Anthonie Zoomers: groot onderhoud bij Profile

Met de lancering van het ‘Pro’s van Profile’-concept richt Profile haar pijlen nog nadrukkelijker op auto-onderhoud. Daarnaast is na het afstoten van de formules James Autoservice en Autoglaz de focus exclusief op het ‘huislabel’ Profile komen te liggen – én op de eigen franchisenemers in Nederland en België.

Anthonie Zoomers: groot onderhoud bij Profile

Dat er grote veranderingen op stapel stonden bij het bedrijf, dat we tot vorig jaar kenden als Alwaysbemobile Company, wordt wel duidelijk uit het feit dat het moederbedrijf weer gewoon ‘Profile’ heet. Bovendien werd bij de vestigingen de term Tyrecenter vervangen door Profile Car & Tyreservice.

Met de lancering van het nieuwe Pro-concept wil Profile nadrukkelijker aan de buitenwereld gaan vertellen dat klanten ook voor onderhoud terechtkunnen bij het bedrijf. Iets dat tot nu toe weinig is gebeurd, zegt Anthonie Zoomers – topman sinds vorig jaar oktober, na het vertrek van Luc van Bussel. "We doen al jarenlang onderhoud, maar daar konden we slechts beperkt over communiceren. Elke vestiging deed het op zijn eigen manier, met een eigen productaanbod. In een markt die geteisterd wordt door overcapaciteit en margedruk zijn echter uniformiteit en een constant kwaliteitsniveau van cruciaal belang voor onderscheidend vermogen."

Overal hetzelfde serviceniveau

Een stap in die richting wordt gezet met het concept ‘Pro’s van Profile’, dat uiteindelijk bij alle vestigingen zal worden aangeboden. Het omvat acht speerpunten, inclusief transparantie, onderhoud op maat en 1 jaar garantie op onderhoud, reparatie en banden. "Die Pro’s worden niet individueel aangeboden, maar als onderdeel van een compleet pakket, bij alle vestigingen met overal hetzelfde serviceniveau", aldus Zoomers. "Het onderscheidend vermogen van de Pro’s ligt in de integrale benadering, de focus op professionaliteit, transparantie, het ontzorgen en de geboden garantie. En we zullen de verwachtingen die we hiermee wekken ook gaan waarmaken. Als we met dit concept echt willen scoren, moet de lat bij elke vestiging hoog liggen. En dat waarborgen we door middel van een intern certificeringsprogramma op basis van ruim tachtig criteria."

De Profile-vestiging in Terneuzen mocht op 1 september het Pro-certificaat als eerste in ontvangst nemen. In de rest van dit jaar zullen zo’n vijftien tot twintig vestigingen volgen. Volgend jaar dragen alle vestigingen het Pro-label, zo is het streven van Zoomers. De basis van het concept werd eind vorig jaar gelegd bij pilotvestigingen in Mijdrecht en Heemstede. Daar werden de best practices gedestilleerd. Marktonderzoek en een concurrentieanalyse volgden, resulterend in het Pro-concept. Hoewel er al flink wat aanbieders van auto-onderhoud zijn en de marges ook op dit vlak steeds verder onder druk komen te staan, denkt Zoomers dat er genoeg potentieel is. "Als we dit concept perfect uitvoeren, in combinatie met het ondernemerschap van onze leden, hebben we genoeg onderscheidend vermogen om de klant voor ons te winnen. Ondanks de toegenomen concurrentie door internet en het feit dat dealers nieuwe initiatieven ontplooien."

Veel animo

Volgens Zoomers is er onder de Profile-franchisenemers veel animo om de inspanningen op het gebied van auto-onderhoud te gaan intensiveren. Zijn inschatting wordt bevestigd door Gerco Murre, samen met Enrico Plasschaert eigenaar van de vestiging in Terneuzen. "Door de concurrentie via internet staan de marges op banden onder druk, waardoor je je activiteiten moet uitbreiden om winstgevend te blijven. Bovendien willen klanten voor auto-onderhoud en banden naar één adres."

Doordat de compagnons net de werkplaats van de plaatselijke Mercedes-dealer hadden overgenomen, was er alle ruimte om een werkplaats in te richten voor auto-onderhoud. "Sinds 1995 voeren we in onze vestiging in Goes al APK-keuringen uit, daar is in de loop der jaren onderhoud bijgekomen", aldus Murre. "Met ons nieuwe pand en het nieuwe label kunnen we een volgende stap zetten. We zijn geen bandenspecialist meer die ook onderhoud doet, beide zaken zijn even belangrijk."

Omdat klanten zelf kunnen kiezen of ze basis- of fabrieksonderhoud willen, kan volgens Plasschaert de strijd zowel met universele bedrijven als met merkdealers worden aangegaan. "Bezitters van auto’s van vier tot vijf jaar oud blijven bijvoorbeeld niet meer hangen bij de merkdealer, die gaan op zoek naar alternatieven."

