RDC als ‘de datahub’ van de mobiliteitssector; aan mooie omschrijvingen voor de corebusiness van RDC geen gebrek. Maar om die ‘hub-functie’ gaat het wel, benadrukt René Stolp, Product Development manager van RDC Group.  "Vanouds zijn we sterk in het koppelen van systemen aan de achterkant van het bedrijf. Denk aan ROB-Net voor de leasesector, het voorraadmanagementsysteem voor autobedrijven en het platform tussen takel- & bergingsbedrijven en alarmcentrales. Maar nu schuiven we op richting de klant van het autobedrijf. Steeds meer RDC-producten zullen mobiliteitsaanbieders ondersteunen in de dienstverlening richting de klant. Of dat nu een consument is voor een nieuwe auto of een occasion of misschien voor aftersales, dat maakt niet uit."

360 graden view

Stopte voorheen de ondersteuning van RDC over het algemeen bij de retailer, nu gaat dat dus verder richting de klant. Ofwel, van b-to-b naar b-b-to-c. Feitelijk wil RDC het autobedrijf een ‘360 graden view’ geven op de klant. Vooral grotere dealer- en autobedrijven zijn al actief bezig met het verzamelen van leads via bijvoorbeeld occasionwebsites en andere digitale kanalen. Stolp: "De consument laat tegenwoordig overal zijn digitale vingerafdruk achter. Onze uitdaging is nu om al die digitale kanalen samen te laten komen in één proces binnen het bedrijf. Data plumbing noemen we dit ook wel. Het geeft het bedrijf geen losse brokjes informatie meer uit verschillende hoeken en gaten, maar één systeem dat zorgt voor een 360 graden kijk op de (potentiële) klant. Al die digitale leidingen zijn we nu aan elkaar aan het smeden, het is een soort digitale loodgietersklus."

No cure no pay

Een eerste pilot met dit nieuwe systeem is inmiddels naar volle tevredenheid afgerond. Net als de pilot waarin RDC voor kleinere dealers en universele bedrijven met een partner een callcenterservice had ingericht om afspraken te genereren voor de werkplaats. Bedrijven konden op basis van no cure no pay meedoen. Ze gebruikten de eigen, met RDC data verrijkte database om potentiële klanten voor de werkplaats te benaderen. Datakwaliteit was volgens Stolp ook het belangrijkste uitgangspunt.  "We hebben  kunnen aantonen wat je met een goed klantenbestand voor elkaar krijgt."

Die nieuwe koers van RDC komt neer op het aangaan van meer partnerships met diverse partijen in de branche waaronder ook app-bouwers. Er wordt meer rekening gehouden met productontwikkeling elders in de branche. Of zoals Stolp het in loodgieterstermijn omschrijft: "Als onze leidingen ergens ander heen moeten gaan, dan regelen we dat."

 

Bestel-/afleverplatform

Ook voor leasemaatschappijen, vanouds bedrijven waar automatische processen hoog op het verlanglijstje staan, scoort de aanpak. Zo heeft RDC een bestel- en afleverplatform gemaakt voor onder andere Alphabet en de leasetak van Pon. Ook een Car configurator op basis van de eigen VGS-data maakt daarbij deel uit van de propositie van RDC. En dan is er nog de eerder geïntroduceerde DigiD voor de autobranche: Mobi-ID. Mobi-ID is dit jaar geïntroduceerd en het systeem, waarbij medewerkers van autobedrijven een persoonlijk ID krijgen voor alle systemen waartoe ze toegang mogen hebben, kent nu al meer dan 22 duizend gebruikers. Stolp: "We verwachten dat binnen drie jaar de helft van alle mensen die in de autobranche werken, is aangesloten. Dan heb je het inderdaad over enorme aantallen."