BCA wil verkooptraject uit handen nemen

Met de verdere uitrol van het online taxatieprogramma MarketPlace wil BCA Autoveiling ervoor zorgen dat autoverkopers alleen nog maar bezig hoeven te zijn met de verkoop van nieuw en gebruikt. Door de transparante en efficiënte werkwijze ziet BCA-directeur Iede Aukema veel groeipotentieel voor veilinghuizen.

Sinds kort heeft BCA de krachten volledig gebundeld met FleetSelect en beide bedrijven zitten nu onder één dak in Barneveld. De look-and-feel van de twee bedrijven blijft echter behouden, alleen achter de schermen wordt nauw samengewerkt en daardoor beschikt men nu over twaalf veilingmeesters. "We hebben veel kennis in huis en voeren constant data-analyses uit om een vinger aan de pols te houden", aldus Aukema. Volgens hem moet het verkooptraject van ingeruilde auto’s transparanter en efficiënter worden. "We willen autobedrijven dat uit handen gaan nemen. Met MarketPrice hoeven verkopers alleen maar een kenteken in te voeren om een verwachte opbrengst te krijgen van een veiling waar gemiddeld zo’n tweehonderd handelaren aan meedoen." Zoals de naam van het product al zegt, moet dat een marktconforme prijs opleveren, al wordt die niet gegarandeerd. Aukema: "In de praktijk zien we echter dat die bijna altijd wordt overtroffen. Als je een handelaar belt, gaat die vaak afdingen en dan ben je je marge kwijt. Dat gebeurt bij ons niet."

Vanwege die transparantie denkt Aukema dat MarketPrice – dat nu nog voornamelijk door grotere dealerholdings wordt gebruikt – ook voor kleinere dealers interessant is. "De mindset moet alleen veranderen, vaak is men bij kleinere bedrijven gewend een paar handelaren te bellen. Wij bieden ze toegang tot een internationale markt." Rond de dertig procent van de auto’s komt nu binnen via MarketPrice, maar dat percentage zal naar verwachting snel stijgen.  

Grotere rol

Bij BCA verwachten ze dat veilinghuizen – zowel fysieke als online veilinghuizen – een steeds grotere rol gaan spelen. "De automarkt wordt nu eenmaal steeds internationaler en wat dat betreft, staan we er als BCA Group goed voor", weet Aukema. "Vorig jaar verkochten we Europawijd meer dan een miljoen auto’s en door onze grote database weten we exact wat er per land speelt in bepaalde regio’s zodat we daar snel op kunnen reageren. Als de prijzen van een bepaald model bijvoorbeeld dalen doordat het aanbod door import toeneemt, dan weten we dat we naar andere regio’s moeten gaan kijken voor een maximale opbrengst."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

BCA wil verkooptraject uit handen nemen - Automobielmanagement.nl

BCA wil verkooptraject uit handen nemen

Met de verdere uitrol van het online taxatieprogramma MarketPlace wil BCA Autoveiling ervoor zorgen dat autoverkopers alleen nog maar bezig hoeven te zijn met de verkoop van nieuw en gebruikt. Door de transparante en efficiënte werkwijze ziet BCA-directeur Iede Aukema veel groeipotentieel voor veilinghuizen.

Sinds kort heeft BCA de krachten volledig gebundeld met FleetSelect en beide bedrijven zitten nu onder één dak in Barneveld. De look-and-feel van de twee bedrijven blijft echter behouden, alleen achter de schermen wordt nauw samengewerkt en daardoor beschikt men nu over twaalf veilingmeesters. "We hebben veel kennis in huis en voeren constant data-analyses uit om een vinger aan de pols te houden", aldus Aukema. Volgens hem moet het verkooptraject van ingeruilde auto’s transparanter en efficiënter worden. "We willen autobedrijven dat uit handen gaan nemen. Met MarketPrice hoeven verkopers alleen maar een kenteken in te voeren om een verwachte opbrengst te krijgen van een veiling waar gemiddeld zo’n tweehonderd handelaren aan meedoen." Zoals de naam van het product al zegt, moet dat een marktconforme prijs opleveren, al wordt die niet gegarandeerd. Aukema: "In de praktijk zien we echter dat die bijna altijd wordt overtroffen. Als je een handelaar belt, gaat die vaak afdingen en dan ben je je marge kwijt. Dat gebeurt bij ons niet."

Vanwege die transparantie denkt Aukema dat MarketPrice – dat nu nog voornamelijk door grotere dealerholdings wordt gebruikt – ook voor kleinere dealers interessant is. "De mindset moet alleen veranderen, vaak is men bij kleinere bedrijven gewend een paar handelaren te bellen. Wij bieden ze toegang tot een internationale markt." Rond de dertig procent van de auto’s komt nu binnen via MarketPrice, maar dat percentage zal naar verwachting snel stijgen.  

Grotere rol

Bij BCA verwachten ze dat veilinghuizen – zowel fysieke als online veilinghuizen – een steeds grotere rol gaan spelen. "De automarkt wordt nu eenmaal steeds internationaler en wat dat betreft, staan we er als BCA Group goed voor", weet Aukema. "Vorig jaar verkochten we Europawijd meer dan een miljoen auto’s en door onze grote database weten we exact wat er per land speelt in bepaalde regio’s zodat we daar snel op kunnen reageren. Als de prijzen van een bepaald model bijvoorbeeld dalen doordat het aanbod door import toeneemt, dan weten we dat we naar andere regio’s moeten gaan kijken voor een maximale opbrengst."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding