Procesoptimalisatie en kostenbesparingen centraal bij Micpoint

De vaste leaseauto verliest terrein en ‘mobiliteit’ zit in de lift. Het is een fenomeen dat door iedereen op een andere manier wordt ingevuld, met als gevolg dat fleetmanagers meer en meer specifieke data nodig hebben. En de tools om deze op de juiste manier te interpreteren. Dat is al 25 jaar de kerntaak van Micpoint, leverancier van fleetmanagementsystemen.

Paradepaardje van Micpoint is My Fleet Management System, een systeem voor o.a. fiscale-ritregistratie en track & trace. De MyFMS Tijd Management module stelt bedrijven daarnaast in staat om administratieve handelingen voor de berekeningen en verrekening van reisuren volledig te automatiseren. Een van de grote voordelen van de module is volgens directeur Ed Moné dat per CAO privé en zakelijk autogebruik wordt geadministreerd. ‘De verloning is hierdoor per sector uniek. Door dit te automatiseren hoef je het als chauffeur of bijrijder niet meer bij te houden.’ Dataopslag en distributie alsmede privacybewaking zijn gecertificeerd en geaccrediteerd door het keurmerk RitRegistratieSystemen (RRS). Dit keurmerk is door de markt en de Belastingdienst erkend en garandeert de privacy van berijders. Bovendien kan de data aan de Belastingdienst worden aangeleverd op de door haar gewenste manier. Discussies met de Belastingdienst over de kwaliteit van de aangeleverde gegevens behoren daarmee tot het verleden. Ook is Micpoint aangesloten bij de Branche vereniging BVLR, als mede oprichter, om aanvullend op het keurmerk te kunnen voorzien in de continuïteit van data-opslag middels een Escrow regeling. Maar ook op de financiële gezondheid van de aangesloten bedrijven. ‘Dit laatste is immers zeer belangrijk omdat we afgesproken hebben een bewaartermijn te hanteren van 7 jaar. En dat is tegenwoordig voor veel bedrijven al een aanzienlijke uitdaging.’

Kosten besparen

Alles bij Micpoint is erop gericht om wagenparkbeheerder inzicht te geven over de inzet van hun wagenpark, het kostenplaatje en om besparingen toe te kunnen passen. Met de groeiende vraag naar alternatieve mobiliteitsoplossingen ten koste van de traditionele leaseauto dienen wagenparkbeheerders op een andere manier naar hun wagenpark te gaan kijken, en naar de inzet van andere vervoersmiddelen. ‘Ook medewerkers zonder vast voertuig krijgen nu bijvoorbeeld toegang tot het aanbod van leasewagens, of ze gebruiken hun privéauto.’ Voor de administratie is er een speciale app ontwikkeld. Met de MyFMS App is namelijk ritregistratie en tracking & tracing mogelijk vanaf een smartphone. Bovendien kan de positie van de auto worden bekeken dankzij de ingebouwde blackbox, en kan de gebruiker bijvoorbeeld switchen van privé naar zakelijk. De afhankelijkheid van het eigen wagenpark wordt dientengevolge minder. ‘Je merkt dat in de zakelijke markt mobiliteit belangrijk is en dat die behoefte op een andere manier kan worden ingevuld dan met een standaard leaseauto. Werkgevers willen inzichtelijk maken welke oplossingen er nog meer zijn.’ 

Deelautoconcepten

Meedenken met ‘vehicle on demand’ concepten is een van de andere pijlers binnen Micpoint. ‘Dat doen we onder andere voor lokale garagebedrijven die hun eigen verhuurvloot beter willen benutten en ook willen inzetten naast de reguliere verhuuractiviteiten. Hetzelfde geldt voor organisaties met een overschot aan leaseauto’s. De bezettingsgraad verhogen doen we door het voertuig locatie-onafhankelijk aan te bieden. Het doel is om voertuigen efficiënter in te zetten dankzij onze techniek en te kunnen delen met medewerkers binnen de organisatie, of zelfs om ze te verhuren aan particulieren. Auto’s staan zo minder vaak stil, je kan met een kleiner wagenpark toe en de kosten worden lager.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Procesoptimalisatie en kostenbesparingen centraal bij Micpoint - Automobielmanagement.nl

Procesoptimalisatie en kostenbesparingen centraal bij Micpoint

De vaste leaseauto verliest terrein en ‘mobiliteit’ zit in de lift. Het is een fenomeen dat door iedereen op een andere manier wordt ingevuld, met als gevolg dat fleetmanagers meer en meer specifieke data nodig hebben. En de tools om deze op de juiste manier te interpreteren. Dat is al 25 jaar de kerntaak van Micpoint, leverancier van fleetmanagementsystemen.

