‘Garantie bindt occasionkoper aan werkplaats’

“Kopers van een occasion zoeken naar zekerheid”, weet Luc Baetens, directeur Benelux van CarGarantie. “En garantie biedt de klant vertrouwen. Onze garantieproducten verbeteren ook de klantenbinding en dat is natuurlijk gunstig voor de werkplaatsvulling.”

CarGarantie biedt garantieproducten voor occasions aan. De klantenkring bestaat niet alleen uit dealers en universele autobedrijven. CarGarantie is ook partner van autofabrikanten en importeurs met een label voor gebruikte auto’s.

Garantie is een beproefd instrument bij de verkoop van occasions. Baetens: "De klant zoekt zekerheid. Een langere garantietermijn biedt bescherming tegen onverwachte reparatiekosten. De ervaring leert dat garantie de verkoop van occasions ten goede komt."

Het autobedrijf kan ervoor kiezen om zijn occasions met een verlengde garantietermijn van bijvoorbeeld een jaar aan te bieden. Het kan ook anders, weet Baetens. "Oudere auto’s worden vaak verkocht met een garantie van zes maanden. De autoverkoper kan de klant aanbieden om er zes maanden garantie bij te kopen. Daarmee kun je de klant over de streep trekken."  

Klantenbinding

Baetens constateert dat autobedrijven er soms voor kiezen om een occasion met weinig of geen garantie te verkopen. "Het argument daarbij is dat de auto te duur wordt als deze met garantie wordt aangeboden. Deze ondernemers vergeten daarbij dat ze de koper van zo’n auto in de meeste gevallen niet meer terugzien. Garantie is een succesvolle vorm van klantenbinding. Onze garantieproducten zorgen er veelal voor dat de klant het onderhoud laat uitvoeren bij het bedrijf waar hij de auto heeft gekocht. Een bijkomend voordeel voor de werkplaats is dat een onderhoudsbeurt van een occasion over het algemeen meer omzet oplevert dan van een nieuwe auto."

Elke (afspraak voor een) onderhoudsbeurt is bovendien een contactmoment dat kan leiden tot aanvullende werkzaamheden, de verkoop van accessoires en op langere termijn ook de verkoop van een andere auto.  

Dealers en universele bedrijven

Dealers zijn de grootste klantengroep van CarGarantie. Onder de klanten met een universeel autobedrijf bevinden zich veel voormalige dealers, die de voordelen van garantie kennen uit hun dealertijdperk. Baetens wijst als voorbeeld op voormalige Daihatsu-dealers. "Zij blijven veelal als merkspecialist actief en storten zich nu op de verkoop van Daihatsu occasions. Met CarGarantie kunnen ze hun auto’s met garantie blijven aanbieden zoals zijzelf en hun klanten het gewend zijn."

‘Garantie bindt occasionkoper aan werkplaats’ - Automobielmanagement.nl

‘Garantie bindt occasionkoper aan werkplaats’

“Kopers van een occasion zoeken naar zekerheid”, weet Luc Baetens, directeur Benelux van CarGarantie. “En garantie biedt de klant vertrouwen. Onze garantieproducten verbeteren ook de klantenbinding en dat is natuurlijk gunstig voor de werkplaatsvulling.”

CarGarantie biedt garantieproducten voor occasions aan. De klantenkring bestaat niet alleen uit dealers en universele autobedrijven. CarGarantie is ook partner van autofabrikanten en importeurs met een label voor gebruikte auto’s.

Garantie is een beproefd instrument bij de verkoop van occasions. Baetens: "De klant zoekt zekerheid. Een langere garantietermijn biedt bescherming tegen onverwachte reparatiekosten. De ervaring leert dat garantie de verkoop van occasions ten goede komt."

Het autobedrijf kan ervoor kiezen om zijn occasions met een verlengde garantietermijn van bijvoorbeeld een jaar aan te bieden. Het kan ook anders, weet Baetens. "Oudere auto’s worden vaak verkocht met een garantie van zes maanden. De autoverkoper kan de klant aanbieden om er zes maanden garantie bij te kopen. Daarmee kun je de klant over de streep trekken."  

Klantenbinding

Baetens constateert dat autobedrijven er soms voor kiezen om een occasion met weinig of geen garantie te verkopen. "Het argument daarbij is dat de auto te duur wordt als deze met garantie wordt aangeboden. Deze ondernemers vergeten daarbij dat ze de koper van zo’n auto in de meeste gevallen niet meer terugzien. Garantie is een succesvolle vorm van klantenbinding. Onze garantieproducten zorgen er veelal voor dat de klant het onderhoud laat uitvoeren bij het bedrijf waar hij de auto heeft gekocht. Een bijkomend voordeel voor de werkplaats is dat een onderhoudsbeurt van een occasion over het algemeen meer omzet oplevert dan van een nieuwe auto."

Elke (afspraak voor een) onderhoudsbeurt is bovendien een contactmoment dat kan leiden tot aanvullende werkzaamheden, de verkoop van accessoires en op langere termijn ook de verkoop van een andere auto.  

Dealers en universele bedrijven

Dealers zijn de grootste klantengroep van CarGarantie. Onder de klanten met een universeel autobedrijf bevinden zich veel voormalige dealers, die de voordelen van garantie kennen uit hun dealertijdperk. Baetens wijst als voorbeeld op voormalige Daihatsu-dealers. "Zij blijven veelal als merkspecialist actief en storten zich nu op de verkoop van Daihatsu occasions. Met CarGarantie kunnen ze hun auto’s met garantie blijven aanbieden zoals zijzelf en hun klanten het gewend zijn."