"In de aftermarket gebruiken we uitsluitend OEM-technologie. Het is niet de goedkoopste maar wel de beste oplossing," verklaart Jeroen Van Dongen. De technologie van het afneembare systeem is hetzelfde als die Bosal rechtstreeks aan autofabrikanten levert. "Zij stellen veel hogere eisen aan een afneembare trekhaak dan wat gebruikelijk is in de aftermarket. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de manier waarop de kogel in de behuizing is vergrendeld. Daarnaast is montage van deze haken en de kabelset zeer gebruiksvriendelijk, wat goed nieuws is voor de garagist." 

Online verkoop

Niet alleen de technologie van Bosal is vooruitstrevend, ook de manier waarop trekhaken aan de man worden gebracht verandert. "In aanvulling op onze traditionele verkoopkanalen komen er ook steeds vaker bestellingen binnen via trekhaken.nl, een initiatief van een van onze relaties. Op basis van het autokenteken selecteert het systeem een passende trekhaak. Vervolgens kan men deze laten monteren bij een van de aangesloten montagepartners. Dit zijn altijd allround garagebedrijven. Je hoeft alleen maar op de afgesproken datum te verschijnen en betaling gebeurt achteraf."

Veiligheid en praktisch gebruiksgemak

Alhoewel de (online) verkoop in de lift zit merkt Van Dongen tegelijkertijd dat de prijs voor veel consumenten nog steeds van doorslaggevend belang is. Maar daarvoor krijgt men ook minder. "Bosal is een veel hoger gespecificeerd product en daarmee ook enkele tientjes duurder." De techniek van de afneembare OEM-systemen kwam enkele jaren geleden in handen van Bosal na de overname van het Duitse Oris en geldt nu als leidend binnen het bedrijf. De eigen afneembare systemen, die nu nog volop leverbaar zijn, worden op termijn uitgefaseerd. "We kiezen hiermee voor de weg omhoog en voor nog betere kwaliteit." Veiligheid en praktisch gebruiksgemak staan hierbij voorop. Maar ook esthetische argumenten spelen een rol. "Als de haak is verwijderd zit er geen ontsierend gat in de bumper en je ziet ook geen stekkerdoos, het is allemaal veel mooier weggewerkt."