Focus weer op Profile-label

Waar Profile zich onder de naam Alwaysbemobile Company tot voor kort nog bezighield met allerlei nevenactiviteiten en internationale ambities, is onder leiding van Zoomers besloten om terug te gaan naar de basis. "Minder dingen beter doen", zo vat hij de nieuwe strategie samen. "Je kunt maar een beperkt aantal formules tegelijk ontwikkelen", geeft de directeur als antwoord op de vraag waarom werd besloten om James Autoservice en Autoglaz af te stoten. "Het was een hele klus om alle ballen in de lucht te houden. Bovendien zit er nog veel potentieel in de Profile-formule, die ook een landelijke dekking heeft."

De nieuwe strategie stelt de franchisenemers in Nederland en België centraal. "Onze klanten zijn nu eenmaal de ondernemers, en die willen we optimaal bedienen. Op dat vlak is er nog best wel wat te doen", geeft Zoomers aan. "Daarom ligt de focus op Nederland en België, uitbreiding naar andere landen heeft niet onze prioriteit. Dat kan altijd nog in een later stadium. Ik ben er niet van overtuigd dat internationale uitbreiding op dit moment een toegevoegde waarde heeft voor onze franchisenemers. De prioriteit is nu om voor hen en met hen de formule goed te laten werken."

Witte vlekken

Ook binnen Nederland en België is er nog genoeg groeipotentieel, denkt Profile-CEO Anthonie Zoomers. "Er zijn genoeg witte vlekken in het netwerk en we hebben daarnaast nog maar een minuscuul deel van de particuliere markt in handen. Daar valt nog veel te winnen."

Met het Pro-label wordt een grote stap gezet richting de onderscheidenheid en uniformiteit die in de ogen van Zoomers noodzakelijk is voor een effectieve formule. "Willen onze ondernemers echt iets hebben aan hun formule, dan is uniformiteit een must", stelt hij. "Maar dat is tegelijkertijd een natuurlijk spanningsveld. Iedereen wil uniformiteit, maar bij voorkeur op basis van zijn eigen standaard. Daarbij: een formule is zo sterk als de zwakste schakel. Klanten moeten weten wat ze krijgen."

 

Anthonie Zoomers: groot onderhoud bij Profile - Automobielmanagement.nl

Anthonie Zoomers: groot onderhoud bij Profile

Met de lancering van het ‘Pro’s van Profile’-concept richt Profile haar pijlen nog nadrukkelijker op auto-onderhoud. Daarnaast is na het afstoten van de formules James Autoservice en Autoglaz de focus exclusief op het ‘huislabel’ Profile komen te liggen – én op de eigen franchisenemers in Nederland en België.

Anthonie Zoomers: groot onderhoud bij Profile

Dat er grote veranderingen op stapel stonden bij het bedrijf, dat we tot vorig jaar kenden als Alwaysbemobile Company, wordt wel duidelijk uit het feit dat het moederbedrijf weer gewoon ‘Profile’ heet. Bovendien werd bij de vestigingen de term Tyrecenter vervangen door Profile Car & Tyreservice.

Met de lancering van het nieuwe Pro-concept wil Profile nadrukkelijker aan de buitenwereld gaan vertellen dat klanten ook voor onderhoud terechtkunnen bij het bedrijf. Iets dat tot nu toe weinig is gebeurd, zegt Anthonie Zoomers – topman sinds vorig jaar oktober, na het vertrek van Luc van Bussel. "We doen al jarenlang onderhoud, maar daar konden we slechts beperkt over communiceren. Elke vestiging deed het op zijn eigen manier, met een eigen productaanbod. In een markt die geteisterd wordt door overcapaciteit en margedruk zijn echter uniformiteit en een constant kwaliteitsniveau van cruciaal belang voor onderscheidend vermogen."

Overal hetzelfde serviceniveau

Een stap in die richting wordt gezet met het concept ‘Pro’s van Profile’, dat uiteindelijk bij alle vestigingen zal worden aangeboden. Het omvat acht speerpunten, inclusief transparantie, onderhoud op maat en 1 jaar garantie op onderhoud, reparatie en banden. "Die Pro’s worden niet individueel aangeboden, maar als onderdeel van een compleet pakket, bij alle vestigingen met overal hetzelfde serviceniveau", aldus Zoomers. "Het onderscheidend vermogen van de Pro’s ligt in de integrale benadering, de focus op professionaliteit, transparantie, het ontzorgen en de geboden garantie. En we zullen de verwachtingen die we hiermee wekken ook gaan waarmaken. Als we met dit concept echt willen scoren, moet de lat bij elke vestiging hoog liggen. En dat waarborgen we door middel van een intern certificeringsprogramma op basis van ruim tachtig criteria."

