Frans de Hoyer: K…bedrijf

Wat mag wel en wat mag niet extern gecommuniceerd worden door de medewerkers? Dat is de vraag die ons diverse keren wordt gesteld.

Frans de Hoyer: K...bedrijf

Om de vraag te beantwoorden, wil ik graag gaan naar de basis van uw bedrijf. Uw mensen komen overal, op verjaardagen, feestjes etc. Wat vertellen ze daar? Heeft u daar invloed op? Nee dus. We gaan ervan uit dat, als men het fijn vindt elke dag te gaan werken, het wel positief zal zijn. Maar of het echt zo is, weet je niet. 

Met social media is dat anders, je kunt namelijk zichtbaar krijgen waar men over praat. Zo heb ik laatst een tweet opgevangen van een verkoper die weer naar "het k.. bedrijf" moest. Helaas voor de verkoper stond in de bio, lees omschrijving, beschreven bij welk bedrijf hij werkzaam is. Tja, het nadeel van internet is dat het op internet blijft. Zeker nu Google de Twitter-berichten meeneemt in zoekresultaten.

Zoekwoorden

Hoe kom je hierachter? Welnu, gebruik bijvoorbeeld Tweetdeck en stel je zoekwoorden goed in. Social media begint met luisteren naar de markt, zoals ik eerder schreef. U kunt invloed uitoefenen op wat er gezegd wordt door uw mensen. Gewoon door ze te betrekken bij uw communicatie. 

Stel, u heeft een nieuwsbrief die u regelmatig verstuurt. Stuur het linkje door naar de mensen binnen het bedrijf die op social media actief zijn en laat ze dit in het profiel plaatsen. Uw bereik van de nieuwsbrief is groter en u heeft tenminste enige invloed op wat er gecommuniceerd wordt. Maak de mensen enthousiast en geef hen berichten die ze kunnen plaatsen. Daarnaast is het van groot belang een beleid op te stellen rondom communicatie. Let op, het is een grijs gebied, want u kunt uw mensen helemaal niets verplichten. 

Wel kunt u het beleid zó opstellen dat wanneer iemand in zijn of haar profiel iets heeft staan, denk aan websiteadres of bedrijfsnaam waar hij of zij werkt, aangeeft dat iedereen kan zien als er negatieve berichten worden neergezet. Dat is meteen het grootste verschil met de verjaardag of een feestje. Want zolang ze daar niet een naambordje dragen, is de impact een stuk kleiner.

Meedenken 

Stel een plan op met uw medewerkers. Laat ze meedenken hoe social media gebruikt kunnen worden om resultaat te boeken met hun eigen werk. Gaat het goed met het bedrijf, dan gaat het goed met de werknemer. Social media kunnen niet worden ondergebracht bij een afdeling, het gaat iedereen aan. Heeft een monteur een leuk filmpje gevonden op YouTube, zet dit dan op het bedrijfskanaal en geef de monteur de link van het kanaal, zodat hij dat op zijn netwerk kan zetten. Uw bereik wordt enorm vergroot door positieve berichten van uw medewerkers. Zorg dat ze het fijn vinden en geef ze leuke content om te plaatsen. 

Laatste tip: zorg dat alle profielen op LinkedIn, Facebook en dergelijke goed zijn ingericht. Uw bereik wordt daarmee enorm vergroot.

Frans de Hoyer: K…bedrijf - Automobielmanagement.nl

Frans de Hoyer: K…bedrijf

Wat mag wel en wat mag niet extern gecommuniceerd worden door de medewerkers? Dat is de vraag die ons diverse keren wordt gesteld.

Frans de Hoyer: K...bedrijf

Om de vraag te beantwoorden, wil ik graag gaan naar de basis van uw bedrijf. Uw mensen komen overal, op verjaardagen, feestjes etc. Wat vertellen ze daar? Heeft u daar invloed op? Nee dus. We gaan ervan uit dat, als men het fijn vindt elke dag te gaan werken, het wel positief zal zijn. Maar of het echt zo is, weet je niet. 

Met social media is dat anders, je kunt namelijk zichtbaar krijgen waar men over praat. Zo heb ik laatst een tweet opgevangen van een verkoper die weer naar "het k.. bedrijf" moest. Helaas voor de verkoper stond in de bio, lees omschrijving, beschreven bij welk bedrijf hij werkzaam is. Tja, het nadeel van internet is dat het op internet blijft. Zeker nu Google de Twitter-berichten meeneemt in zoekresultaten.

Zoekwoorden

Hoe kom je hierachter? Welnu, gebruik bijvoorbeeld Tweetdeck en stel je zoekwoorden goed in. Social media begint met luisteren naar de markt, zoals ik eerder schreef. U kunt invloed uitoefenen op wat er gezegd wordt door uw mensen. Gewoon door ze te betrekken bij uw communicatie. 

Stel, u heeft een nieuwsbrief die u regelmatig verstuurt. Stuur het linkje door naar de mensen binnen het bedrijf die op social media actief zijn en laat ze dit in het profiel plaatsen. Uw bereik van de nieuwsbrief is groter en u heeft tenminste enige invloed op wat er gecommuniceerd wordt. Maak de mensen enthousiast en geef hen berichten die ze kunnen plaatsen. Daarnaast is het van groot belang een beleid op te stellen rondom communicatie. Let op, het is een grijs gebied, want u kunt uw mensen helemaal niets verplichten. 

Wel kunt u het beleid zó opstellen dat wanneer iemand in zijn of haar profiel iets heeft staan, denk aan websiteadres of bedrijfsnaam waar hij of zij werkt, aangeeft dat iedereen kan zien als er negatieve berichten worden neergezet. Dat is meteen het grootste verschil met de verjaardag of een feestje. Want zolang ze daar niet een naambordje dragen, is de impact een stuk kleiner.

Meedenken 

Stel een plan op met uw medewerkers. Laat ze meedenken hoe social media gebruikt kunnen worden om resultaat te boeken met hun eigen werk. Gaat het goed met het bedrijf, dan gaat het goed met de werknemer. Social media kunnen niet worden ondergebracht bij een afdeling, het gaat iedereen aan. Heeft een monteur een leuk filmpje gevonden op YouTube, zet dit dan op het bedrijfskanaal en geef de monteur de link van het kanaal, zodat hij dat op zijn netwerk kan zetten. Uw bereik wordt enorm vergroot door positieve berichten van uw medewerkers. Zorg dat ze het fijn vinden en geef ze leuke content om te plaatsen. 

Laatste tip: zorg dat alle profielen op LinkedIn, Facebook en dergelijke goed zijn ingericht. Uw bereik wordt daarmee enorm vergroot.