MQ, OGO, OES, OEM en Alternatief – het zijn begrippen waarover ze bij Geevers Auto Parts veel vragen krijgen, vertelt commercieel directeur Ger Vissers. "Bij schadeherstelbedrijven bestaat toenemende onduidelijkheid over welke kwaliteitscategorie onderdelen zij moeten gebruiken bij de verschillende opdrachtgevers. Daarom werken wij aan meer transparantie."

Audatex

Volgens Vissers worden de schades via onder meer Audatex slechts met originele onderdelen gecalculeerd en dus gestuurd. Terwijl er in de praktijk ook origineel gelijkwaardige onderdelen mogelijk zijn. "Er is een beweging in de markt dat deze onderdelen breder geaccepteerd worden. De marges worden dunner. Het komt er op aan dat onderdelen voor een schadereparatie niet te duur zijn, maar wel aansluiten bij het vereiste kwaliteitsniveau in de polisvoorwaarden van de verzekeraar. Tegen deze achtergrond zijn wij al in 2004 gestart met MQ (Matching Quality, red.). Onderdelen die merkloos zijn, maar wel gelijkwaardig aan origineel."

Doordat de meeste opdrachtgevers echter nog steeds origineel eisen en de beschikbaarheid daarvan nog groter is, stijgt het gebruik van MQ-onderdelen maar mondjesmaat. "Ze werken weliswaar kostprijsverlagend, maar er is nog steeds onduidelijkheid in de markt over welke opdrachtgevers originele onderdelen blijven vereisen en welke niet."

Beter positioneren

Voor Geevers was dit reden het aanbod met kwaliteitscategorieën helderder te positioneren, om zo klanten beter te informeren en ondersteunen. Het aantal kwaliteitslijnen is verder uitgebreid en duidelijk gepositioneerd. De categorieën zijn als volgt: OEM (origineel), OES (origineel in andere merkverpakking), MQ certified, MQ non certified en Budgetlijn. "Voor elke schadereparatie en budget kunnen we een oplossing bieden", stelt Geevers, "afhankelijk van de eisen van de opdrachtgever."

De categorie ‘origineel’ (OEM) blijft de grootste, gezien de brede beschikbaarheid ervan. Daarna komt de categorie ‘origineel in merkverpakking’ (OES). Dit zijn dezelfde onderdelen, maar dan verpakt in een andere merkverpakking, zoals Hella, Valeo of Bosch. De derde categorie betreft de ‘MQ certified’ producten: origineel gelijkwaardige onderdelen, met een erkend certificaat afgegeven door een certificeringsinstantie zoals TÜV, Centro Zaragoza of Thatcham. Deze onderdelen worden geleverd onder de eigen merknaam ‘MQ-Line certified’. Veel opdrachtgevers staan ze toe en schrijven ze zelfs als eerste keus voor. Dan is er de categorie ‘MQ non certified’, gelijkwaardig aan de ‘MQ certified’ producten maar dan zonder certificaat. Hier ligt de prijs ook lager. Als laatste is er een kwaliteitslijn met onderdelen waarbij de prijs voor de klant het belangrijkste inkoopargument is. Deze onderdelen worden in overleg met de klant gemonteerd, meestal bij oude auto’s en eigen schades, en geleverd onder het eigen label van Geevers ‘Budget line’.

One-stop-shopping

Met een combinatie van de vijf productcategorieën kunnen schadeherstellers voldoen aan de eisen van de opdrachtgevers en de best haalbare kwaliteit bieden. Maar dan is het wel essentieel om alles bij één leverancier te kopen, aldus Vissers. "Doe je dat niet, dan krijg je te maken met verschillende leveranciers, meerdere aanspreekpunten, facturen en een onduidelijke aftersales. Daarmee behaal je geen besparing. Wij denken dat een schadeherstelbedrijf een optimaal rendement behaalt bij one-stop-shopping, dus met één factuur, één aanspreekpunt en gelijktijdige aflevering. Bovendien houden wij in de gaten of met de bestelde producten ook wordt voldaan aan de eisen van de verschillende opdrachtgevers."