertijd dat spoelen geen wondermiddel is. "Met olie kun je niet repareren", benadrukt Trapman. "Flushen kan helpen om het schakelgedrag te verbeteren en om problemen te voorkomen, maar slijtage wordt er niet door verholpen. Uit de telefoontjes die onze helpdesk elke week weer krijgt, blijkt dat niet voor iedereen duidelijk te zijn."

Trapman adviseert een spoelbehandeling als Autrans na diagnose concludeert dat flushen zinvol kan zijn. Als diagnose laat zien dat flushen het probleem niet kan oplossen, is het zonde van het geld. Sowieso adviseert Autrans om elke 80.000 kilometer de transmissieolie van een automaat te laten verversen. Trapman: "Ook al zeggen autofabrikanten dat zij longlife olie in hun transmissies toepassen, die niet ververst hoeft te worden."

Gebruik altijd de juiste transmissieolie, sluit Trapman af. "Het aantal soorten neemt snel toe. Vijf jaar geleden hadden we twee soorten in bulk, nu al zeven. Net als voor motorolie geldt: gebruik altijd de voorgeschreven kwaliteit."

Alternatief met zekerheid

De klantenkring van Autrans bestaat onder meer uit autodealers, leasemaatschappijen en universele garagebedrijven. Trapman: "Klanten van deze bedrijven zijn meestal niet in staat, of niet bereid, om enorme bedragen voor een nieuwe transmissie te betalen. Een autobedrijf dat geen alternatief aanbiedt, is zijn klant vaak kwijt. Breng daarom een gerepareerde of gereviseerde transmissie ter sprake."

Het bedrijf van Trapman  biedt bovendien een alternatief met zekerheid. "Autrans bestaat al 33 jaar. Verdeeld over twee vestigingen hebben we 26 medewerkers, van wie de meerderheid al meer dan vijftien jaar bij ons is. We zijn aangesloten bij Bovag en geven een jaar garantie, zonder kilometerbeperking."