Veelal krijg ik tijdens trainingen en presentaties de opmerking "uitslover" te horen – vanwege zo veel connecties. Vervolgens komt de vraag: "Ken je ze ook allemaal?" Mijn antwoord is steevast: "Nee, ik ken niet elke connectie, vriend of follower."

Verschil 

Is dat erg? Het antwoord ligt in het verschil tussen netwerkers en verkopers. Een goede verkoper is een netwerker. Wanneer zo’n goede verkoper bezig is zijn netwerk uit te bouwen – en dat op een goede manier beheert – kunnen vanzelf contacten ontstaan die deze verkoper nooit zelf had kunnen regelen.

Wat heeft dit nu met Social media te maken? Heel veel. Als verkoper heb je een profiel aangemaakt op LinkedIn; wellicht heb je een Facebook-profiel. Stel je zelf eens de vraag: hoe ziet mijn visitekaartje eruit op LinkedIn? Als een klant of volslagen onbekende op mijn profiel kijkt, wat is er dan te zien? Hoe professioneel ziet het eruit? Ben ik maximaal bereikbaar?

Connecties 

Dan komt meteen het aantal connecties en het soort connecties om de hoek. Met wie ga je connecten? Ik zeg altijd: met de mensen die klant zijn bij je. Met leveranciers en anderen die binnen je doelgroep vallen. Dus: mensen van importeurs, collega-dealers en collega’s zijn leuk maar voor dit doel eigenlijk niet relevant.

Maak eens een download van uw contacten en bereken eens het percentage automotive gerelateerde connecties. Is het hoger dan 45%, dan is het resultaat van updates en content plaatsen zeer klein. Een verkoper of netwerker wil juist mensen leren kennen met wie hij in contact kan komen. Dat kan alleen maar als je andere mensen kent. Het bereiken van onbekenden kan door te connecten met de juiste doelgroep (je klanten) maar ook door je profiel up to date te hebben. Wie heeft er nooit een auto verkocht aan een vriendje dat vroeger bij je op school zat? Zorg dat je al je opleidingen, cursussen etc. vermeldt. Je weet maar nooit wie met je wil connecten.

Checklist 

Om je een beetje op weg te helpen, heb ik een LinkedIn checklist gemaakt, die u kan gebruiken om uw profiel optimaal te krijgen. Wist u dat bijna vijftig procent van de beroepsbevolking op LinkedIn een account heeft? Dat is vergelijkbaar met vijftig procent van uw klanten – zeker uw zakelijke.