De ontwikkelingen rond grossiers en grossiersnetwerken volgen elkaar razendsnel op. In korte tijd zijn twee grote machtsblokken in het distributiekanaal ontstaan. De storm is nog niet gaan liggen. Bijna wekelijks zijn grossiers in het nieuws die een belangrijke keuze hebben gemaakt op het gebied van samenwerking of het eigendom van hun onderneming. Blekxtoon wijst op de grossiers die nog geen keuze hebben gemaakt. Volgens hem zijn dat er een stuk of veertig. "Er zijn nu twee grote mammoettankers op het gebied van onderdeleninkoop en distributie. Als grossier moet je zorgen dat je aan boord bent, anders mis je de boot."

GroupAuto Nederland is volgens Blekxtoon ‘het enige onafhankelijke samenwerkingsband’, met momenteel veertig leden. "Wij zijn er voor ondernemers die onafhankelijk willen blijven en werken met lokaal sterke familiebedrijven, waar klantrelaties, vertrouwen en persoonlijke aandacht een grote rol spelen."

Onderscheidend

Ten aanzien van de onderdelenlogistiek heeft GroupAuto Nederland gekozen voor een samenwerking met LKQ-Sator. Blekxtoon: "Voor een grossier is een goede voorraad en beschikbaarheid van courante en incourante onderdelen een eerste vereiste. Zelf hebben we geen magazijn, dat maakt ons flexibel. Middels ons partnership met de marktleider hebben we de inkoop en distributie van onderdelen goed geregeld. De marketing en automatisering verzorgen wij zelf."

Als onafhankelijke grossier is het belangrijk om je te onderscheiden, vindt Blekxtoon. "Het heeft geen zin om de grote spelers te kopiëren. Je moet slimmer en anders te werk gaan. Ga ook uit van je eigen kracht, luidt mijn advies. Het is net als bij een voetbalwedstrijd: kijk niet naar de tegenstander, maar bepaal wat je eigen toegevoegde waarde is. Ga daarnaast uit van feiten en zekerheden en baseer je niet op emoties."

AutoExcellent

Naast de bekende garageformule CarXpert introduceerde GroupAuto Nederland vorig jaar de premium full service formule AutoExcellent. "Wij positioneren AutoExcellent hoog in de markt", aldus Blekxtoon. "We richten ons onder meer op ex-dealers."

Jos Bouw in Nijkerk is net toegetreden tot AutoExcellent, de teller staat daarmee op drie. "We bouwen het aantal rustig uit", vertelt Blekxtoon. "We kijken kritisch wie geschikt is om toe te treden. De ervaring leert bijvoorbeeld dat voormalige dealers die in hun dealertijd zelf niets aan klantenbinding deden, het vaak niet redden. Ik denk dat er ruimte is voor 25 tot 50 vestigingen in Nederland."

Een belangrijk verschil tussen de formules CarXpert en AutoExcellent is het feit dat AutoExcellent bijna alle beschikbare modules verplicht stelt. Denk bijvoorbeeld aan de mobiliteitsgarantie, die voor CarXpert-bedrijven facultatief is. Ondernemers die kiezen voor CarXpert of AutoExcellent, profiteren behalve van de uitstraling van de concepten en schaalvoordelen ook van vele vormen van ondersteuning. Denk aan marketing, technische data en een technische helpdesk. "Met onze DiagnoseXperts staat er een onafhankelijk netwerk van specialisten klaar om het autobedrijf te ondersteunen", noemt Blekxtoon een extra toegevoegde waarde. "Garagehouders  doen veel zelf, tot op een bepaald niveau. Als ze werkzaamheden willen of moeten uitbesteden, kunnen ze bij een collega-bedrijf in de buurt terecht voor bijvoorbeeld diagnose of problemen met het aircosysteem. Je hoeft niet naar de dealer."  

GroupAuto Nederland biedt ook cursussen aan, zowel in de eigen trainingsruimte in Eemnes als op locatie. Blekxtoon: In vier jaar tijd hebben we al duizend monteurs getraind."

Actief

Bedrijven die kiezen voor AutoExcellent of CarXpert worden op vele manieren ondersteund. Het succes staat of valt echter met het vakmanschap en het ondernemerschap van de DGA en zijn medewerkers. Blekxtoon ziet geregeld dat ondernemers kansen op het gebied van klanttevredenheid en omzet laten liggen. "Garagehouders doen vaak alleen de dingen waar de klant om vraagt. Ik adviseer om de klant actief te benaderen en te adviseren. Controleer de accu, de airco en de banden van elke auto die in de werkplaats komt. In vijf minuten tijd kun je heel veel doen. Als alles in goede staat is, vindt de klant het fijn om dat te horen. Als er iets stuk is of om onderhoud vraagt, dien je dat ter sprake te brengen." Dat levert niet alleen extra omzet op, maar het verkleint ook de kans dat de klant met pech te kampen krijgt of het werk door een ander bedrijf laat uitvoeren. Blekxtoon wijst de garagehouders in dit kader ook op de meerwaarde van hun grossier. "De GroupAuto-grossier kan de ondernemer adviseren, bijvoorbeeld met benchmarken en de uitstraling van het bedrijf." 

Schaalvergroting

Freek Blekxtoon verwacht dat er, na de grossiers, ook op garageniveau een schaalvergroting zal optreden. "Ik denk dat het aantal universele garagebedrijven zal afnemen. Het aantal monteurs per bedrijf neemt toe." Ook verwacht hij dat meer universele garagebedrijven zich aansluiten bij een concept. "In deze tijd kun je eigenlijk niet meer als stand alone garagehouder werken. Garagehouders moeten een partner zoeken op het gebied van onder meer de inkoop van onderdelen, kennis en marketing."

Een andere ontwikkeling die op de loer ligt, is de komst van websites die zich tussen de consument en het garagebedrijf gaan nestelen. In de hotelwereld is dat al gebeurd, met sites zoals Booking.com. Blekxtoon: "Wordt het garagebedrijf straks alleen de uitvoerder, in opdracht van een populaire website zoals Bol.com of Marktplaats?"