Doyen Auto Nederland houdt momenteel zijn netwerk van 140 Requal Erkend Reparateurs tegen het licht. Requal is het private label van Doyen, een verzameling van productlijnen met als doelgroep auto’s ouder dan vier jaar. De garageformule geeft ondersteuning op het gebied van product en marketing. Streppel: "We werken vooral aan de kwaliteit van het concept. We kijken of de bedrijven die nu zijn aangesloten in het toekomstbeeld passen dat wij hebben. In januari 2016 beginnen we met het toetsen van een aantal kwaliteitspunten. We zullen vooral kijken hoe de bedrijven de communicatie-uitingen plaatselijk c.q regionaal naar de consument zullen vertalen. Requal is een merk van A-kwaliteit en de kwaliteit van het garagebedrijf moet daarop aansluiten. Uiteindelijk moeten de klanten tevreden zijn over de prijs-kwaliteitverhouding."     

Marketingtraject

In samenwerking met de plaatselijke ondernemers start vanaf januari 2016 een marketingtraject. Het doel is de bekendheid en vindbaarheid van de Requal Erkend Reparateurs, en daarmee het werkaanbod, verder te verbeteren. Streppel: "Vorig jaar hebben we een test gedaan met search engine advertising, gericht op de consument die op de digitale snelweg op zoek is naar betaalbaar onderhoud met een kwaliteitslabel. Daar gaan we mee verder."

Naast online ligt de focus ook op print. "Per kwartaal ontwikkelen we samen met de Requal grossiers plaatselijke acties, gebaseerd op de seizoenen. Garagebedrijven kunnen voor een relatief gering bedrag meedoen. Vanaf de tweede week van januari gaan we van start met een goedgevulde activiteitenagenda."

Nieuw bestelplatform

Doyen heeft geïnvesteerd in het nieuwe bestelplatform Salto (Sales Tool). "Met Salto vindt het garagebedrijf snel de juiste onderdelen", aldus Streppel. "Zoeken gebeurt mede op basis van het VIN-nummer en up-to-date OE-data. Dat zorgt voor een kwalitatief beter zoeksysteem. De kans op een verkeerde bestelling is hierdoor aanzienlijk kleiner dan bij het zoeken op de traditionele manier." Salto kan naar wens worden uitgebreid met extra functies, zoals technische informatie en flatrate tijden, geïntegreerd in de catalogus. Het garagebedrijf kan zijn eigen uurtarieven en klantenlijst in het programma opnemen en met behulp van de officiële fabrieksvoorschriften offertes opstellen.

Er zijn drie versies van Salto. "De basis is de gesloten DOC versie, met daarin onze merken", legt Streppel uit. "Daarnaast hebben we DOC Plus, een open versie waarin ook productlijnen staan die wij niet leveren. De derde en meest uitgebreide technische versie met offertemodule heet REPAIR." 

30% goedkoper

Om klanten te werven en te behouden is het belangrijk dat een garagebedrijf zich niet uit de markt prijst. Het grossiersnetwerk van Doyen helpt daarbij met het privat label Requal,  onderdelen van A-kwaliteit gemiddeld dertig procwent goedkoper zijn dan premiummerken. Met Requal kan een garagebedrijf een passende offerte maken voor eigenaren van voertuigen van vier jaar en ouder. Het merk is volledig geaccepteerd in Nederland, constateert Streppel. "Als wij grossiers bezoeken, horen we dat garagehouders hen vragen om de blauwe dozen van Requal. Dat is altijd leuk om te horen. Bovendien merken we dat Requal niet ten koste gaat van de afzet van onderdelen van premiummerken."

Doyen bouwt het Requal-aanbod momenteel verder uit. "We gaan de beschikbaarheid in de breedte uitbreiden, meer referenties per productlijn." Doyen garandeert daarnaast dat de klant bij zijn bestelling altijd uit minimaal twee premiummerken kan kiezen. De beschikbaarheid bedraagt 95 procent.

Streppels doelstelling is om met Doyen de op twee na grootste distributeur van Nederland te blijven. "Daarnaast verwachten we mede door onze kwaliteitsimpuls veertig nieuwe Requal Erkend Reparateurs voor het einde van 2016 te mogen verwelkomen."