NL Autoparts biedt vrije grossier een alternatief

In een markt die gedomineerd wordt door overnames en schaalvergroting zet NL Autoparts in op een nieuw logistiek model voor de after market. Het profileert zich als inkoopnetwerk van vrije grossiers voor vrije garages. Met succes. “Onze doelstelling voor 2015 hebben we nu al gehaald.”

NL Autoparts biedt vrije grossier een alternatief

Door de snel oprukkende schaalvergroting in de automotive aftermarket wordt goed zichtbaar waar de loyaliteit van grossiers ligt: bij de grote grossiersbolwerken of toch liever bij een alternatief? De strubbelingen creëren onzekerheid bij vrije grossiers die hun ‘buurman’ overgenomen zien worden en ineens als concurrent ervaren. Het is een van de verklaringen voor de voorspoedige ontwikkeling die het inkoopnetwerk NL Autoparts momenteel doormaakt, zegt Jeroen Blankestijn, samen met broer Marcel DGA van de onderneming. "We worden in toenemende mate gezien als een volwaardig alternatief. Door leveranciers, door grossiers én door garages. Onze netwerkdoelstelling voor 2015 hebben we nu al gehaald."

Potentieel

Amper vijf maanden actief, op gepaste afstand van het grote overnamegeweld, levert het bedrijf uit Waalwijk inmiddels al aan circa twintig verkooppunten. Minstens zo belangrijk is dat ze loyaal (b)lijken, ook al is dat na zo’n korte periode nog niet met honderd procent zekerheid te zeggen. Het totale nationale potentieel aan vrije grossiers die wat Blankestijn betreft klant kunnen worden omvat ruim negentig verkooppunten.

Vanuit het distributiecentrum van EPS Automotive in Waalwijk bereiken orders nog dezelfde dag de bestellende grossier. 98 procent van de onderdelen is direct uit voorraad leverbaar; het assortiment bestaat (vrijwel) uitsluitend uit A-merken, tegen scherpe condities. Recente toevoegingen zijn onder meer AVA, SKF, de Federal Mogul-merken, Valeo, Eurol, Walker en Monroe. Met een aantal andere fabrikanten is het bedrijf in onderhandeling. Uitbreiding en prijsstelling gebeuren in overleg met de grossiers. "Samen met hen kijken we naar de bestaande productlijnen en bepalen we of toevoeging van een label zinvol is. Overigens pretenderen we geenszins dat we wel eventjes overal voor honderd procent de hoofdleverancier worden."

Klassieke slijtdelen

De nieuwe onderneming maakt gebruik van de logistieke diensten van EPS maar staat daar verder los van. Alle klassieke slijtdelen en overige onderdelen worden geleverd, met uitzondering van banden. Aangesloten grossiers kunnen in hun eigen ERP-systeem orders bestellen, waarna NL Autoparts de afhandeling in gang zet. Wie dat wil, kan zijn orderingproces laten afwikkelen binnen de digitale omgeving van NL Autoparts. Voor de garages wordt een IT-oplossing geboden die in directe verbinding staat met zijn lokale grossier.

Belangrijk voor een houdbaar businessmodel is het gegeven dat NL Autoparts een familiebedrijf is. "We zijn zelf eigenaar van de toko, er is niemand die over onze schouders meekijkt", stelt Jeroen Blankestijn. "De centrale organisatie is kleinschalig, daardoor kan onze kostenstructuur aangenaam laag blijven. We zijn niet afhankelijk van gigantische volumes om overhead weg te kunnen strepen en onder de streep nog geld over te houden. Dat werkt prettig voor onszelf, maar zeker ook voor onze klanten."

Vijf chauffeurs

NL Autoparts gaf begin februari het officiële startschot, op de beurs Autoprof Gorinchem. Het bedrijf heeft vijf chauffeurs in dienst, die op hun sameday route het noorden, oosten, midden en zuiden van het land doorkruisen. Vertrekpunt is het centrale magazijn van EPS Automotive, sinds november 2014 uitgebreid met vijfduizend vierkante meter aan legbordstellingen. Daarbij gaat het doorgaans om de slowmovers: onderdelen met een hogere omloopsnelheid gaan over het algemeen rechtstreeks vanaf de fabrikant naar de betreffende grossier. Overigens zijn sommige van de grossiers die samen optrekken binnen NL Autoparts ook actief met vrachtwagenonderdelen en industriële toepassingen.

