Tussen toen en nu zit ruim vijftien jaar. Inmiddels staat het segment ‘gebruikt’ online en bokst de buurman op tegen meningen op social media.

Op al deze platforms voor virtueel contact delen mensen hun ervaringen. Ervaringen die doorgaans best gunstig zijn. Wist u bijvoorbeeld dat slechts vijf procent van de gebruikers negatieve informatie geeft op Facebook? En dat 45 procent er op zoek is naar voordeel? Hoe dan ook, social media kunnen een autobedrijf verrijken – financieel maar vooral informeel. Door uw oor te luister te leggen, hoort u de markt. Zo herinner ik me een tweet van een klant die meldde dat de stoelverwarming van zijn bijna nieuwe middenklasser het exact drie seconden had uitgehouden. Van zo’n tweet moet de dealer weet hebben.

Social media veranderen ook uw bedrijf. Reviews van vrienden worden soms eerder geloofd dan die van experts. Steeds meer particulieren en ondernemingen maken op steeds meer fronten accounts aan. Deze digitale tsunami stelt u in staat om op afstand meer over een prospect te weten te komen. Zijn interesses, hobby’s, feiten en meningen. Handige informatie om boven water te halen voordat de klant uw bedrijf bezoekt. Kennis is macht en die kennis sijpelt tegenwoordig binnen via vele kanalen. 

Met social media kunt u direct communiceren, op een zeer laagdrempelig niveau. U volgt klanten, klanten volgen u. Als ze dat doen omdat ze vinden dat u het goed heeft gedaan, kan dat laatste best egostrelend zijn. Elke tak van sport in de autobranche kan onderwerp zijn van social media, van de showroom tot en met de receptie en werkplaats.