Het R-744 (CO2) aircoservice apparaat van AVL is het antwoord van de markt op het initiatief van Mercedes-Benz om dit jaar als eerste autofabrikant een aircosysteem op basis van CO2 in productie te nemen. Het andere nieuwe koudemiddel R-1234yf, dat vanaf 1 januari 2017 verplicht is voor alle nieuw geregistreerde auto’s, wordt door de ingenieurs van Mercedes als onveilig beschouwd vanwege mogelijk brandgevaar. Bij zwaardere ongelukken zou het middel vrij kunnen komen en de auto in brand kunnen vliegen. Omdat Mercedes voor haar volumemodellen vanaf volgend jaar ook (verplicht) R-1234yf gebruikt, hebben zij technische aanpassingen doorgevoerd om brandgevaar te voorkomen. De Duitse overheid publiceerde onlangs het definitieve onderzoekrapport waarin is aangetoond dat R-1234yf veilig te gebruiken is als koudemiddel in auto’s.

Eerst in de S-klasse
Mercedes ontwikkelde het R-744 aircosysteem dat wél aan alle kwaliteitseisen van de Duitse autofabrikant voldoet. Vanwege de hogere kosten wordt het systeem vanaf eind 2016 eerst alleen nog standaard geleverd op de nieuwe S-Klasse en later ook als optiepakket op de E-Klasse, maar de verwachting is dat andere modellen en op termijn ook andere autofabrikanten zullen volgen met de CO2 aircosystemen. Volkswagen heeft onlangs in Genève al aangekondigd met R-744 te gaan werken, passend bij hun ambitie om in 2018 de meest duurzame autofabrikant ter wereld te zijn. In de werkplaats zal er hierdoor ook het een en ander gaan veranderen verwacht Van den Berg. "Het systeem is niet alleen nieuw en anders, maar werkt ook onder een veel hogere druk dan een standaard aircosysteem. Het Oostenrijkse AVL is een grote en belangrijke OEM leverancier van voertuig testsystemen, vanuit de relatie met Mercedes-Benz is de R-744 unit ontwikkeld en inmiddels officieel gehomologeerd. In Nederland is Stokvis Equipment aangesteld als exclusieve distributeur en servicepartner voor deze apparatuur."

Officieel gehomologeerd
Het apparaat zelf, de AVL ADS 310, is een van de eerste ter wereld om CO2 systemen te servicen. De stap van Mercedes om met CO2 aircosystemen te komen kan een sneeuwbaleffect veroorzaken wanneer andere fabrikanten gaan volgen. "CO2 systemen zijn nu nog duur, maar door schaalvergroting zullen de kosten snel dalen en op termijn deels R-1234yf vervangen. Mercedes servicebedrijven en schadeherstellers doen er in ieder geval goed aan zich nu al te oriënteren op CO2." Tot die tijd is de komst van R-1234yf echter gewoon realiteit en zullen vanaf de tweede helft 2016 al vele autotypes zich hiermee melden in de werkplaats. Stokvis vult deze vraag, naast de bekende en betrouwbare R-134a machines van Robinair, in met de nieuwste generatie Robinair machines voor R-1234yf. Het topmodel AC1234-8 is voorzien van koudemiddelanalyse, volgens Duitse VDA norm gebouwd en voorzien van vrijwel alle fabriekshomologaties. Deze en andere apparatuur zal tijdens Equipvak zeker te zien zijn op de Stokvis stand.

Hefbruggen en meer
Naast al het airconieuws kunnen bezoekers zich op de Stokvis stand laten informeren over allerlei andere nieuwe producten waaronder hefsystemen van Stertil-Koni en AutopStenhoj, de nieuwste Hofmann en Butler demonteer- en balanceer apparatuur, diverse APK-meetmiddelen en natuurlijk de service en onderhoudstak van het bedrijf. "Service en onderhoud worden steeds belangrijker. We hebben zo’n 60 monteurs in dienst die samen het grootste kennis- en service netwerk van Nederland vormen. Voor onze klanten betekent dit korte aanrijdtijden en altijd vakkundige service ter plaatse."