Het heeft Denis Hurenkamp, salesmanager Automotive bij Centraal Beheer, enigszins verrast. Aan het in augustus gelanceerde GarageZeker werd nauwelijks ruchtbaarheid gegeven, er werd ook geen marketingcampagne aan gewijd. Toch druppelen de aanvragen momenteel gestaag binnen. Hoeveel precies, daarover wordt geen mededelingen gedaan. "Feit is dat we erg tevreden zijn over hoe snel de markt dit oppikt, net als AutoZeker dat nu ruim een jaar bestaat. Ook daar is de laatste maanden enorm veel animo voor."

Rompslomp

De nieuwe garageverzekering heeft een duidelijke unique selling point die duidelijk blijkt aan te slaan. Bij GarageZeker wordt de dekking automatisch aangepast aan de handelsvoorraad. Die laatste is bij autobedrijven meestal sterk wisselend, niet alleen qua omvang maar ook qua waarde. En het kan maar net zo zijn dat een auto uit die voorraad tijdelijk op kenteken wordt gezet, om daarna weer in de voorraad terecht te komen. "Daarbij heeft een ondernemer ook niet dagelijks zicht op elke medewerker die een auto uit de handelsvoorraad haalt. Meer dan de helft van de autobedrijven blijkt daarom een te lage verzekeringsdekking te hebben, voornamelijk vanwege de administratieve rompslomp die een continu wijzigende voorraad met zich meebrengt", aldus Hurenkamp.

Dat automatische aanpassen van de dekking aan de daadwerkelijk voorraad gebeurt bij GarageZeker door de koppeling met de bedrijfssoftware van VWE. Die  heeft de voertuiginformatie in huis waarmee autobedrijven de administratie rond voertuigen regelen. Bovendien is er een taxatiemodule voor de voorraad. "Als een bedrijf een auto in de bedrijfsvoorraad opneemt, wordt automatisch dekking verleend en achteraf afgerekend over de voertuigen die in de bedrijfsvoorraad zijn opgenomen. Zo is er nooit sprake van onder- of oververzekering."

Hurenkamp benadrukt dat GarageZeker bovendien een volledige garageverzekering is. Alle risico’s, van aansprakelijkheid tot ongevallen, zijn erin opgenomen. En men kan haar online afsluiten, al blijken de nodige klanten toch eerst een belletje te geven aan de verzekeraar om te checken of het wel allemaal klopt. Volgens Hurenkamp verbaast men zich erover dat een dergelijk omvangrijk product gemakkelijk online kan worden afgesloten.

Lage drempel

Door die lage (online) drempel is het voor Centraal Beheer ook mogelijk kleinere autobedrijven te bereiken. Die opzet was er ook al met AutoZeker, de ‘showroomverzekering’ waarmee autokopers zijn verzekert en de showroom kunnen uitrijden. Het autobedrijf dat de verzekering verkoopt, krijgt provisie en verzekert zich ervan dat de klant terugkeert bij schade. Het verhaal dat autobedrijven hun marges kunnen opkrikken met de verkoop van financiële producten, moge inmiddels bekend zijn. Maar Hurenkamp bespeurt de laatste tijd een hernieuwde interesse  in dergelijke full-service concepten. "Menig autobedrijf heeft nog geen autoverkoper 2.0 in huis die net zo gemakkelijk een financiering als een auto verkoopt. Wij ondersteunen dergelijke bedrijven, geven trainingen bijvoorbeeld aan het verkooppersoneel. Overigens gaan deze beslissingen om ook financiële producten te verkopen bijna altijd gepaard met forse discussies over de koers van het bedrijf. Het is goed te zien wat de verkoop van deze producten losmaakt bij bedrijven."

LeaseZeker

LeaseZeker moet straks de derde loot worden aan de Zeker-stam. Ook dit leaseproduct richt zich op kleinere autobedrijven Er worden momenteel enkele pilots gedraaid en Salesmanager Automotive Denis Hurenkamp verwacht dat hij begin 2016 ‘live’ gaat. Overigens worden de contracten ondergebracht bij leasemaatschappij WagenPlan dat voor de helft eigendom is van Centraal Beheer. Een garantieproduct staat ook nog op het wensenlijstje van Hurenkamp, maar daarover kan hij nog niets zeggen. Wat de ambitie betreft van het ‘Zeker-offensief’: "Wij gaan voor een fair share van zo’n  twintig procent marktaandeel. Maar belangrijker: we willen met onze producten in ieder geval in de topdrie van kwaliteitsaanbieders. En het liefst bovenaan."