‘Kloof dreigt tussen techniek en kennisniveau monteur’

Richard van der Kaa is engineer bij het High Tech Centre van Toyota en Lexus-importeur Louwman & Parqui en studeert in deeltijd aan de HAN. “De technische veranderingen gaan zo snel dat er een kloof dreigt te ontstaan tussen de autotechniek en het kennisniveau van de monteur. Wil je dat voorkomen, dan moet je constant bijscholen.”

'Kloof dreigt tussen techniek en kennisniveau monteur'

In zijn functie als engineer ondersteunt Van der Kaa dealers bij het stellen van diagnoses en het repareren van auto’s die in de werkplaats van de dealer belanden. De 45-jarige engineer is daarnaast derdejaars deeltijdstudent aan de HAN Automotive, waar hij de bachelor-opleiding Automotive Services volgt.

Interactie

Concreet richt Automotive Services zich de eerste twee jaar op autotechniek, waarbij studenten echt de diepte ingaan en de handen vuil maken. De laatste twee jaar is er meer aandacht voor management in de vorm van logistiek en marketing. "Dat was wat mij aantrok in deze opleiding. Het is niet alleen om mijn huidige functie beter te kunnen uitvoeren, maar ook om te kunnen doorgroeien." De leerstof van de HAN wordt gekenmerkt door een hoge mate van praktische toepasbaarheid . "Behalve dat ik alles direct in de praktijk kan brengen, geldt ook, zeker voor de deeltijdopleidingen, dat er heel veel interactie is tussen docenten en studenten over praktijkvoorbeelden."

Minor

Buiten zijn fulltime baan studeert Van der Kaa nu twintig uur in de week, waarvan twaalf uur zelfstudie en acht contacturen. Het is overigens niet de eerste opleiding van de gedreven techneut, want in 2010 en 2011 volgde hij ook al twee opleidingen in auto-elektronica. Na afronding hiervan wilde hij graag doorstuderen en zijn werkgever stemde erin toe dat Van der Kaa de volledige bachelor-opleiding Automotive Services zou volgen. Hij is zeer te spreken over de kwaliteit ervan. "De lesstof past precies in mijn straatje en ik heb het idee dat er goed naar ons wordt geluisterd. Punten die tijdens de contacturen naar boven komen, worden direct meegenomen. Er wordt dus constant gesleuteld aan het verbeteren van de opleiding. Aan de andere kant stelt mijn werkgever mij in staat om projecten uit de praktijk als studiemateriaal te gebruiken, zodat ook zij profiteren van een gedegen uitgevoerd project." In september volgt Van der Kaa nog een minor en in 2016 is het de bedoeling dat hij afstudeert. "Waarschijnlijk doe ik dat gewoon aan mijn eigen werkplek." (MvW)

‘Kloof dreigt tussen techniek en kennisniveau monteur’ - Automobielmanagement.nl

‘Kloof dreigt tussen techniek en kennisniveau monteur’

Richard van der Kaa is engineer bij het High Tech Centre van Toyota en Lexus-importeur Louwman & Parqui en studeert in deeltijd aan de HAN. “De technische veranderingen gaan zo snel dat er een kloof dreigt te ontstaan tussen de autotechniek en het kennisniveau van de monteur. Wil je dat voorkomen, dan moet je constant bijscholen.”

'Kloof dreigt tussen techniek en kennisniveau monteur'

In zijn functie als engineer ondersteunt Van der Kaa dealers bij het stellen van diagnoses en het repareren van auto’s die in de werkplaats van de dealer belanden. De 45-jarige engineer is daarnaast derdejaars deeltijdstudent aan de HAN Automotive, waar hij de bachelor-opleiding Automotive Services volgt.

Interactie

Concreet richt Automotive Services zich de eerste twee jaar op autotechniek, waarbij studenten echt de diepte ingaan en de handen vuil maken. De laatste twee jaar is er meer aandacht voor management in de vorm van logistiek en marketing. "Dat was wat mij aantrok in deze opleiding. Het is niet alleen om mijn huidige functie beter te kunnen uitvoeren, maar ook om te kunnen doorgroeien." De leerstof van de HAN wordt gekenmerkt door een hoge mate van praktische toepasbaarheid . "Behalve dat ik alles direct in de praktijk kan brengen, geldt ook, zeker voor de deeltijdopleidingen, dat er heel veel interactie is tussen docenten en studenten over praktijkvoorbeelden."

Minor

Buiten zijn fulltime baan studeert Van der Kaa nu twintig uur in de week, waarvan twaalf uur zelfstudie en acht contacturen. Het is overigens niet de eerste opleiding van de gedreven techneut, want in 2010 en 2011 volgde hij ook al twee opleidingen in auto-elektronica. Na afronding hiervan wilde hij graag doorstuderen en zijn werkgever stemde erin toe dat Van der Kaa de volledige bachelor-opleiding Automotive Services zou volgen. Hij is zeer te spreken over de kwaliteit ervan. "De lesstof past precies in mijn straatje en ik heb het idee dat er goed naar ons wordt geluisterd. Punten die tijdens de contacturen naar boven komen, worden direct meegenomen. Er wordt dus constant gesleuteld aan het verbeteren van de opleiding. Aan de andere kant stelt mijn werkgever mij in staat om projecten uit de praktijk als studiemateriaal te gebruiken, zodat ook zij profiteren van een gedegen uitgevoerd project." In september volgt Van der Kaa nog een minor en in 2016 is het de bedoeling dat hij afstudeert. "Waarschijnlijk doe ik dat gewoon aan mijn eigen werkplek." (MvW)