PointX is het meest laagdrempelige meetsysteem uit het assortiment van Nederman. En daarmee is de vinding van marktleider Car-O-Liner ook nog betaalbaar, benadrukt Peter Kostelijk van Car-O-Liner-importeur Nederman. "Het complete systeem, waarmee je zo aan de slag kan gaan, kost net geen zevenduizend euro. Een te verantwoorden investering, denken wij."

De schadehersteller krijgt waar voor zijn geld in de vorm van een hightech ‘meetarm’, die via Bluetooth draadloos is verbonden met een (Windows-) computer. Met de arm kan in enkele minuten de ernst van een autoschade inzichtelijk worden gemaakt. "Schade aan het chassis kan worden gemeten, maar ook – en dat is bijzonder – schade aan de carrosserie."

Onuitputtelijke database

Meten is weten, wordt mogelijk gemaakt door de koppeling met de bijna onuitputtelijke database van Car-O-Liner. Van alle gangbare auto’s is een 3D-blauwdruk gemaakt met honderdvijftig meetpunten. "Bij een achterschade meet je bijvoorbeeld de kofferbakopening en je weet heel snel hoe fors de schade is. In tien minuten calculeer je een schade inclusief verslaglegging op de manier die Hiqure voorschrijft."

Nog een praktisch voordeel is dat de auto niet langer op een brug hoeft te worden geplaatst voor een calculatie. En dat scheelt veel tijd. "Dankzij het compacte systeem kan het gewoon buiten op de parkeerplaats plaats vinden. Ook als de klant er bij is", benadrukt de techneut. "Zo maak je het hele proces transparant én laat je zien dat je een professional bent."

Snel en nauwkeurig

PointX werkt vanuit dezelfde uitgebreide database – bij Car-O-Liner werken zestien mensen full time aan het up-to-date houden van de kennisbank – ook in staat om chassis-schade in kaart te brengen. Voorts is het met PointX mogelijk om kruislingse metingen te doen. Door de koppeling met Car-O-Liner is de schadehersteller in staat om de omvang van de schade nauwkeuriger te meten. "Wij werken met honderdvijftig meetpunten op een auto, de meeste autofabrikant meten vanuit twaalf punten. Bij het meten wordt de gebruiker ook begeleid door een duidelijke instructie met veel foto’s", benadrukt Kostelijk. "Dit systeem werkt snel, nauwkeurig en verzorgt de onderbouwing met feiten door een heldere rapportage samen te stellen."

Inductie is hot

De techniek van inductie, oftewel verwarmen zonder vlam, is al langere tijd beschikbaar met inductieverwarmers. Toch bleef men in de werkplaatsen lange tijd fan van de ouderwetse gas- en zuurstofbrander. "Inductie kent veel voordelen ten opzichte van open vuur. Het is veiliger, het verwarmt sneller en plaatselijker waardoor de techniek beter gespaard blijft – en het uiterlijk van de verwarmde materiaal blijft onaangetast", weet Peter Kostelijk van Nederman. Het bedrijf uit Amersfoort is de Nederlandse importeur van het Zweedse Josam dat inductie- en uitlijnapparatuur levert. Inductie en uitlijnen liggen dicht bij elkaar want een inductieverwarmer is onmisbaar bij uitlijning. Bij auto’s om vastgeroeste stuurstangborgmoeren gangbaar te maken, maar meer nog in de truckwereld om assen van trailers te richten. Kostelijk: "Negentig procent van de assen onder trailers staat scheef. Wij hebben meegewerkt aan het project Truck van de Toekomst van TNO. Uit tests is daarbij gebleken dat  drie procent brandstofbesparing is te behalen als de assen recht onder de oplegger staan ten opzichte van de gemiddelde scheve sporing. Als je weet dat een truck één op drie rijdt en veel kilometers maakt, dan is drie procent minder verbruik meteen veel geld."