De Profile-vestiging in Terneuzen mocht op 1 september het Pro-certificaat als eerste in ontvangst nemen. In de rest van dit jaar zullen zo’n vijftien tot twintig vestigingen volgen. Volgend jaar dragen alle vestigingen het Pro-label, zo is het streven van Zoomers. De basis van het concept werd eind vorig jaar gelegd bij pilotvestigingen in Mijdrecht en Heemstede. Daar werden de best practices gedestilleerd. Marktonderzoek en een concurrentieanalyse volgden, resulterend in het Pro-concept. Hoewel er al flink wat aanbieders van auto-onderhoud zijn en de marges ook op dit vlak steeds verder onder druk komen te staan, denkt Zoomers dat er genoeg potentieel is. "Als we dit concept perfect uitvoeren, in combinatie met het ondernemerschap van onze leden, hebben we genoeg onderscheidend vermogen om de klant voor ons te winnen. Ondanks de toegenomen concurrentie door internet en het feit dat dealers nieuwe initiatieven ontplooien."

Veel animo

Volgens Zoomers is er onder de Profile-franchisenemers veel animo om de inspanningen op het gebied van auto-onderhoud te gaan intensiveren. Zijn inschatting wordt bevestigd door Gerco Murre, samen met Enrico Plasschaert eigenaar van de vestiging in Terneuzen. "Door de concurrentie via internet staan de marges op banden onder druk, waardoor je je activiteiten moet uitbreiden om winstgevend te blijven. Bovendien willen klanten voor auto-onderhoud en banden naar één adres."

Doordat de compagnons net de werkplaats van de plaatselijke Mercedes-dealer hadden overgenomen, was er alle ruimte om een werkplaats in te richten voor auto-onderhoud. "Sinds 1995 voeren we in onze vestiging in Goes al APK-keuringen uit, daar is in de loop der jaren onderhoud bijgekomen", aldus Murre. "Met ons nieuwe pand en het nieuwe label kunnen we een volgende stap zetten. We zijn geen bandenspecialist meer die ook onderhoud doet, beide zaken zijn even belangrijk."

Omdat klanten zelf kunnen kiezen of ze basis- of fabrieksonderhoud willen, kan volgens Plasschaert de strijd zowel met universele bedrijven als met merkdealers worden aangegaan. "Bezitters van auto’s van vier tot vijf jaar oud blijven bijvoorbeeld niet meer hangen bij de merkdealer, die gaan op zoek naar alternatieven."

Focus weer op Profile-label

Waar Profile zich onder de naam Alwaysbemobile Company tot voor kort nog bezighield met allerlei nevenactiviteiten en internationale ambities, is onder leiding van Zoomers besloten om terug te gaan naar de basis. "Minder dingen beter doen", zo vat hij de nieuwe strategie samen. "Je kunt maar een beperkt aantal formules tegelijk ontwikkelen", geeft de directeur als antwoord op de vraag waarom werd besloten om James Autoservice en Autoglaz af te stoten. "Het was een hele klus om alle ballen in de lucht te houden. Bovendien zit er nog veel potentieel in de Profile-formule, die ook een landelijke dekking heeft."

De nieuwe strategie stelt de franchisenemers in Nederland en België centraal. "Onze klanten zijn nu eenmaal de ondernemers, en die willen we optimaal bedienen. Op dat vlak is er nog best wel wat te doen", geeft Zoomers aan. "Daarom ligt de focus op Nederland en België, uitbreiding naar andere landen heeft niet onze prioriteit. Dat kan altijd nog in een later stadium. Ik ben er niet van overtuigd dat internationale uitbreiding op dit moment een toegevoegde waarde heeft voor onze franchisenemers. De prioriteit is nu om voor hen en met hen de formule goed te laten werken."

Witte vlekken

Ook binnen Nederland en België is er nog genoeg groeipotentieel, denkt Profile-CEO Anthonie Zoomers. "Er zijn genoeg witte vlekken in het netwerk en we hebben daarnaast nog maar een minuscuul deel van de particuliere markt in handen. Daar valt nog veel te winnen."

Met het Pro-label wordt een grote stap gezet richting de onderscheidenheid en uniformiteit die in de ogen van Zoomers noodzakelijk is voor een effectieve formule. "Willen onze ondernemers echt iets hebben aan hun formule, dan is uniformiteit een must", stelt hij. "Maar dat is tegelijkertijd een natuurlijk spanningsveld. Iedereen wil uniformiteit, maar bij voorkeur op basis van zijn eigen standaard. Daarbij: een formule is zo sterk als de zwakste schakel. Klanten moeten weten wat ze krijgen."