Regelmatig wordt mij wel eens deze vraag gesteld: ‘Ik heb alles op orde, maar er is zo weinig interactie met de followers en likers’. Waarna ik wel eens de wedervraag stel: ‘zou je jezelf volgen, is het spannend genoeg en heb je er wat aan als lezer’?

Voor een optimaal resultaat van wat u verspreidt, plaatst of post is de hamvraag of deze is afgestemd op uw doelgroep? Anders gezegd: bent u Koning Content? Eerst echter een basiskwestie: hoe kom je aan content? Om daar een antwoord op te kunnen geven, vraag ik altijd: ‘wat wil uw doelgroep?’ Wat houdt hen bezig op dit moment? Wat is het probleem van de klant? Als u dat weet, kunt u daar relevante content voor maken. Om daar achter te komen, start u met de basis van Social media. En dat is niet meer en niet minder dan luisteren. Naar de markt, puur om er achter te komen wat uw  klanten bezighoudt.

Stel uw vragen aan uw klanten online en offline. Bijvoorbeeld over kosten van automobiliteit. De huidige financieel lastige tijd kenmerkt zich immers door de noodzaak om keuzes te maken. En dan wordt er al snel kritisch naar de auto gekeken. ‘Die kan nog een jaartje mee, onderhoud kunnen we best een jaartje uitstellen’. En zo zijn er nog veel meer dingen te bedenken om kosten te besparen – tenminste. dat denkt de klant. Maar bespaar je daar ook werkelijk kosten mee? Zeker als we het hebben over uitstellen van auto-onderhoud.

Hoe kunt u hier als prof in de autobranche op inspelen? Van APK naar APK rijden is wat anders dan een onderhoudsinterval. Dat weet u, maar heeft u dat uw klant wel eens beschreven? Of hoe hij kosten kan besparen op brandstof? Wie van u vraagt zijn klant langs te laten komen om gratis zijn bandenspanning te laten controleren? En dan niet één keer plaatsen maar elke week of elke twee weken.

Want dat is nu het leuke van Social media: u kunt mensen bereiken die vroeger voor u niet te bereiken waren. Zie die mogelijkheid dus als een voordeel. Ga niet zomaar zenden, maar luister eerst naar de markt, baseer daar uw content op en u zult zien dat u de expert binnen uw vakgebied wordt – Koning Content.