Paradepaardje van Micpoint is My Fleet Management System, een systeem voor o.a. fiscale-ritregistratie en track & trace. De MyFMS Tijd Management module stelt bedrijven daarnaast in staat om administratieve handelingen voor de berekeningen en verrekening van reisuren volledig te automatiseren. Een van de grote voordelen van de module is volgens directeur Ed Moné dat per CAO privé en zakelijk autogebruik wordt geadministreerd. ‘De verloning is hierdoor per sector uniek. Door dit te automatiseren hoef je het als chauffeur of bijrijder niet meer bij te houden.’ Dataopslag en distributie alsmede privacybewaking zijn gecertificeerd en geaccrediteerd door het keurmerk RitRegistratieSystemen (RRS). Dit keurmerk is door de markt en de Belastingdienst erkend en garandeert de privacy van berijders. Bovendien kan de data aan de Belastingdienst worden aangeleverd op de door haar gewenste manier. Discussies met de Belastingdienst over de kwaliteit van de aangeleverde gegevens behoren daarmee tot het verleden. Ook is Micpoint aangesloten bij de Branche vereniging BVLR, als mede oprichter, om aanvullend op het keurmerk te kunnen voorzien in de continuïteit van data-opslag middels een Escrow regeling. Maar ook op de financiële gezondheid van de aangesloten bedrijven. ‘Dit laatste is immers zeer belangrijk omdat we afgesproken hebben een bewaartermijn te hanteren van 7 jaar. En dat is tegenwoordig voor veel bedrijven al een aanzienlijke uitdaging.’

Kosten besparen

Alles bij Micpoint is erop gericht om wagenparkbeheerder inzicht te geven over de inzet van hun wagenpark, het kostenplaatje en om besparingen toe te kunnen passen. Met de groeiende vraag naar alternatieve mobiliteitsoplossingen ten koste van de traditionele leaseauto dienen wagenparkbeheerders op een andere manier naar hun wagenpark te gaan kijken, en naar de inzet van andere vervoersmiddelen. ‘Ook medewerkers zonder vast voertuig krijgen nu bijvoorbeeld toegang tot het aanbod van leasewagens, of ze gebruiken hun privéauto.’ Voor de administratie is er een speciale app ontwikkeld. Met de MyFMS App is namelijk ritregistratie en tracking & tracing mogelijk vanaf een smartphone. Bovendien kan de positie van de auto worden bekeken dankzij de ingebouwde blackbox, en kan de gebruiker bijvoorbeeld switchen van privé naar zakelijk. De afhankelijkheid van het eigen wagenpark wordt dientengevolge minder. ‘Je merkt dat in de zakelijke markt mobiliteit belangrijk is en dat die behoefte op een andere manier kan worden ingevuld dan met een standaard leaseauto. Werkgevers willen inzichtelijk maken welke oplossingen er nog meer zijn.’ 

Deelautoconcepten

Meedenken met ‘vehicle on demand’ concepten is een van de andere pijlers binnen Micpoint. ‘Dat doen we onder andere voor lokale garagebedrijven die hun eigen verhuurvloot beter willen benutten en ook willen inzetten naast de reguliere verhuuractiviteiten. Hetzelfde geldt voor organisaties met een overschot aan leaseauto’s. De bezettingsgraad verhogen doen we door het voertuig locatie-onafhankelijk aan te bieden. Het doel is om voertuigen efficiënter in te zetten dankzij onze techniek en te kunnen delen met medewerkers binnen de organisatie, of zelfs om ze te verhuren aan particulieren. Auto’s staan zo minder vaak stil, je kan met een kleiner wagenpark toe en de kosten worden lager.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding