Veel bedrijven bevinden zich op het moment in een spagaat: aan de ene kant trekt de arbeidsmarkt aan waardoor ze meer moeten doen om hun werknemers tegemoet te komen. Aan de andere kant bestaat natuurlijk de noodzaak de kosten binnen de perken te houden. ALD Automotive springt hierop in met producten die de werknemers meer keuzemogelijkheden bieden, terwijl tegelijkertijd voor de werkgever kostenbesparingen worden gerealiseerd. "Bedrijven zoeken naar vernieuwing en willen medewerkers meer keuzevrijheid geven", aldus Lonneke van der Horst, marketing & strategy manager bij de leasemaatschappij. Een voorbeeld hiervan is ALD choice. "Dit is als het ware een soort digitale showroom waarin leaserijders kunnen kiezen uit een wisselend aanbod nieuwe of tweedehands auto’s. Medewerkers hebben meer flexibiliteit in looptijd en doordat wij bepaalde auto’s aanbieden, kunnen we goedkoper inkopen. Dat zorgt weer voor lagere leasebedragen."

Eigen mobiliteitsmanager

Volgens Van der Horst is kostenbesparing in combinatie met meer flexibiliteit iets waar veel klanten de laatste tijd naar vragen. Hierop speelt ALD Automotive ook in met een ander product dat onlangs werd geïntroduceerd: ALD free. "Dit biedt niet alleen leaserijders maar alle medewerkers de mogelijkheid om online een mobiliteitspakket samen te stellen", aldus Van der Horst. "De keuze bestaat momenteel uit een auto, parkeren, een mobiliteitspas voor openbaar vervoer of een e-bike. De medewerker krijgt hierbij meer de regie over zijn of haar mobiliteit. We hebben samen met een bureau gesprekken gevoerd met werkgevers die aangaven dat ze medewerkers meer keuzevrijheid willen bieden, maar dat dit geen rompslomp mag opleveren. Met ons systeem is de werknemer feitelijk zijn eigen mobiliteitsmanager." 

Spannend jaar  

Ook signaleert Van der Horst op dit moment een sterke opkomst van private lease. "Het jaar 2016 wordt wat dit betreft een spannend jaar. We verwachten dit jaar boven de vijfduizend contracten te komen, je ziet de vraag bijna per maand stijgen." Ze is blij met het keurmerk voor private lease, dat ALD als één van de eerste heeft ontvangen. "Voor leasemaatschappijen is de doelgroep nieuw en voor particulieren is leasing nieuw, dus je kon er op wachten dat er problemen zouden ontstaan. Nu is er meer eenheid richting de markt en wordt de consument beter beschermd." ALD Automotive werkt samen met diverse fabrikanten, importeurs en dealers en biedt een white label-product aan dat zij onder eigen naam aan hun klanten kunnen aanbieden. "Voor particulieren is de dealer nu eenmaal een betrouwbare partner", aldus Van der Horst. "Het wordt interessant om te zien hoe private lease zich verder gaat ontwikkelen."