Wie in Google de klassieke vacature voor de autobranche intikt, krijgt indrukwekkende resultaten te zien: ‘vacature automonteur’ (98.300), ‘vacature autoverkoper’ (20.300), sales manager automotive (103.000). Uiteraard zijn zoekresultaten wat anders dan daadwerkelijke banen maar niettemin signaleert Peter Seijkens, directeur-eigenaar van de website AutomotiveVacaturebank.nl, dat de markt aantrekt. De Nederlandse economie, nog niet zo lang geleden een grieperige patiënt, lijkt weer klachtenvrij. Bijna elk huishouden gaat er in 2016 financieel op vooruit (onder voorwaarde van baanbehoud). Het optimisme bij burgers en bedrijven is gestaag groeiende wat zich in de automotive branche vertaalt in de durf om weer personeel aan te nemen. "Er is vertrouwen, men wil weer bouwen", zegt Seijkens. "Het afgelopen jaar 2015 was aanmerkelijk beter dan 2014, dat op zijn beurt weer iets beter was dan 2013. En als ik de sterke start van 2016 zie, denk ik: ‘jongens, waar gaat het heen’? We hebben de drukste week in acht jaar tijd beleefd."

Knelpunt

De vraag uit de automotive markt naar geschoold personeel steeg bij Seijkens afgelopen jaar meer dan dertig procent. Een mooie ontwikkeling, met tegelijk een kanttekening: "Het aanbod wordt alleen maar minder." Dat mensen met vaktechnische skills – schadehersteller, diagnosetechnicus, bedrijfsautotechnicus – almaar schaarser worden, is al jaren een probleem. Opvallender vindt Seijkens de aantrekkende vraag naar autoverkopers. Behalve de aantrekkende economie speelt ook de per 2016 gewijzigde bijtellingsregeling een aanjagende rol. Fiscale sturing zette extra druk om orders nog vóór 1 januari uit te leveren. "Van veel dealers hoor ik dat ze nu allerlei zaken op orde hebben die anders altijd nog een tijdje doorliepen in het eerste kwartaal. Er is letterlijk meer ruimte in het bedrijf om direct in het jaar al te gaan focussen op salesinitiatieven. En daar zijn mensen voor nodig."

De trend manifesteert zich volgens hem zowel bij de volume- als de premiummerken. Voor sales en werkplaats zegt Seijkens wekelijks dertig tot veertig nieuwe vacatures binnen te krijgen; bij de managementfuncties signaleert hij stabiliteit. De groeiende respons komt uit ‘vreemde’ branches, mensen die ervaring hebben opgedaan bij verzekeraars en in de telecom. Het gaat dan om functies op het gebied van klantgegevens (online marketeer, supervisor klantcontactcenter).

Klassieke cyclus

De respons op vacatures kent een klassieke cyclus: in de eerste week na plaatsing reageren voornamelijk degenen die naarstig speuren naar iets anders, de tweede en derde week volgen de latent zoekenden en daarna pas de personen die om diverse redenen (advertentie gemist, zojuist ontslagen) pas later inschakelen. Voor directeur-eigenaar Jan Freid van Freid Recruitment is de categorie ‘latent zoekend’ de vijver waarin hij vist. Mensen die best geïnteresseerd zijn wanneer ze worden benaderd, zich daarom hebben laten opnemen in het bestand, maar niet actief bezig zijn met een switch.

Freid richt zich niet op de klassieke automotive retailfuncties bij merkdealers en importeurs maar op zakelijke dienstverleners (lease, finance). Binnen die sector heeft de productgerichte aanpak, zoals het aanbieden en afsluiten van een leasecontract, langzaam maar zeker plaatsgemaakt voor een benadering die mobiliteit in de breedte neerzet. "Dat heeft invloed op het type mensen dat deze dienstverleners nodig hebben om hun proposities succesvol aan klanten aan te bieden. Nieuwe medewerkers moeten conceptueel kunnen denken, de markt overzien. Het zijn kandidaten die niet per se uitgebreide kennis en ervaring in de autobranche in huis moeten hebben, maar die wel beschikken over de juiste motivatie, drive, het opleidingsniveau (hbo+, red.) en de scope."

Een van zijn opdrachtgevers – een leasemaatschappij – zoekt via Freid bijvoorbeeld een Manager Mobility Consultancy. Uit de functieomschrijving: ‘een volwaardig gesprekspartner inzake mobiliteit in de breedste zin des woord’, ‘die gaat bijdragen aan het snel veranderende landschap in de mobiliteitswereld’. In de energiesector, telecom en het hotelwezen is die attitude van dienstbaarheid sterk ontwikkeld. Een steeds groter deel van Freid’s kandidatendatabase (zo’n achtduizend) heeft dan ook inmiddels een andere herkomst dan hardcore automotive. "De autowereld als zodanig is voor werkzoekenden minder een doel op zich, is minder een motiverende factor dan pakweg een jaar of vijf terug. De status van de auto en het fanatisme eromheen zijn sterk verminderd. In de maatschappij als geheel, bij de jongere generatie. Anderzijds is de mobiliteitssector wél in trek als werkplek. De mogelijkheid om in zo’n veel breder vakgebied je carrière te ontwikkelen vinden veel kandidaten interessant."

