Een deel van de financiële injectie wordt gebruikt om de voorraadposities op te bouwen van drie, voor Doyen nieuwe en belangrijke onderdelenleveranciers: Kavo Parts, AVA Cooling en Van Wezel. Ieder voor zich sterke namen, die concrete invulling geven aan de wens om het gamma uit te breiden met "belangrijke onderdelen van A-merken", stelt directeur Marcel Streppel. De onderliggende logistieke operatie krijgt in de maand mei concreet gestalte; per 1 juni start de daadwerkelijke levering.

Met de grootscheepse investering in beschikbaarheid speelt Doyen in op een vurige wens van loyale klanten én prospects. Tal van onafhankelijke grossiers gaven aan graag (meer) zaken te willen gaan doen met Doyen, mits de propositie van lijnen gelijk of beter zou worden aan die van de concurrentie. Nadat Streppel had betoogd dat de Nederlandse onderdelendistributiesector zijn eigen dynamiek kent, gaf de holding in het Belgische Brussel groen licht om buiten het vaste assortiment ook enkele andere merken te voeren. "Het spel van consolidatie en schaalgrootte is bij ons aan de orde van de dag. Als derde grote distributeur in Nederland neemt Doyen een belangrijke positie in, niet in de laatste plaats voor de onafhankelijke automaterialengrossiers die er nog altijd zijn. En die dat ook zullen blijven, als het aan ons ligt."

Onafhankelijke grossier 

Het versterken van de concurrentiepositie van de onafhankelijke grossier en zijn klanten (lees: garagebedrijven) staat of valt met een maximale onderdelenbeschikbaarheid. Dat zit ‘m zowel in de merkenmix als in de breedte en diepte van de beschikbare assortimenten. "Een garagebedrijf wil kunnen kiezen", zegt Streppel. "Daarom hebben wij veelal van een productgroep minimaal twee A-merken beschikbaar. We kunnen een maximale uitleveringsgraad garanderen, omdat we zowel in ons centrale magazijn als in onze regiomagazijnen in Waalwijk en Zwolle een forse uitbreiding doen. Daarbij gaat het behalve om de voorraadposities van bestaande merken, zoals Luk, TRW, Knecht, SKF en Contitech, ook om onze nieuwe partners" (Kavo Parts, AVA, Van Wezel, red.). Bij die drie zal het overigens niet blijven: "Ons assortiment zal zich constant blijven ontwikkelen."

Kleur bekennen

Als internationale grossiersgroep bedient Doyen in Nederland 28 grossiers uit het eigen API-netwerk. Iets meer dan vijftig procent van de omzet komt van buiten het API-kanaal. De klantenkring varieert van kleine, lokale grossiers tot grote regionale spelers. Elke order is welkom, van gedwongen winkelnering is bij Doyen geen sprake. "Omzet is uiteraard wel bepalend voor de servicegraad die wij kunnen bieden, maar kleur bekennen in de aftermarket hoeft niet zwart of wit te zijn – alles of niets. Er is ook nog grijs. Een grossier die zestig procent van zijn voorraad bij ons bestelt en daarmee zijn lokale positie goed kan invullen, is bij ons van harte welkom. Waarbij ik benadruk dat ik onszelf niet zie als een alternatief of zo. Wij zijn gewoon Doyen, met onze eigen kwaliteiten, met samen ondernemen als uitgangspunt bij de dagelijkse business. Aan dwang heb je niets. Loyaliteit moet je verdienen, niet afdwingen."

77 duizend referenties

In een licht krimpende aftermarket weet Doyen volgens directeur Marcel Streppel jaarlijks te groeien. Enerzijds dankzij nieuwe (API-)grossiers die toetreden, anderzijds door uitbreiding van het leveringsprogramma. Directeur Marcel Streppel zet in op jaarlijkse dubbele cijfers omzetgroei en wil binnen drie tot vijf jaar de omzet verdubbeld zien. In Nederland heeft het netwerk meer dan 250 grossiers als klant. Doyen Auto heeft 77 duizend referenties op voorraad en betrekt zijn gamma bij zeventig leveranciers, goed voor 185 verschillende merken.