"Het mag bij dit type reparaties niet langer dan twee dagen duren dat de klant zijn auto kwijt is", zegt algemeen directeur Marcel Kuijt. "In veel gevallen gaat het maar om één dag." Grotere herstelwerkzaamheden blijven gewoon bij de bestaande traditionele vestigingen. "Maar de klant heeft met één contactpersoon te maken, namelijk die op de vestiging waar hij of zij z’n auto heeft gebracht. Uiteraard haalt de klant ook op deze locatie weer zijn auto weer op."

De scheiding tussen hoofdvestiging en satelliet biedt veel voordelen. Met de inzet van verrijdbare roll-over spuitcabines die over een brug heen kunnen worden geplaatst, zijn er binnen het traject van het schadeherstel nauwelijks tot geen wachttijden. Commercieel directeur Jeroen Veldman: "Op een satelliet zijn dergelijke schades op één werkplek uiterst efficiënt af te handelen."  Daarnaast kan er tegelijkertijd aan meerdere auto’s worden gewerkt, waarbij één monteur alle werkzaamheden verricht. Deze monteur is altijd verantwoordelijk voor de kwaliteit van het eindproduct.

Kleinere investeringen

Ook de noodzakelijke investering in een satelliet is te overzien, meent Veldman. "Er is een kleinere investering voor de benodigde equipment nodig, omdat de satellieten zijn gericht op uitsluitend het herstel van cosmetische schades. Een richtbank en lasapparatuur zal je op onze satellietvestigingen dan ook niet vinden."  Een strak controlesysteem garandeert de kwaliteit die ASN voorstaat. Marcel Kuijt: "We zijn ISO gecertificeerd, werken samen met Dekra en auditen eigenlijk permanent om onze standaard te waarborgen. Uiteraard hangen daar opleidingen en kennisuitwisselingen aan vast. Met ruim tachtig vestigingen hebben we alle kennis van de merken wel in huis maar we willen graag in gesprek met de merken om een stabiele langdurige samenwerking te creëren."  

Parkeerschades

Dat er steeds minder schade wordt gereden door verfijning van de verkeersveiligheidsmaatregelen en de passieve en actieve veiligheidsmaatregelen die de autofabrikanten toepassen ziet ASN als een gegeven. Kuijt: "We juichen dit als een maatschappelijk fenomeen toe. Ik zie dat de schadehersteller er wel op inspeelt. Natuurlijk is het een goede zaak dat het aantal grote ongelukken met zwaar letsel blijft afnemen. We zien aan de andere kant ook dat het vervangen van glas weer z’n intrede doet." Glimlachend meldt Jeroen Veldman dat de parkeerschades ondanks de invoer van de elektronische parkeerhulp niet afnemen. "Mensen laten zich toch blijkbaar niet volledig door de elektronica leiden."

ASN:  beetje sleutelen 

Met ruim tachtig locaties door Nederland is ASN goed vertegenwoordigd, menen commercieel directeur Jeroen Veldman en algemeen directeur Marcel Kuijt. "Af en toe sleutelen we er een beetje aan, maar over het algemeen zijn de vestigingen goed verdeeld."  De franchiseorganisatie ASN koopt gezamenlijk in, heeft centrale marketingactiviteiten en centraliseert de contacten met grote klanten die een landelijke dekking wensen. "Daar werken wij op ons kantoor in Amsterdam aan. De vestigingen hebben uitstekende vakmensen in dienst en de ondernemers bewerken de markt lokaal." De verhouding tussen gestuurde schadestroom en overige omzet schat directeur Kuijt in op 45 respectievelijk 55 procent.