In het leven van een auto doet zich gemiddeld eens in de vier jaar een aanrijding voor. Zodra die statistiek werkelijkheid wordt, treden allerlei processen in werking. Om een efficiënte afhandeling van de schade te faciliteren, heeft ABZ voor elk facet passende oplossingen in huis. Aan de basis staat het centrale schadedossier, een cloudoplossing waarin alle gegevens terug te vinden zijn die betrekking hebben op  het beschadigde object. In toenemende mate communiceren die met elkaar, zodat informatie op diverse niveaus met verschillende betrokken partijen valt te delen.

Zo zag eerder dit jaar AudaWatch het levenslicht, een hulpmiddel waarmee berijders, verzekeraars en leasemaatschappijen doorlopend de voortgang van het herstelproces kunnen monitoren. Zo kan het schadebedrijf vanuit het backofficepakket foto’s en updates van de werkzaamheden delen met de eigenaar of berijder. Volop transparantie, goed voor de tevredenheid van de klant. Actueel is ook de vehicle safety check: bij het opnemen van een schade checkt de monteur via de OBD-stekker meteen de veiligheidscomponenten. De diagnoseresultaten gaan naar het centrale elektronisch dossier. De  schadehersteller kan zelf bepaalde onderdelen vervangen of resetten. ABZ trekt hier op met Würth, dat de diagnoseapparatuur levert.

Ook voor autoverzekeraars is safety check een interessant product, vindt Paul Dingemans (Business Development). "Als iemand een nieuwe polis afsluit, zou je een kosteloze controle op veiligheid kunnen aanbieden bij een van de schadeherstellers met wie je samenwerkt. De verzekeraar betaalt zo’n klus uit zijn marketingbudget en heeft in ruil meteen een nulmeting. Werken de airbags nog? Zit er geen storing in? En áls er wat is, kan hij het eventueel laten repareren. Bovendien bied je de klant service, want die weet dat hij veilig de weg opgaat. Een mooi verdienmodel."

Gebruikssporen

En zo zijn er tal van diensten die operationeel gebruiksgemak combineren met efficiency bij de afwikkeling. Sommige snufjes zijn al realiteit, andere zullen dat in de nabije toekomst worden. Zoals een centrale agenda waarmee de berijder direct een afspraak kan maken. Omschrijft hij via de app de schade als ‘klein deukje’, dan verwijst het plansysteem door naar de vaste dag dat de specialist in uitdeuken zonder spuiten aanwezig is. UZS-werk kan op die manier worden gebundeld, wat het schadeherstelbedrijf een betere bezetting en rendement oplevert. Binnen AudaIntake kan een autobedrijf de gebruikssporen van een inruiler inventariseren en de kosten bepalen om ze te verhelpen. Een stap verder koppelt het DMS het voertuig automatisch aan een zoekopdracht. Met AudaID creëert ABZ de mogelijkheid om op basis van kenteken de af-fabriek geleverde opties in beeld te brengen. Een dagwaardeanalyse – hoe goed ligt de auto prijstechnisch? – valt te maken met  AudaScan (een service die ABZ nu nog primair levert aan verzekeraars). En op basis van AudaGarage wordt zichtbaar of de auto toe is aan onderhoud en wat de richtprijs is, aan de hand van OEM-gegevens. Bekend zijn immers de kilometerstand en datum van de meest recente beurt. "We bieden geen losse producten maar een procesoplossing aan", concludeert  marketingmanager Laurens Visser. "Van uitsluitend pre-schadecalculatie zijn we aan het evolueren  naar risk- en assetmanagement rond het object auto."

Permanent oproepbaar

Maximale efficiency is de rode draad die door alle ABZ-diensten loopt. Geheel in lijn met de huidige ‘connected world’ zijn ze volledig geïntegreerd en permanent oproepbaar. Drie keer per jaar zijn er releases met updates en nieuwe functionaliteiten. Moederbedrijf Solera, actief in ruim zeventig landen, legde in 1981 het fundament met de klassieke Audatex-calculatie. In die tijd uniek, omdat alle schadeherstellers dezelfde ‘taal’ gingen spreken. Door de jaren heen werden tal van toevoegingen doorgevoerd, dankzij de mobiele telefoon en internet uitmondend in AudaMobile. Met als meest recente ontwikkeling dat stand alone-oplossingen wijken voor applicaties die met elkaar kunnen ‘praten’.