Euromaster is al decennialang een sterk merk als het gaat om banden en sinds enkele jaren is onderhoud daar als groot speerpunt bijgekomen. De bandenachtergrond heeft Euromaster overigens veel gebracht. De onderneming met het hoofdkantoor in Deventer is landelijk marktleider in zakelijke bandenwissels. "Twee keer per jaar zetten onze mensen een extreme hoeveelheid leaseauto’s in een periode van zes weken op zomer- of winterbanden", schetst Edo Wiggers, directeur network development.  

Dicht bij de mensen                                                                                     

Simultaan aan de sterke positie op de B2B-markt bouwt men in Deventer aan een groter netwerk om particulieren een totaaloplossing te bieden voor onderhoud aan haar auto. "Als je die ambitie hebt, is een absolute voorwaarde om dicht bij de klanten te zitten. We hebben overwogen zelf nieuwe vestigingen te openen, maar onze conclusie is dat de werkplaatsdichtheid in Nederland hoog is. Beter is het om de capaciteit van bestaande, sterke bedrijven nog beter te benutten. Vanuit die gedachte is onze franchiseformule geboren."

De wens tot uitbreiding ligt vooral in de randstad, maar ook in andere delen van het land zoekt Euromaster naar partners. "Het kunnen zowel merkdealers doormiddel van shop-in-shop als universele garagisten zijn. Wij vinden het vooral belangrijk dat de ondernemer onze kernwaarden onderschrijft: eerlijk, vakkundig en attent", benadrukt de directeur. "In dat opzicht zijn we selectief met wie we in zee gaan. We zijn zuinig op de reputatie die we hebben opgebouwd. Volgens ons is mond-tot-mond reclame nog altijd de beste marketing."

Inhoudelijk sterk

Het profiteren van het sterke merk Euromaster is één van de voordelen voor de franchisenemer. "Natuurlijk schroeven wij een bord op de muur", lacht Edo Wiggers. "We willen garagisten laten meeprofiteren van onze naam, maar onze formule is ook inhoudelijk sterk. Al onze franchisenemers krijgen bijvoorbeeld één keer in de maand bezoek van onze consultant die de ondernemer helpt met het implementeren van de formule en die te onderhouden en te optimaliseren."

Eén van de concrete speerpunten is het stimuleren van de verkoop door trainingen die zijn gericht op klantcontact, waarbij de medewerker wordt geleerd om door te vragen om zo de echte behoefte van de klant bloot te leggen. Edo Wiggers: "Een franchisenemer profiteert van de kennis en kunde die wij bij onze 93 eigen vestigingen hebben opgebouwd. Zo is het ook met onze Mastercheck; een gratis visuele inspectie van de auto op twaalf belangrijke punten. Een eerlijk oordeel is belangrijk. Goed is goed."

Wisselwerking

Aanvullende voordelen zijn inkoopvoordelen op banden (van alle merken) en onderdelen (dankzij een ketenbrede afspraak met onze aftersales partner) maar misschien nog wel het belangrijkste: het genereren van traffic. "We hebben een zeer actieve webshop waarbij klanten de aankoop van banden of onderhoud worden doorgeleid naar de dichtstbijzijnde vestiging. Ook worden franchisenemers opgenomen in ons programma voor lease bandenwissels. En uit dat klantencontact vloeien veel nieuwe kansen voort."

Van zeven naar vijftig

De Euromaster-directeur benadrukt dat bij de samenwerking met lokale garagehouders naar een wisselwerking wordt gestreefd. "We zijn nu bijna twee jaar onderweg met onze formule en wij leren nog iedere dag. Wij willen samenwerken met ondernemers die sterk zijn in hun regio om zo elkaar te versterken en expertise te delen." De huidige zeven franchisevestigingen moeten in de komende twee à drie jaar groeien naar zo’n vijftig  deelnemers. "Onze insteek is om kwalitatief te groeien. Liever goed, dan te snel."