"Vanuit de grossierswereld merken wij hoe sterk bij autobedrijven de behoefte aan opleiding groeit", zegt Touber. Hij schetst het bekende beeld van autotechnici die al een x-aantal jaren van school zijn, zichzelf weliswaar in de praktijk blijven ontwikkelen maar het nu toch steeds lastiger krijgen, vooral door de snelle verschuiving van mechanische naar elektronische problemen. Meer en meer draait het in de werkplaats om strenge richtlijnen en protocollen en de nieuwste uitleesapparatuur om moderne auto’s (zelf inparkeren, adaptieve cruise control) te onderhouden.

De centra van de Automotive Academy (Amsterdam, Naaldwijk, Breda, Hoensbroek, Veenendaal en Zwolle) bieden daarom up-to-date apparatuur, een harde voorwaarde om een gedegen opleiding aan te kunnen bieden. Denk daarbij aan theorie- en praktijkruimtes en een helpdesk. "Daarnaast hechten wij veel waarde aan no nonsens. Geen toeters en bellen maar trainers die vanuit de praktijk weten waar de behoeftes liggen en de taal van hun vakgenoten spreken."

Actueel beeld

Zodra een autobedrijf bij een grossier aangeeft interesse te hebben, maakt de betreffende opleidingsspecialist een afspraak om samen een scholingstraject te bepalen. Dit start altijd met een entreetoets. Aan de hand van negentig multiple choicevragen krijgt zowel de eigenaar van het bedrijf als de aanstaande deelnemer een actueel beeld van het aanwezige kennisniveau. Wie op basis van zo’n ‘nulmeting’ aan het traject begint zal daardoor nooit op een te makkelijke of te moeilijke training aanwezig zijn en krijgt een programma met de juiste opbouw. Aan het einde maken de deelnemers een IBKI-toets, waardoor voor de meeste trainingen ook OOMT-subsidie beschikbaar is. Wie slaagt ontvangt automatisch een branche-erkend certificaat. "Goed voor de deelnemer én het bedrijf waar hij werkt", vindt Touber.

 

Strategische ligging

Door de strategische ligging van de Automotive Academy-opleidingscentra hoeft een deelnemer nooit ver te reizen. Met trainingstijden van 14.00 tot 21.00 uur zijn er bovendien geen files, blijft het aantal verleturen beperkt en is de deelnemer niet te laat weer thuis. Die spreiding over middag en avond heeft volgens Touber als bijkomend voordeel dat de monteur "bewust eigen uren steekt in zijn persoonlijke ontwikkeling. Zodat niet alleen de werkgever zijn geld en tijd steekt in zijn personeel. Dankzij die constructie zien wij zeer gemotiveerde mensen bij ons trainen."