Als eerste formule in de markt wist Cars & Joy bij de start, in mei 2010, een match te maken tussen de showroom en de werkplaats. Eigenaar Michel van Roon (CRM automotive retail) is ervan overtuigd dat er ondanks het lastige automotive landschap wel degelijk volop kansen zijn voor een goed renderende aftersales en verkoopafdeling. "Sales is heel belangrijk, vooral de verkoop in je eigen regio. Je legt de basis voor een relatie in de werkplaats. Liever iemand die uit volle overtuiging een andere auto bij je koopt dan een op prijs shoppende APK-klant. Die eerste klant kun je immers behouden voor aftersales tegen een eerlijke prijs."

Inkoopvoordelen

Dankzij de warme band met Fource geniet de Cars&Joy-garagist inkoopvoordelen die gelijk zijn met de puur op after sales gerichte formules. "We bieden minimaal dezelfde voorwaarden, vaak zijn onze deals zelfs nog beter", stelt Van Roon. "Voor onszelf zijn de grossiers onze ogen en oren in de markt bij het vinden van kandidaten van de formule." Anders dan de concurrentie is Cars&Joy geen simpel doorgeefluik van een onderdelengrossier. Dat zorgt voor een bijzonder nuanceverschil: "Klanten zijn mensen, geen auto’s. Wij zijn marketeers en geven onze garagisten de gereedschappen om de klant te raken. We helpen je echt met je business om ‘local hero’ te worden." En dat doet de franchiseclub met een scala aan activiteiten – denk aan advertenties, acties en campagnes. 

Marketingondersteuning

Een ‘Local Hero’ worden, kan niet zonder actieve marketing. De dagelijkse gang van zaken binnen het autobedrijf vraagt echter al zo veel tijd en aandacht dat een goede uitvoering van de juiste marketingactiviteiten vaak in de knel komt. Om nog maar niet over de kosten te spreken die je zonder Cars&Joy zelf moet ophoesten.

Dick de Goey (operationeel manager): "Cars&Joy ontzorgt haar partners volledig. Wij hebben een marketing jaarkalender waaraan alle partners meedoen. Daarin gaan we ver. Denk aan het verzorgen van nieuwsbrieven, direct mailings tot lokaal verspreide aftersales kranten. Sommige activiteiten behoeven echter een individuele aanpak. Ook dan kan een Cars&Joy partner op ons rekenen."

Businessplanning

Behalve met uitgebreide marketingondersteuning helpt Cars&Joy de aangesloten ondernemers ook met businessplanning. Om de after sales te stimuleren wordt samen met de ondernemer de interne gang van zaken geanalyseerd, bijvoorbeeld de omzetverdeling in de werkplaats. In absolute zin – wat presteer ik? – en in relatieve zin – wat presteert mijn concurrent? "Als een bedrijf ten opzichte van anderen heel weinig airco-onderhoud verzorgt, maken we dat zichtbaar. Nog een voorbeeld: vragen de receptionisten wel genoeg door of is daar nog meer omzet te genereren? Bij alles geldt dat lokaal ondernemerschap telt. Wij laten de keuze bij de garagist om iets wel of geen prioriteit te geven."

Wat Cars&Joy voor aftersales doet, geldt ook voor sales. Wie in de regio goed wil verkopen, moet weten waar in zijn omgeving vraag naar is. "Die specifieke analyse maken wij, letterlijk bij je aan tafel. En daarna helpen we met bijkopen, om tot die specifieke mix van occasions te komen."

Stabiel aantal

In de meest recente uitgave van de Garageformules Top-40 staat Cars & Joy vertegenwoordigd met negen franchisers.  Een stabiel aantal, dat wat Van Roon betreft met zorgvuldig beleid moet groeien. "Cars & Joy is geen pleistertje. Het is onderdeel van een bedrijfsstrategie. Onze formule mikt op écht ondernemende mensen, die de schouders eronder willen zetten om ‘Local Hero’ te worden of te blijven."

Digitaal ontzorgen

Cars&Joy biedt aangesloten autobedrijven ook complete dienstverlening op het gebied van de sociale media. De dagelijkse zaken in het autobedrijf nemen doorgaans zo veel tijd en aandacht in beslag dat de ondernemer nauwelijks toekomt aan een professioneel digitaal profiel. Om die reden verzorgt Cars & Joy onder meer elektronische nieuwsbrieven, beheer van een eigen Facebook-account en wat dies meer zij. Overigens heeft de formule eind november de complete make over van haar eigen website afgerond.