"Denk hierbij alleen al aan het veranderende speelveld rondom leadopvolging. Een aantal jaren geleden kreeg je als autobedrijf enkele tientallen leads of per week, nu kunnen dat er honderden zijn via allerlei kanalen. Daarnaast bieden de eigen klantdata talloze andere klantcontactmogelijkheden."

Adelerhof schetst een situatie waarin niet alleen aanpassingen worden gevraagd van het autobedrijf in de manier waarop het klantcontact wordt georganiseerd, maar ook aanpassingen nodig zijn in de wijze waarop dit door software wordt ondersteund. "Door deze snel veranderende markt is de tijd dat je elk onderwerp goed ingevuld krijgt door je DMS leverancier definitief voorbij. Om een voorbeeld te geven: een DMS-leverancier doet het netjes als er vier keer per jaar een nieuwe versie van het programma wordt uitgebracht. Van ons offerte- en CRM-programma SAM daarentegen ziet iedere maand een nieuwe versie het levenslicht. Samen met onze actieve en meedenkende gebruikersgroep zorgt dat ervoor dat wij snel kunnen inspelen op het veranderende automotive landschap."

Consumentengedrag van de toekomst

Om met het autobedrijf of de dealerholding klaar te staan voor het consumentengedrag van de toekomst is het belangrijk om te kiezen voor partijen die op hun vakgebied excelleren, is de overtuiging van Adelerhof. "Een goede integratie tussen de verschillende softwarepakketten is daarbij essentieel. Ik moet wel zeggen dat de houding van veel softwareleveranciers hierin de afgelopen jaren veranderd is. Veel DMS-leveranciers hebben jarenlang getracht om bijvoorbeeld het lead-, offerte- en CRM-stuk in hun pakket mee te nemen en hierin geen externe partijen toe te laten treden. In de afgelopen twee jaar hebben wij dan ook bi-directionele koppelingen gebouwd met bijna alle DMS’en in Nederland. Voor meerdere van deze pakketten zijn wij wellicht tevens concurrent, maar SAM heeft in de afgelopen jaren zijn meerwaarde wel bewezen, met ruim achthonderd dealers en meer dan 2600 gebruikers. Daarbij is een aantal DMS-leveranciers ook in gaan zien dat zij in de combinatie met SAM een veel sterkere totaaloplossing aan kunnen bieden dan wanneer zij alleen opereren en daarmee de klanttevredenheid alleen maar toeneemt."

360 graden klantview

Vanuit UnameIT is men volledig toegespitst op het faciliteren van koppelingen met externe partijen. In de loop van de jaren zijn er tientallen taxatiesystemen, occasionbeheerprogramma’s, verzekeringsmaatschappijen, financieringsmaatschappijen en leasemaatschappijen gekoppeld aan het SAM pakket. Voor verschillende automerken biedt SAM ook de mogelijkheid om met de leadmanagementtool van de importeur te koppelen. "Je krijgt hiermee één uniform opvolgproces van lead naar offerte, naar orders, naar aflevering, naar happy call na aflevering plus de complete customer life cycle na aflevering. Uiteraard met de bijbehorende managementrapportages, merk- en DMS onafhankelijk. Samen met deze DMS-koppelingen, de mogelijkheid om leads vanuit je eigen website aan SAM te koppelen en de verdergaande integratie met allerlei andere leadbronnen zorgt dit ervoor dat wij de medewerker die leads opvolgt een 360 graden klantview kunnen geven."

 

Innovatie

Begin 2016 komt UnameIT met een geheel nieuwe webbased leadmanagement tool. Daarin kunnen alle leads vanuit het autobedrijf worden ontsloten naar één omgeving die online en op tablet en smartphone beschikbaar is. "Tegelijkertijd kunnen we data tonen uit de gekoppelde systemen. Zijn er onlangs nog offertes gemaakt? Wat is de werkplaatshistorie van deze lead? Zijn er nog openstaande facturen enzovoort. Uiteraard gekoppeld met de telefonie-oplossing van het autobedrijf. Samen met een verregaand geautomatiseerd leadopvolgproces zijn autobedrijven met deze softwaretool volledig geïntegreerd en klaar voor de toekomst."