Frans de Hoyer: Expert? Of toch niet?

Tegenwoordig noemt bijna iedereen zich experts in social media, vooral op LinkedIn. Marketingmanagers, verkopers, directies – zijn ze echt een expert?Of vinden ze het gewoon leuk staan? Om het antwoord te vinden, heb ik een online onderzoekje gedaan.

Frans de Hoyer: Expert? Of toch niet?

LinkedIn is een mooi startpunt om uit te vinden of een marketingmanager, verkoper of directeur die Expertise: social media in het profiel heeft staan ook de daad bij het woord voegt. Nou, dat valt tegen. Een paar bevindingen:

– Niet lid van groepen waar de doelgroep kan zitten

– Websites niet beschreven; in een aantal gevallen geen websites vermeld

– Twitter wel op de site maar niet gelinkt aan profiel

– Summary niet ingevuld

– Geen zoekwoorden geplaatst op diverse plekken om op te vallen

– Bedrijfspagina niet geoptimaliseerd

– Niet iedereen is gelinkt aan de bedrijfspagina

Vervolgens stap ik over naar diezelfde persoon op Facebook. Is daar een koppeling met een bedrijfspagina of niet – en komt het bekende witte koffertje naar voren? U raadt het al, bij de meeste staat het koffertje. De reden kan zijn dat er geen bedrijfspagina is of dat men niet weet hoe deze is te koppelen aan het persoonlijke profiel. Twitter is de enige uiting van social media op de websites van de door mij onderzochte personen. Helemaal rechtsonder aan staat het logo van het kwetterende vogeltje. Verder niets. O ja: ze hebben gemiddeld honderd followers op Twitter.

Terug naar de hoofdvraag: waarom als Expertise ‘social media’ op je profiel plaatsen? Wel, op basis van mijn bescheiden onderzoek kan ik alleen maar concluderen: het staat leuk. Maar in werkelijkheid voegt het bij heel wat marketingmanagers, verkopers en directies niets toe. Want ze doen er niets mee.

Wat maakt iemand dan wél expert op dit terrein van hedendaagse communicatie Zorg dat de basis goed op orde is. Voor een juiste profilering van LinkedIn, download hier de LinkedIn Profiel Checklist. Zorg dat er een Facebook-pagina is waar mensen kunnen reageren. Ga mensen of bedrijven volgen in groepen op LinkedIn, Facebook en Twitter.

Bij mijn online verkenning was er overigens één aspect dat ik niet kan onderzoeken: wat is iemands beweegreden geweest om het specialisme ‘social media’ te plaatsen op het persoonlijke profiel? Zou u daar eens een reactie op willen geven? info@gwmanagement.nl

Frans de Hoyer: Expert? Of toch niet? - Automobielmanagement.nl

Frans de Hoyer: Expert? Of toch niet?

Tegenwoordig noemt bijna iedereen zich experts in social media, vooral op LinkedIn. Marketingmanagers, verkopers, directies – zijn ze echt een expert?Of vinden ze het gewoon leuk staan? Om het antwoord te vinden, heb ik een online onderzoekje gedaan.

Frans de Hoyer: Expert? Of toch niet?

LinkedIn is een mooi startpunt om uit te vinden of een marketingmanager, verkoper of directeur die Expertise: social media in het profiel heeft staan ook de daad bij het woord voegt. Nou, dat valt tegen. Een paar bevindingen:

– Niet lid van groepen waar de doelgroep kan zitten

– Websites niet beschreven; in een aantal gevallen geen websites vermeld

– Twitter wel op de site maar niet gelinkt aan profiel

– Summary niet ingevuld

– Geen zoekwoorden geplaatst op diverse plekken om op te vallen

– Bedrijfspagina niet geoptimaliseerd

– Niet iedereen is gelinkt aan de bedrijfspagina

Vervolgens stap ik over naar diezelfde persoon op Facebook. Is daar een koppeling met een bedrijfspagina of niet – en komt het bekende witte koffertje naar voren? U raadt het al, bij de meeste staat het koffertje. De reden kan zijn dat er geen bedrijfspagina is of dat men niet weet hoe deze is te koppelen aan het persoonlijke profiel. Twitter is de enige uiting van social media op de websites van de door mij onderzochte personen. Helemaal rechtsonder aan staat het logo van het kwetterende vogeltje. Verder niets. O ja: ze hebben gemiddeld honderd followers op Twitter.

Terug naar de hoofdvraag: waarom als Expertise ‘social media’ op je profiel plaatsen? Wel, op basis van mijn bescheiden onderzoek kan ik alleen maar concluderen: het staat leuk. Maar in werkelijkheid voegt het bij heel wat marketingmanagers, verkopers en directies niets toe. Want ze doen er niets mee.

Wat maakt iemand dan wél expert op dit terrein van hedendaagse communicatie Zorg dat de basis goed op orde is. Voor een juiste profilering van LinkedIn, download hier de LinkedIn Profiel Checklist. Zorg dat er een Facebook-pagina is waar mensen kunnen reageren. Ga mensen of bedrijven volgen in groepen op LinkedIn, Facebook en Twitter.

Bij mijn online verkenning was er overigens één aspect dat ik niet kan onderzoeken: wat is iemands beweegreden geweest om het specialisme ‘social media’ te plaatsen op het persoonlijke profiel? Zou u daar eens een reactie op willen geven? info@gwmanagement.nl