Voorheen was Lascare uitsluitend leverancier van las- en uitdeukapparatuur. Toen de onderneming deel ging uitmaken van de Altac Groep werd de keuze gemaakt om het gamma te verbreden. Directeur Philip van Houwelingen: "We bieden nu alle merken, voor een totaalinrichting van automotive bedrijven, botenbouw en industrie."

Als onderdeel van de Altac Groep kan Lascare gebruikmaken van een compleet verkoop- en serviceteam. Als basis geldt het equipment waarmee Lascare in het verleden groot is geworden: las- en uitdeukapparatuur. Voor alle andere uitrusting  zijn contracten afgesloten met importeurs. "Wij zijn de hoofdaannemer en kunnen  alle benodigde apparatuur leveren. Denk bijvoorbeeld aan hefbruggen, spuitcabines, remmentestbanken, voorbewerkingsruimtes en uitlijnapparatuur. Het grote voordeel voor de klant is dat hij één factuur krijgt en één aanspreekpunt voor vragen en storingen." Lascare levert deze dienstverlening voor bedrijven in Nederland en België.

Service, onderhoud

Hetzelfde centralistische uitgangspunt gold op het gebied van service en onderhoud. De eigen dienst van Lascare fungeerde als basis voor de uitbouw naar "een totaal ontzorgingsplan", zegt Van Houwelingen. "Wij hebben gemerkt dat de markt vraagt om coördinatie vanuit één punt. Hiervoor hebben wij het 123Service-concept ontwikkeld, dat we vorig jaar zijn gaan uitrollen."

123Service is als merkonafhankelijk servicepakket ontwikkeld om alle binnen een bedrijf aanwezige werkplaatsequipment in topvorm te houden – en daarmee de continuïteit te waarborgen. "Voor elke klant verzorgen we correctief onderhoud, eventuele reparatie en tijdige keuringen van alle equipment. De gebruiker krijgt alle noodzakelijke informatie tot zijn beschikking, van servicehistorie tot handleidingen en adviezen."

Database

Bedrijven die starten met 123Service krijgen een persoonlijke pagina in een webportal, dat door Lascare wordt bijgehouden. Lascare zorgt voor een database met alle aanwezige equipment, servicelijsten en alle werkorders. Ook worden online alle noodzakelijke certificaten vermeld, inclusief de data van de periodieke keuringen. Volgens Van Houwelingen neemt Lascare hiermee de functie van een adviesloket over: "Wij hebben een menukaart ontwikkeld met alle disciplines. De klant kan een keuze maken uit de verschillende disciplines en bepalen welk equipment hij wil onderbrengen. Hij krijgt daarna vanzelf een melding als er een keuring nodig is. Ook krijgt hij inzicht in de inspectiehistorie."

Ketens

Via de persoonlijke pagina kunnen bedrijven contact onderhouden met Lascare,  bijvoorbeeld als een vast aanspreekpunt voor storingen. Optie is verder om managementinformatie van groepen bedrijven in te zien. Concreet: cijfers over zaken als energieverbruik, verbruik van bepaalde producten of gemaakte kosten van een bedrijf. "Wanneer beide hier toestemming voor geven, kunnen bijvoorbeeld ketens hiermee benchmarken tussen de verschillende aangesloten bedrijven. Ook kunnen zij signaleren welke aangesloten bedrijven boven het maaiveld uitsteken, en eventueel bijsturen."

Reparatieconcept plastic

Lascare heeft de Ortin ontwikkeld, een reparatieconcept voor alle typen plastic die lasbaar zijn. Het proces wordt niet met perslucht uitgevoerd, maar met stikstofgas. Volgens Lascare-directeur Philip van Houwelingen zorgt dit voor een sterkere verbinding: bij de las is geen sprake van zuurstof die de chemische structuur van het kunststof doet veranderen. Ook ontstaan hierdoor tijdens het lassen geen schadelijke dampen (bij conventionele föhntechnieken zijn vrijkomende dampen erg ongezond).

Ortin is een verrijdbare unit met alle benodigde lasapparatuur en materialen, een luchtaansluiting en een föhn. Hij biedt verder opbergmogelijkheden en stelt de lasser in staat op werkhoogte te werken. Lascare produceert de Ortin in eigen beheer en levert hem inclusief training op locatie.