Inmiddels zijn er 140 bedrijven aangesloten bij Requal, dat volgens Doyen een laagdrempelig concept is. "We gaan deze zomer het team versterken met twee medewerkers die autobedrijven helpen zich voor te bereiden op de toekomst", vertelt Marcel Streppel, managing director bij het bedrijf. "Samen zorgen we er met behulp van regionale marketing voor dat de werkplaats gevuld wordt én gevuld blijft."  

Eigen woonplaats

Streppel is ervan overtuigd dat de automarkt regionaler wordt en dat het universele autobedrijf zeker kan wedijveren met de dealerbedrijven en fastfit-concepten. "Een kleine ondernemer kan altijd winnen met het persoonlijke contact met de klant en een scherpe prijs", aldus Streppel. "Veel particulieren laten het onderhoud toch liever in hun eigen woonplaats uitvoeren, daar weten ze met wie ze zaken doen en ze hebben geen reistijd. Onbekend maakt wat dat betreft onbemind. Ik denk dat consumenten de prijs erg belangrijk vinden, maar juist ook flexibiliteit en persoonlijke aandacht zoeken en dit kan prima bij de universele ondernemer bij hun om de hoek. Vaak kunnen ze bij de kleinere universeel ook sneller terecht voor kleine reparaties en dan komt tijd is geld om de hoek kijken." Hoewel de producten van A-kwaliteit populair blijven, kijken consumenten, autobedrijven en de grossiers steeds meer naar de prijs. Als alternatief biedt Doyen een private label-productreeks aan die twintig tot dertig procent goedkoper is ten opzichte van vergelijkbare producten van de bekende merken.

Verder professionaliseren

Naast leverbetrouwbaarheid, het brede assortiment met A-merken en het genoemde label is de aandacht voor de klant ook iets waarmee Doyen zich onderscheidt volgens Streppel. "Er zijn concurrenten die grossiers overnemen en dat is een begrijpelijke gedachtegang, maar wij denken dat zelfstandige ondernemingen net even een stapje harder lopen", zo zegt hij. "Bij ons geen pagina’s veelomvattende contracten maar duidelijke samenwerkingscontracten. Als we het goed doen, dan blijven bedrijven klant bij ons, zo simpel is het. We hebben ons niet gemengd in het grote gevecht en dat werpt nu zijn vruchten af. Klanten zijn loyaal aan ons." Doyen biedt onder andere het grossiersconcept API aan, dat inmiddels 37 verkooppunten in Nederland omvat. In de komende tijd wil Doyen Requal verder gaan professionaliseren. "We gaan het concept verder uitrollen en ook ondersteuning bieden bij bijvoorbeeld marketing en scholing", vertelt Streppel. Daarnaast is de leverancier van technische slijtageonderdelen ook een samenwerking aangegaan met zes nieuwe toeleveranciers van gereedschappen, waaronder Rema Tip Top.