NL Autoparts biedt vrije grossier een alternatief - Automobielmanagement.nl

NL Autoparts biedt vrije grossier een alternatief

In een markt die gedomineerd wordt door overnames en schaalvergroting zet NL Autoparts in op een nieuw logistiek model voor de after market. Het profileert zich als inkoopnetwerk van vrije grossiers voor vrije garages. Met succes. “Onze doelstelling voor 2015 hebben we nu al gehaald.”

NL Autoparts biedt vrije grossier een alternatief

Door de snel oprukkende schaalvergroting in de automotive aftermarket wordt goed zichtbaar waar de loyaliteit van grossiers ligt: bij de grote grossiersbolwerken of toch liever bij een alternatief? De strubbelingen creëren onzekerheid bij vrije grossiers die hun ‘buurman’ overgenomen zien worden en ineens als concurrent ervaren. Het is een van de verklaringen voor de voorspoedige ontwikkeling die het inkoopnetwerk NL Autoparts momenteel doormaakt, zegt Jeroen Blankestijn, samen met broer Marcel DGA van de onderneming. "We worden in toenemende mate gezien als een volwaardig alternatief. Door leveranciers, door grossiers én door garages. Onze netwerkdoelstelling voor 2015 hebben we nu al gehaald."

Potentieel

Amper vijf maanden actief, op gepaste afstand van het grote overnamegeweld, levert het bedrijf uit Waalwijk inmiddels al aan circa twintig verkooppunten. Minstens zo belangrijk is dat ze loyaal (b)lijken, ook al is dat na zo’n korte periode nog niet met honderd procent zekerheid te zeggen. Het totale nationale potentieel aan vrije grossiers die wat Blankestijn betreft klant kunnen worden omvat ruim negentig verkooppunten.

Vanuit het distributiecentrum van EPS Automotive in Waalwijk bereiken orders nog dezelfde dag de bestellende grossier. 98 procent van de onderdelen is direct uit voorraad leverbaar; het assortiment bestaat (vrijwel) uitsluitend uit A-merken, tegen scherpe condities. Recente toevoegingen zijn onder meer AVA, SKF, de Federal Mogul-merken, Valeo, Eurol, Walker en Monroe. Met een aantal andere fabrikanten is het bedrijf in onderhandeling. Uitbreiding en prijsstelling gebeuren in overleg met de grossiers. "Samen met hen kijken we naar de bestaande productlijnen en bepalen we of toevoeging van een label zinvol is. Overigens pretenderen we geenszins dat we wel eventjes overal voor honderd procent de hoofdleverancier worden."

Klassieke slijtdelen

De nieuwe onderneming maakt gebruik van de logistieke diensten van EPS maar staat daar verder los van. Alle klassieke slijtdelen en overige onderdelen worden geleverd, met uitzondering van banden. Aangesloten grossiers kunnen in hun eigen ERP-systeem orders bestellen, waarna NL Autoparts de afhandeling in gang zet. Wie dat wil, kan zijn orderingproces laten afwikkelen binnen de digitale omgeving van NL Autoparts. Voor de garages wordt een IT-oplossing geboden die in directe verbinding staat met zijn lokale grossier.

Belangrijk voor een houdbaar businessmodel is het gegeven dat NL Autoparts een familiebedrijf is. "We zijn zelf eigenaar van de toko, er is niemand die over onze schouders meekijkt", stelt Jeroen Blankestijn. "De centrale organisatie is kleinschalig, daardoor kan onze kostenstructuur aangenaam laag blijven. We zijn niet afhankelijk van gigantische volumes om overhead weg te kunnen strepen en onder de streep nog geld over te houden. Dat werkt prettig voor onszelf, maar zeker ook voor onze klanten."

Vijf chauffeurs

NL Autoparts gaf begin februari het officiële startschot, op de beurs Autoprof Gorinchem. Het bedrijf heeft vijf chauffeurs in dienst, die op hun sameday route het noorden, oosten, midden en zuiden van het land doorkruisen. Vertrekpunt is het centrale magazijn van EPS Automotive, sinds november 2014 uitgebreid met vijfduizend vierkante meter aan legbordstellingen. Daarbij gaat het doorgaans om de slowmovers: onderdelen met een hogere omloopsnelheid gaan over het algemeen rechtstreeks vanaf de fabrikant naar de betreffende grossier. Overigens zijn sommige van de grossiers die samen optrekken binnen NL Autoparts ook actief met vrachtwagenonderdelen en industriële toepassingen.