Voor de groeiende groep multimerkendealers en ook de traditionele universeel is het een enorme uitdaging: precies weten welk onderhoud er bij welke kilometerstand er voor een bepaald merk en type voertuig is voorgeschreven. De APK is meestal het enige jaarlijkse contactmoment voor groot of klein onderhoud, terwijl fabrieksspecificaties anders kunnen voorschrijven.

Werkplaatsvulling

"Veel garagisten varen op hun praktijkervaring of hanteren voor een voertuigtype hetzelfde onderhoudsschema", zegt Arcos Schuurs. "Dit kan leiden tot een teveel of juist een gebrek aan onderhoud." Om de onderhoudsvraag van het totale wagenpark in beeld te brengen en daarmee de werkplaatsvulling te optimaliseren, heeft Mivar MiCheck-Garage voor zakelijke voertuigen en MiCheck-Quote voor de particuliere voertuigen ontwikkeld. Feitelijk omvat MiCheck alle gangbare reparatie-, onderhouds- en bandeninformatie, vanaf het moment dat een voertuig de weg opgaat en gedurende de economische levensduur. MiCheck werkt op basis van de officiële en originele fabrieksdata van TecRMI. "Op basis van kenteken en kilometerstand weet je als garagist precies wat er moet gebeuren aan het voertuig en kun je toekomstig onderhoud alvast inplannen."

Beste deals

Daar komt nog bij dat MiCheck-Garage is gekoppeld aan het ROB-BOL platform, een plus voor autobedrijven die ook de leasemarkt servicen. "Voor leasemaatschappijen is dat de verzekering dat al het onderhoud naar fabrieksstandaard plaatsvindt." MiCheck-Quote biedt deze functionaliteit niet en is erop gericht om voor de particuliere berijder snel en efficiënt offertes te genereren. "Consumenten shoppen online en kiezen voor de garagist met de beste deals. Wie snel en effectief voor alle merken een scherpe offerte kan maken, maakt de meeste kans om die klanten binnen te halen." Op korte termijn zullen beide pakketten ook worden gekoppeld aan enkele grossiers, om bestellen van onderdelen te vereenvoudigen. "In plaats van alleen OE-data te zien, kan je dan ook meteen je onderdelen bestellen."

Elke dag een nieuwe gebruiker

Volgens Arcos Schuurs, sales director van MivarGroup, snijdt het mes voor gebruikers van MiCheck aan meerdere kanten. "Het systeem kan eventueel meer werk genereren in de werkplaats maar bovenal zorgt het voor heel veel efficiëntie bij multimerkendealers en universelen. Ook aan de inkoopkant is er winst te behalen, omdat je nooit meer de verkeerde of te veel onderdelen inkoopt. Tot slot is de berijder ervan verzekerd dat zijn auto volgens fabrieksopgave wordt onderhouden."

Opvallend is dat ook de merkdealers zich niet onbetuigd laten. "Zij zitten vaak in een transitiefase naar het multimerkenkanaal en kiezen overwegend voor MiCheck-Quote om relatief snel de particuliere markt op te kunnen. Wij ondersteunen ze graag om die stap te zetten."