In de eeuwige zakelijke twist tussen het vrije en gebonden kanaal gaat (technische) kennis meer en meer de sleutelrol vervullen. Door de oprukkende computerisering van het voertuig zal in de werkplaats het aandeel ‘mechanisch’ alleen maar afnemen. Denk aan hybride, elektrische auto’s, airco, diesel, start-stop en connectiviteit. Binnen de kolom fabrikant-importeur-dealer zijn know how en opleiding strak aangestuurd, maar het universele kanaal laat een minder helder beeld zien. Met het oog op de toekomst vormt dat een risico. Zonder kennis van het moderne voertuig geen juiste diagnose. En dus geen reparatie- en onderhoudsklus. En dus ook geen order bij de grossier.

Opschakelen

Het was vanuit die strategische gedachte dat grootmacht Sator zijn Automotive Academy in het leven riep. Onder het motto ‘aanhaken, bijblijven en opschakelen’ is een centraal opleidingsinstituut voor de Nederlandse universele garagehouder in het leven geroepen. Naar men zegt het grootste binnen de branche. Monteur, kader en werkplaatsmanagement kunnen er hun branchepaspoort vullen, zodat het autobedrijf de brug kan vullen.

In de concurrentiestrijd met de merkdealer is een juist antwoord op de waarom-vraag essentieel, zegt Fred Kamphuis, manager marketingconcepten. "Je moet niet het symptoom maar de oorzaak achterhalen, en dat op een systematische manier. Zodat je snel en effectief te werk gaat. Dat scheelt een hoop nutteloze werkplaatsuren die je niet durft door te berekenen aan je klant. Extra expertise betekent ook dat je als onafhankelijk autobedrijf extra omzet in huis kunt halen, met werkzaamheden die je anders moest overlaten aan de dealer of een technisch specialist."

Subsidie

Automotive Academy werkt samen met AutoNiveau, GMTO, Innovam, Ochse Training & Coaching en WESP. Deze laatste helpt de garagehouder om de juiste commerciële beslissingen te nemen op basis van informatie uit zijn DMS-pakket. Samen zijn de Automotive Academy-partners goed voor 62 trainingen. Er is keuze uit meerjarige opleidingstrajecten of ad hoc expertmodules, op zowel technisch als commercieel vlak. Om deelnemers maximale aandacht en ondersteuning te kunnen bieden, is twaalf het maximale aantal. "Verder moet ons aanbod laagdrempelig zijn", zegt Kamphuis. "Vandaar de landelijke en lokale dekking, met tijden die de monteur en zijn werkgevers het beste schikken."

Er wordt getraind bij de grossier in huis of in één van de zes trainingscentra verspreid over Nederland: Breda, Naaldwijk, Amsterdam, Zwolle, Veenendaal en Hoensbroek. Ze zijn compleet ingericht met werkplaatsuitrusting, diagnoseapparatuur en auto’s om aan te sleutelen. Hier vinden de opleidingen van met name Autoniveau plaats. Daarnaast is het mogelijk om de trainingen van GMTO, Innovam en Ochse in huis te houden. Voor de inrichting van haar trainingscentra werkt Automotive Academy samen met Bosch. Om het aantal gemiste arbeidsuren voor ‘de baas’ te beperken, vinden de trainingen doorgaans deels in de avonduren plaats (14.00 tot plm. 22.00 uur).

Vier niveaus

Alle trainingen en opleidingen zijn geclassificeerd in vier niveaus: basis, technicus, specialist en expert. De meeste trainingen/opleidingen zijn IBKI-gecertificeerd en worden automatisch toegevoegd aan het branchepaspoort van de monteur. Die nieuwe ‘bagage’ kan hij straks ook inzien op www.automotiveacademy.nl. Voor diverse opleidingen/trainingen is subsidie verkrijgbaar (75 euro). Voor welke dat geldt is te zien op www.oomt.nl. Cursisten dienen zelf subsidie aan te vragen.

KADER

Kennismakingsronde

Sinds 22 september is de website www.automotiveacademy.nl live. Sator heeft geen doelstelling geformuleerd wat het aantal deelnemers betreft. Om autobedrijven nader te informeren, start dit najaar een kennismakingsronde. Presentaties worden in de avonduren (19.30-22.00 uur) gegeven bij de Sator-businesspartners (de circa negentig eigen vestigingen of de vijftig Full Fource-grossiers). De eerste rondes vinden begin november plaats, de uitnodigingen aan autobedrijven worden verstuurd door de betreffende grossier.

Niet belangrijk, wel leuk om te weten: alle Automotive Academy-catalogi bij elkaar opgestapeld zijn even hoog als de Domtoren in Utrecht (112 meter).