Frans de Hoyer: Socialmedia cijfertjes

Er wordt veel over social media geschreven en verteld. De een ziet het als een hype, de ander gebruikt het half en de laatste is zover dat het een onderdeel is geworden van de bedrijfsprocessen.

Frans de Hoyer: Socialmedia cijfertjes

Zo was ik laatst bezig met een training social media bij een dealer. Daar liet ik bij een Twitter-tip over bandenspanning zien naar hoeveel  twitteraccounts deze is verstuurd.  Op basis van de eigen 280 followers was deze tip door acht anderen geretweet.  Op basis van deze acht bleek dat het bericht uiteindelijk bij 12.855 accounts (twitteraars)  terecht was gekomen. Nu had men wel het geluk dat er eentje tussen zat met bijna negenduizend followers.  Gevolg: bij deze dealer is men nu bezig de juiste content te verzamelen om retweet te bovorderen.

Feiten

Maar wat zijn nu de feiten rondom social media? Dan wil ik de focus leggen op uw doelgroep de klant. Want op basis van cijfers en bovenstaande blijkt dat de klant er wel degelijk mee bezig is. Ik wil u daarom meenemen in de wereld van social media.

De klant van de toekomst laat zich informeren door zijn vrienden, connecties of zelfs onbekenden. Denk aan de met reviews over vakantieadressen gevulde website Zoover, wie kijkt er niet naar? Zelfs ‘Hilversum’ is druk bezig om via Twitter de mening van de kijker boven water te krijgen. Het gaat niet alleen om de kijkcijfers maar ook om wat de kijker belangrijk vindt. Let maar eens op wanneer er weer een #…. in het beeld verschijnt. Mensen twitteren er lustig op los, wat natuurlijk voer is voor de programmamakers.

Graag wil ik u de meest voorkomende en snelst groeiende soorten van social media laten ervaren. Dit zijn de tools die direct inzetbaar zijn en waarmee resultaten te behalen zijn. Naast deze is bijvoorbeeld ook Foursquare behoorlijk in opkomst.

Bedrijfspagina 

 Facebook kreeg in 2008 een Nederlandstalige versie en heeft nu ruim 4,5 miljoen gebruikers. Wereldwijd zijn dat er zevenhonderd miljoen. Naast persoonlijke profielen zien we steeds meer bedrijven een bedrijfspagina starten. De klant verwacht in 68 procent van de gevallen informatie over het merk; 64 procent verwacht aanbiedingen en acties. Verder blijkt dat men gemiddeld zes uur per week bezig is met Facebook. 

Twitter werd eind februari 2009 in ons land extra bekend door als eerste medium de vliegtuigcrash van Turkish Airlines nabij Schiphol te melden. Meer dan een half miljoen gebruikers zijn er nu en het aantal blijft maar daar groeien. Wij Nederlanders zijn in Europa de meest actieve gebruikers; wereldwijd zijn er ruim driehonderd miljoen twitteraccounts. Uit eigen onderzoek op basis van 1100 bedrijven en personen die ik  volg blijkt dat in 26 procent van de accounts een ei als beeldmerk staat en dat twaalf procent geen websiteadres aan het account heeft gekoppeld. Gemiste kansen! Wereldwijd zijn inmiddels vijftien miljard tweets geplaatst. 

LinkedIn is sinds 2007 actiever in Nederland. Het zakelijke netwerk telt nu 2,2 miljoen leden die hun profiel hebben geplaatst. Veel accounts zijn aangemaakt doordat men uitgenodigd werd of van horen zeggen. Op basis van ons onderzoek blijkt dat 78 procent zegt het profiel voor gemiddeld 65 procent op orde te hebben.  Ruim 85 procent weet niet wat de mogelijkheden zijn met de aanwezige tools van LinkedIn en hoe ze het profiel optimaal mogelijk kunnen krijgen.

Filmpje

Op YouTube werd in 2005 het eerste filmpje openbaar. Anno 2011 worden twee miljard filmpjes per dag bekeken. In de autobranche raakt het steeds meer in zwang om van de occasions filmpjes te maken. De reden: het wordt steeds simpeler om zo’n filmpje te maken.

Als we kijken naar de data wanneer deze diensten beschikbaar zijn gekomen, praten we over een periode van nog geen tien jaar. En weest u eens heel eerlijk: we kunnen niet meer zonder. Door alle informatie die beschikbaar is – en dus ook gebruikt wordt – wil ik u het volgende advies meegeven:

Zorg dat alle profielen die u heeft aangemaakt optimaal zijn ingericht. Zet uw contactgegevens erbij, vermeld de website, foto’s en omschrijf duidelijk wat men kan verwachten. Denk even aan uw advertenties in het verleden: naar uw visitekaartje ging  veel tijd en aandacht uit – doe dat ook voor social media. De cijfers laten zien dat veel consumenten er al mee bezig zijn. Laat uw marketinggedachte bij de uitstraling van uw bedrijf voorop staan. En niet alleen bij uw profiel maar ook bij die van uw medewerkers.