Helikopter

Voordat een vacature wordt ingevuld, zou volgens Freid een opdrachtgever eerst eens als het ware vanuit een helikopter boven de eigen toko moeten vliegen. Wie zijn wij, welke cultuur is de onze, hoe luidt de toekomststrategie van onze organisatie? En ten slotte: welke mensen passen daarbij? "Je formuleert dan een visie voor de lange termijn en past daarop je type medewerker aan, met alle verlangde inhoudelijke en persoonlijke kenmerken. Dat is een fundamenteel andere benadering dan even de ene marketingmedewerker door een andere vervangen."

Een recruiter als Freid biedt bedrijven met vacatures op managementniveau een groot en kwalitatief afgebakend netwerk, pre-interviews (Skype, FaceTime), eventueel een assessment en een tweede, diepgravend selectiegesprek. De kans op een succesvolle match is weliswaar nooit honderd procent maar bevindt zich er evenmin ver vandaan. Wie voor zo’n headhunterstraject de middelen mist, kan de touwtjes zelf in handen houden of – bij gebrek aan tijd of competentie – een vacaturetekst laten opstellen. Het is een kunst op zich om de functie en het bedrijf erachter duidelijk en pakkend over het voetlicht te krijgen – het is branding van je organisatie. Gelukkig zijn ook daar specialisten voor, weet Seijkens. "Als je weet dat op de personeelsmarkt het aanbod voor een bepaalde job krap is, dan moet je de kandidaten die er wél zijn als het ware verleiden. Kunnen mensen bij jou een papa-dag inroosteren? Benadruk dat dan in je secundaire arbeidsvoorwaarden. Vaak ‘zien’ bedrijven zelf niet eens hoe bepalend zo’n aspect kan zijn. Voorts ontbreekt het veel kleinere ondernemingen aan een p&o-afdeling om een goede functieomschrijving op te stellen. Zonde, want een strakke, enthousiasmerende tekst het is je startpunt om de meest geschikte kandidaat warm te krijgen voor jou."

Showroom

Ook voor functies binnen de showroom staat de tijd niet stil. Onder invloed van internet is de kandidaat-autokoper goed ingevoerd en hoeft het gesprek niet langer om specificaties en accessoires te draaien. De hedendaagse salesman of -vrouw verdiept zich in de mens die voor hem staat, in diens levensfase en gezinssamenstelling en past daar als een gastheer het aanbod op aan. Zo iemand hoeft niet per definitie het IVA doorlopen te hebben maar kan ook een horeca-achtergrond hebben.

Om het kandidaten nog gemakkelijker te maken, lanceerde Seijkens in oktober 2015 een app (iOS, Android) voor smartphone en tablet – inclusief pushfunctie voor zelf te configureren banen. Eind volgende maand wordt geografische mapping toegevoegd, zodat kandidaten kunnen instellen binnen welke cirkel rond hun woonplaats ze vacatures toegestuurd willen hebben. Leuke optie: de vernieuwde module kan desgewenst puur de kilometers als criterium hanteren of rekening houden met de filehistorie, zodat ‘tijd’ zwaarder telt dan ‘afstand’. Op komst is verder de CV Monitor, een dienst waarbij iemands levensloop wordt gescreend en – als alle feiten kloppen – een certificering afgegeven. Waarmee de vroeger puur op vacatures gerichte site doorgroeit naar een breed hr-platform.

 

Nederlandse vacaturebank ook in België actief

Op het Autosalon 2016 in Brussel werd de Belgische banenwebsite Mobilityjobs.be gepresenteerd. Die is mede mogelijk gemaakt door Peter Seijkens, de dga van het Nederlandse carrièreplatform Automotivevacaturebank.

Seijkens werd vorig jaar gekozen na  een tender die de Belgische vakorganisatie Federauto (inmiddels Tractio) samen met Febiac en Educam hadden uitgeschreven. De website is sinds afgelopen najaar operationeel maar werd op de autobeurs voor het eerst volop in de schijnwerpers gezet. De tweetalige Belgische variant heeft de look and feel van zijn Nederlandse evenknie.

Mobilityjobs.be bevat op dit moment ongeveer 125 vacatures, maar volgens Seijkens is de potentiële markt in België op jaarbasis goed voor zo’n drieduizend jobs. Meerdere werkgevers hebben zich inmiddels verbonden aan de website. Onder hen BMW Belux, Tesla, Caterpillar en Auto1.com. Op dit moment zijn de vacatures nog gratis te plaatsen, over enige tijd gaat een fee gelden. Mede in verband daarmee wil Seijkens binnenkort een accountmanager voor de Belgische markt aanstellen. Op de Nederlandse Automotivevacaturebank.nl staan permanent ruim driehonderd vacatures online.