Bij veel garageconcepten maakt (enige) technische ondersteuning deel uit van het pakket. Veelal is het hogere doel echter de verkoop van onderdelen, via de betreffende grossiersorganisatie. Zo’n verborgen agenda ontbreekt bij GMTO. De auto-elektronicawereld, alleen dáár draait het om.

En dat is nodig ook. Onder invloed van strengere milieueisen en bredere toepassing van veiligheidssystemen rukt elektronica snel op in moderne auto’s. Technische hoogstandjes, totdat er een storing optreedt. "Een gemiddeld garagebedrijf kan, als het normaal investeert in kennis en apparatuur, binnen redelijke tijd zeventig tot tachtig procent van de meldingen verhelpen", schat Joan Schilder, technisch trainer/ directeur van GMTO. "Maar hoe zit het met de resterende twintig procent? Moet je op het conto van de klant uren en uren gaan zoeken? Ik denk dat het beter is om externe hulp in te roepen."

Equipment

Die hulp is er sinds drie jaar met de formule GMTO Diagnose Specialist. Potentiële toetreders ondergaan een screening. Een garage met minimaal één monteur die de opleiding Diagnose Specialist doet verplicht zich niet alleen de basis- maar ook de vervolgtrainingen te volgen. Ook dient de deelnemer te investeren in hoogwaardig equipment voor communicatie en meetdiagnose. Welk merk communicatietester men aanschaft maakt niet uit, maar wél het merk en model meet diagnose apparaat: namelijk de vierkanaals scope de ATS 5004 D. Die gebruikt GMTO namelijk zelf: om ook op afstand hulp te kunnen bieden, daarvoor moeten de signaalextensies over en weer gelijk zijn.

Maar je kunt als universele garage in noodgevallen toch ook een beroep doen op je collega om de hoek van het merkkanaal? Zeker, reageert Schilder, "maar je blijft dan altijd afhankelijk. De kennis blijft bij de dealer. Bovendien loop je de kans dat jouw klant na afloop benaderd gaat worden door degene die de storing heeft verholpen."

Komt er in de werkplaats een bepaald merk c.q. type, model of bouwjaar met een storing, dan is er binnen het GMTO Diagnose Specialist netwerk altijd wel een hyperexpert. Dit soort verstand van zaken is er ook op onderwerp, zoals LPG, caraudio of transmissie. Het uitsluitend voor leden toegankelijke forum en kennis database bevat inmiddels duizenden storingsoplossingen. GMTO onderwerpt sinds 1990 consequent alle in Nederland voorkomende automodellen aan een zelf ontwikkeld meetdiagnose programma. Veel voertuigmanco’s en bijbehorende oplossingen zijn dus bekend.

Elk jaar weer voller

De behoefte aan hoogwaardige technische assistentie zal alleen maar groeien, verwacht Joan Schilder. Autofabrikanten stouwen hun producten immers elk jaar weer voller met elektronica. "De hoeveelheid fouten die naar buiten kan komen is vertienvoudigd ten opzichte van vroeger. Autobedrijven met diagnose als specialisme kunnen dus extra omzet maken. Bovendien doen ze aan klantenbinding: zij hebben dat hardnekkige probleem wél weten op te lossen, iemands vaste garage niet."

Landelijke dekking

De formule ‘GMTO Diagnose Specialist’ kent een landelijke dekking in Nederland. GMTO België is het concept momenteel aan het uitrollen. Daarna volgt Luxemburg, waardoor een BeNeLux dekking ontstaat – interessant voor de zakelijke markt. Voor het jaarbedrag dat conceptdeelnemers betalen, ontvangen ze reclame/marketing, training en technische ondersteuning – telefonisch of bij GMTO zelf, als het een erg complexe situatie betreft. De GMTO-website toont de locaties van de aangesloten diagnosespecialisten en linkt door naar hun eigen websites. Verder is voorzien in een muurschild waaruit blijkt dat het betreffende autobedrijf een diagnosespecialist in dienst heeft. Sinds vorige maand ondersteunt de formule  GMTO Diagnose Specialist het landelijk samenwerkingsverband DiagnoseXpert, een concept van de Group Auto-grossiers.