Als universeel autobedrijf beschik je niet altijd over de technische kennis of data die nodig is om de almaar complexer in elkaar stekende auto’s van tegenwoordig te kunnen servicen. Dat is dan ook de reden dat werkplaatsconcepten zoals Hella Service Partner sterk in opkomst zijn. Het concept werd in 2002 werd gelanceerd en op dit moment hebben in Nederland en België ruim vierhonderd garagebedrijven zich aangesloten.

Dat waren er ooit meer, maar volgens Annemarie Krijnen, verantwoordelijk voor de marketing van het Hella Service Partner-concept, is er bewust voor gekozen om dat aantal te reduceren om de kwaliteit te kunnen waarborgen. "We hebben nu een nauwer contact met de deelnemers dan voorheen. Zij kiezen er vooral voor om deel te nemen vanwege onze technische kennis die we delen via onze helpdesk, HGS Data, Hella Tech World, trainingen en productdemonstraties."

Relevante technische informatie

Autobedrijf Sypersma is deelnemer van het eerste uur. "Ik ben altijd op zoek naar samenwerkingsverbanden die mij toegang tot relevante technische informatie bieden", aldus Sjoerd Sypersma, eigenaar van het bedrijf. "Ook vind ik altijd de onderdelen en de kwaliteit die ik nodig heb. Hella heeft de technische kennis in huis die ik bij grossiers nog wel eens mis." Ook gebruikt het bedrijf de airco-acties van Hella om meer mensen in de werkplaats te krijgen. "Al doe ik die acties dit keer wel in de winter, want in de zomer komen klanten toch wel als hun airco niet goed werkt." Dat het Hella-concept niet allerlei verplichtingen met zich meebrengt, vindt Sypersma een groot voordeel. "Ik kan gebruikmaken van alle zaken die ze in huis hebben, maar daar stellen ze niet allerlei eisen tegenover. Ik mag bijvoorbeeld zelf bepalen welke reclameborden ik neerzet."

Ook de prijs-kwaliteitverhouding is volgens Sypersma goed. "Deelname kost 250 euro per jaar en als je voor meer dan vijfduizend euro aan onderdelen afneemt, is het gratis. Als je een paar aircopompen bestelt, zit je al op dat bedrag."

Familiebedrijf

Hoewel Hella natuurlijk een grote speler is, overheerst volgens Sypersma het ‘back to basics’-gevoel. "Je wordt altijd te woord gestaan en serieus genomen, je hebt bijna het gevoel met een familiebedrijf te maken te hebben", zegt hij. "Ook is men heel flexibel, iets wat wij als universeel bedrijf ook moeten zijn. Als er een klant op de stoep staat met een probleem, moeten we immers snel kunnen schakelen. Dan kun je allerlei procedures hanteren, maar die zitten dan alleen maar in de weg."

Volgens Krijnen zorgt de alsmaar toenemende complexiteit van auto’s ervoor dat garagisten continu moeten blijven investeren in kennis en apparatuur, iets waarbij dit concept een helpende hand kan bieden. "Daarnaast bieden we ook de nodige hulp op marketinggebied. Veel garagehouders zijn gefocust op onderhoud en reparatie, ze zijn niet actief bezig om de klant in de werkplaats te krijgen. En de tijd dat die uit zichzelf kwam, ligt nu eenmaal ver achter ons."