CarIT richt zich specifiek op het dealerkanaal in de automotive sector. VCD Automotive, de exclusieve distributeur in Nederland, heeft veel merkenorganisaties als klant. Business Unit Manager Ad Schevers: "Wij zijn preferred supplier van Toyota, Lexus, Suzuki, Jaguar, Land Rover, Fiat, Alfa Romeo en Lancia. Daarnaast hebben we klanten in de dealerkanalen van onder meer Hyundai en Opel."

CarIT is breed toepasbaar, van dealerbedrijven met één vestiging tot grote dealerholdings. "Eén van de pluspunten van ons systeem is dat het ook is ontwikkeld voor dealerbedrijven die meerdere merken voeren", aldus Schevers. "Het programma speelt automatisch in op de auto waar de gebruiker mee bezig is. Wie bijvoorbeeld een onderdeel zoekt voor een Ford, komt automatisch in de onderdelencatalogus van Ford terecht."

Vandaag klaar voor morgen

In september werd de nieuwste versie CarIT 15 gepresenteerd. Het DMS is helemaal klaar voor de digitale ontwikkelingen in het dealerkanaal. "Wij zien dat in de automotive sector steeds meer ‘in de cloud’ wordt gewerkt", noemt Schevers als voorbeeld. "Wij bieden nu complete cloudoplossingen."

Webapplicaties kunnen binnen CarIT 15 eenvoudig worden geïntegreerd. Schevers: "Dat is een kwestie van plug & play." Hij wijst op autoVHC (Electronic Vehicle Health Check), dat in CarIT 15 is opgenomen. "AutoVHC is een bewezen applicatie voor tablet of smartphone, waarmee monteurs de technische staat van een auto kunnen vastleggen. Denk onder meer aan reparatie- en attentiepunten." AutoVHC is voor VCD Automotive de eerste stap naar een papierloze werkplaats. "Printen is niet meer van deze tijd", vindt Schevers. CarIT 15 omvat tevens een e-mail en sms-module voor directe communicatie tussen dealer en klant. Schevers: "Dat is een must voor een effectief en efficiënt contact met de klanten."  

Relevante info bij de hand

Het KPI Dashboard binnen CarIT geeft ondernemers in één oogopslag zicht op een zestal key performance indicators. Dat biedt de ondernemer de kans om zo nodig snel en effectief te schakelen op basis van actuele cijfers, die uit het DMS zijn gedestilleerd. Schevers: "Het dashboard biedt niet alleen een terugblik, maar ook een vooruitblik. Denk aan de werkplaatsplanning voor de komende weken."

 

 

Altijd up-to-date

CarIT wordt regelmatig geüpdatet, onder meer op basis van overlegstructuren met importeurs en dealers. Schevers: "We stellen gezamenlijk een ‘roadmap’ op, waarbinnen we een jaarplanning maken. Op basis van ontwikkelingen binnen een merk, zoals aangepaste werkmethodieken, verzorgen wij ondersteunende software. Onze IT-specialisten komen uit de automotive sector en spreken dus de taal van de klant, dat versoepelt het proces aanzienlijk."