Frans de Hoyer: Socialmedia cijfertjes - Automobielmanagement.nl

Frans de Hoyer: Socialmedia cijfertjes

Er wordt veel over social media geschreven en verteld. De een ziet het als een hype, de ander gebruikt het half en de laatste is zover dat het een onderdeel is geworden van de bedrijfsprocessen.

Frans de Hoyer: Socialmedia cijfertjes

Zo was ik laatst bezig met een training social media bij een dealer. Daar liet ik bij een Twitter-tip over bandenspanning zien naar hoeveel  twitteraccounts deze is verstuurd.  Op basis van de eigen 280 followers was deze tip door acht anderen geretweet.  Op basis van deze acht bleek dat het bericht uiteindelijk bij 12.855 accounts (twitteraars)  terecht was gekomen. Nu had men wel het geluk dat er eentje tussen zat met bijna negenduizend followers.  Gevolg: bij deze dealer is men nu bezig de juiste content te verzamelen om retweet te bovorderen.

Feiten

Maar wat zijn nu de feiten rondom social media? Dan wil ik de focus leggen op uw doelgroep de klant. Want op basis van cijfers en bovenstaande blijkt dat de klant er wel degelijk mee bezig is. Ik wil u daarom meenemen in de wereld van social media.

De klant van de toekomst laat zich informeren door zijn vrienden, connecties of zelfs onbekenden. Denk aan de met reviews over vakantieadressen gevulde website Zoover, wie kijkt er niet naar? Zelfs ‘Hilversum’ is druk bezig om via Twitter de mening van de kijker boven water te krijgen. Het gaat niet alleen om de kijkcijfers maar ook om wat de kijker belangrijk vindt. Let maar eens op wanneer er weer een #…. in het beeld verschijnt. Mensen twitteren er lustig op los, wat natuurlijk voer is voor de programmamakers.

Graag wil ik u de meest voorkomende en snelst groeiende soorten van social media laten ervaren. Dit zijn de tools die direct inzetbaar zijn en waarmee resultaten te behalen zijn. Naast deze is bijvoorbeeld ook Foursquare behoorlijk in opkomst.

Bedrijfspagina 

 Facebook kreeg in 2008 een Nederlandstalige versie en heeft nu ruim 4,5 miljoen gebruikers. Wereldwijd zijn dat er zevenhonderd miljoen. Naast persoonlijke profielen zien we steeds meer bedrijven een bedrijfspagina starten. De klant verwacht in 68 procent van de gevallen informatie over het merk; 64 procent verwacht aanbiedingen en acties. Verder blijkt dat men gemiddeld zes uur per week bezig is met Facebook. 

Twitter werd eind februari 2009 in ons land extra bekend door als eerste medium de vliegtuigcrash van Turkish Airlines nabij Schiphol te melden. Meer dan een half miljoen gebruikers zijn er nu en het aantal blijft maar daar groeien. Wij Nederlanders zijn in Europa de meest actieve gebruikers; wereldwijd zijn er ruim driehonderd miljoen twitteraccounts. Uit eigen onderzoek op basis van 1100 bedrijven en personen die ik  volg blijkt dat in 26 procent van de accounts een ei als beeldmerk staat en dat twaalf procent geen websiteadres aan het account heeft gekoppeld. Gemiste kansen! Wereldwijd zijn inmiddels vijftien miljard tweets geplaatst. 

LinkedIn is sinds 2007 actiever in Nederland. Het zakelijke netwerk telt nu 2,2 miljoen leden die hun profiel hebben geplaatst. Veel accounts zijn aangemaakt doordat men uitgenodigd werd of van horen zeggen. Op basis van ons onderzoek blijkt dat 78 procent zegt het profiel voor gemiddeld 65 procent op orde te hebben.  Ruim 85 procent weet niet wat de mogelijkheden zijn met de aanwezige tools van LinkedIn en hoe ze het profiel optimaal mogelijk kunnen krijgen.

Filmpje

Op YouTube werd in 2005 het eerste filmpje openbaar. Anno 2011 worden twee miljard filmpjes per dag bekeken. In de autobranche raakt het steeds meer in zwang om van de occasions filmpjes te maken. De reden: het wordt steeds simpeler om zo’n filmpje te maken.

Als we kijken naar de data wanneer deze diensten beschikbaar zijn gekomen, praten we over een periode van nog geen tien jaar. En weest u eens heel eerlijk: we kunnen niet meer zonder. Door alle informatie die beschikbaar is – en dus ook gebruikt wordt – wil ik u het volgende advies meegeven:

Zorg dat alle profielen die u heeft aangemaakt optimaal zijn ingericht. Zet uw contactgegevens erbij, vermeld de website, foto’s en omschrijf duidelijk wat men kan verwachten. Denk even aan uw advertenties in het verleden: naar uw visitekaartje ging  veel tijd en aandacht uit – doe dat ook voor social media. De cijfers laten zien dat veel consumenten er al mee bezig zijn. Laat uw marketinggedachte bij de uitstraling van uw bedrijf voorop staan. En niet alleen bij uw profiel maar ook bij die van uw medewerkers.