Twee jaar geleden startten Hella en de remdelenfabrikant TMD Friction een joint venture. De onderneming ontwikkelt en produceert sindsdien remdelen onder de naam Hella Pagid Brake Systems. Terugblikkend constateert De Boer dat er in korte tijd veel is bereikt op de Nederlandse markt. "Afgelopen jaar heeft een aantal gerenommeerde grossiers voor Hella Pagid gekozen. Denk aan Dabeko, met vier vestigingen, en Koren met twee locaties. De laatste maanden is een aantal AD-grossiers overgestapt. Zeer recent hebben we bijvoorbeeld Fugo, met vestigingen in Gouda en Maarssen, als klant verwelkomd."  

Een grossier gaat niet over één nacht ijs bij de keuze voor een productlijn van een andere aanbieder, dat geldt met name voor remdelen. De Boer: "De lijn met remdelen is de ruggengraat van elke grossier. Daar nemen ze geen risico’s mee. Ze willen eerst overtuigd zijn van onder meer productkwaliteit, assortiment, voorraadbeheer en ondersteuning. Daarnaast vertegenwoordigen remdelen een erg belangrijk deel van de omzet en zorgt de productlijn voor een goede marge."   

Voor garagebedrijven zijn onderhoud en reparatie van remsystemen dagelijkse kost. Het garagebedrijf heeft (dus) eveneens een flinke lijst met hoge eisen op het gebied van remdelen. De Boer: "De garagehouder is voor ons net zo belangrijk als de grossier. Ook voor het garagebedrijf geldt dat wij er, samen met de grossier, alles aan doen om aan de verwachtingen te voldoen."

OE-kwaliteit

Alles staat of valt met de productkwaliteit, benadrukt De Boer. "Remmen zijn het belangrijkste veiligheidsproduct van een auto. Voor wat betreft kwaliteit doet Hella Pagid geen enkele concessie." Hij illustreert dat met een productkoffer, voorzien van zes remblokken uit de fabrieken van Hella Pagid. Aan de ene kant liggen originele remblokken van Mercedes-Benz, Audi en Porsche. Ernaast liggen de overeenkomstige remblokken voor de aftermarket. De Boer: "De OE-remblokken zijn exact gelijk aan de exemplaren voor de aftermarket. Ze komen niet alleen van dezelfde productieband, ze worden zelfs gelijktijdig geproduceerd. Hella Pagid produceert in grote batches, deels voor OE en deels voor de vervangingsmarkt."

Hella Pagid is OE-leverancier van een groot aantal autofabrikanten, van populaire volumemodellen tot en met de Aston Martin DB9 en Bugatti. Voor de productie beschikt de fabrikant over vier locaties, waarvan alleen de fabriek in het naburige Essen al vijftig miljoen sets remblokken per jaar produceert. De Boer: "Dat zijn er volgend jaar tachtig miljoen."

Over miljoenen gesproken: Hella Pagid investeert jaarlijks maar liefst 25 miljoen euro in onderzoek en ontwikkeling van remblokken.

Breed programma, grote voorraad

Hella Pagid levert een compleet assortiment remdelen. "Het programma telt inmiddels tienduizend referenties. Dat resulteert in een grootschalige dekking van het wagenpark. Onze marktdekking met remblokken en remschijven voor de voorwielen is bijvoorbeeld 99%. Voor de achterwielen is dat 90%. Omdat wij in veel gevallen de OE-leverancier van remblokken zijn, is Hella Pagid ook vaak de eerste die de remblokken introduceert voor een nieuwe toepassing op de aftermarket."

Hella Pagid beperkt zich allerminst tot remblokken en remschijven. De Boer: "Naast remtrommels en remschoenen leveren wij onder meer ook wiel- en hoofdremcilinders en remslangen. Ons assortiment remtangen is circa tweeduizend referenties groot."

Garagebedrijven hoeven zich volgens De Boer geen zorgen te maken over de beschikbaarheid van de onderdelen. "HELLA Benelux BV in Nieuwegein heeft een heel breed assortiment op voorraad. We hebben bijna alles. Een diepe voorraad hebben we niet nodig, want die bevindt zich hier vlakbij in Duitsland." Grossiers, en daarmee garagebedrijven, weten zich zo verzekerd van een snelle en volledige levering.

Ondersteuning

De Boer is niet bescheiden als hij spreekt over de serviceverlening richting de grossier en garagehouder. "Die is uniek. Hella Benelux BV beschikt over een technische helpdesk, niet alleen in ons hoofdkantoor maar ook in de buitendienst. We lossen de problemen op waar grossiers en garagebedrijven tegenaan lopen. Denk bijvoorbeeld aan foutmeldingen die de monteur krijgt bij het werken aan het remsysteem en waar hij geen oplossing voor kan vinden." Op dit gebied is het handig dat Hella ook een diagnosespecialist is, in de vorm van Hella Gutmann Solutions,.    

De technische helpsdesk staat elke werkdag van half negen tot vijf ter beschikking. "Voor de klant is dat een erg belangrijk argument om met Hella Pagid in zee te gaan."

Met Hella Tech World en de Hella Pagid Brake Guide biedt de leverancier een enorme bron aan informatie op het gebied van toepassingen, catalogi, service-info, technische productinformatie, praktische kennis en online trainingen. Hella Pagid verzorgt ook trainingen in Nieuwegein en, desgewenst, op locatie.

Wereldspeler

Een ander belangrijk pluspunt van Hella Pagid is de achtergrond van zowel TMD Friction als Hella. Pagid, onderdeel van TMD, bestaat bijvoorbeeld al negentig jaar. Hella behoort tot de grote wereldspelers, met meer dan dertigduizend  medewerkers en een omzet van 5,3 miljard euro (2013/14). De onderneming is onder meer een grote speler in verlichting, elektronica, garage-equipment en diagnose, airco en motorkoeling. De Boer: "Grossiers en garagehouders kennen ons. Grossiers die al productlijnen van Hella voeren, stappen makkelijker over. Ze weten wat ze aan ons hebben."      

Remschijven voor krachtige auto’s

Het assortiment remschijven van Hella Pagid voor de vervangingsmarkt wordt uitgebreid met een serie remschijven voor krachtige auto’s. Rini de Boer: "Het toepassingsgebied begint ongeveer bij auto’s met tweehonderd pk."

De  nieuwe zwarte ‘high carbon’ remschijven zijn volgens De Boer nog beter dan het bestaande programma bestand tegen de zware belasting waaraan ze worden blootgesteld. "Automobilisten met een snelle, krachtige auto remmen veelal meer en harder dan berijders van meer alledaagse auto’s. De  kans dat de remschijven van een snelle auto kromtrekken is weliswaar klein, maar wel groter. De lijn ‘high carbon’ remschijven is beter bestand tegen zware rembelastingen en hoge bedrijfstemperaturen. Dat komt door een combinatie van een andere materiaalsamenstelling, nog kleinere maattoleranties tijdens de productiefase en een betere warmteafvoer." 

De remschijven worden naast het bestaande programma geleverd en vormen dus een uitbreiding van het assortiment. De Boer verwacht dat de meerprijs ten opzichte van de ‘conventionele’ remschijven ongeveer 15% zal bedragen. "Gezien de doelgroep en de voordelen van de remschijven zal dat geen struikelblok zijn, zo verwachten wij." Op zeer korte termijn zijn de eerste honderd referenties beschikbaar.