22% bijtelling; hoe eerlijk is dat eigenlijk? ALD legt uit

In 2017 gaan we naar twee bijtellingstarieven; 4% voor elektrische auto’s en 22% voor alle overige nieuwe auto’s. De fiscus vindt namelijk dat een werknemer voordeel ervaart op het moment dat hij vanuit de werkgever een auto ter beschikking krijgt en ook privé gebruikt. Maar hoe eerlijk is dit bijtellingstarief van 22% over de catalogusprijs eigenlijk? Even rekenen…

AMD: Bijtellingskorting blijft tot na 2020

Een leaserijder rijdt gemiddeld circa 35.000 kilometer per jaar en ongeveer 25% van deze afstand wordt privé gereden. Als een werknemer van zijn werkgever een auto ter beschikking krijgt met een catalogusprijs van € 30.000 dan zal deze ongeveer €222 bijtelling per maand daarvoor betalen. Bij een gemiddelde leaserijder komt dit uit op 0,30 per privékilometer. Maar zoiets als ‘een gemiddelde leaserijder’ bestaat niet en iemand die 501 kilomter per jaar privé rijdt betaalt net zoveel bijtelling als iemand die jaarlijks 30.000 kilometer privé rijdt. Is dat eerlijk? Nee, maar gemakkelijk is het wel! Je weet precies waar je aan toe bent als werknemer en kunt onbeperkt kilometers rijden.

Iets anders waar de werkgever mee te maken krijgt; het leasebedrag is afhankelijk van de gereden kilometers. Elke kilometer die een medewerker minder rijdt, is dus een besparing voor de werkgever. Elke kilometer meer is een extra kostenpost. Toch voeren nog weinig werkgevers actief beleid op het privé reisgedrag van hun werknemers.

Een tweede privéauto ernaast?

Rijd je minder dan 500 kilometer privé per jaar met de zakelijke leaseauto én houd je een sluitende kilometeradministratie bij, dan betaal je als werknemer geen bijtelling. Je kunt dan bijvoorbeeld privé een tweede auto aanschaffen om toch in je totale mobiliteitsbehoefte te voorzien, maar of die kosten (afschrijving, verzekering, benzine etc.) opwegen tegen de besparing (geen bijtelling) is niet waarschijnlijk. Een soortgelijke auto in privé kost al snel €600,- in de maand. Daarnaast staan er dan twee auto’s voor de deur en zijn dubbel zoveel parkeerplaatsen nodig.

Hoe dan wel?

Het zou goed zijn om meer ervaring op te doen met variabele bijtelling. De overheid kan een groep zakelijke rijders (vrijwillig) volgen om de effecten van kilometerbeprijzing in de praktijk te testen. Vertoont een automobilist ander reisgedrag indien daar direct financiële consequenties aan verbonden zijn? Interessant in ieder geval om uit te vinden.

Al een aantal jaar zijn kilometer registratie kastjes verkrijgbaar voor leaserijders. Goed om te weten is dat deze goedgekeurd zijn als ritregistratiesysteem door de fiscus. De kastjes zouden ook gebruikt kunnen worden om de variabele bijtelling te berekenen. Daarnaast kan de werkgever de data gebruiken om efficiënt gebruik van de leaseauto te belonen. (Lees: minder privégebruik).

Voordelen dus!
Deze nieuwe fiscale regeling is niet perfect, maar biedt ook voordelen; zo wordt het allemaal een stuk minder gecompliceerd en dalen de autobelastingen (afbouw BPM en daling van de motorijtuigenbelasting). Dit is natuurlijk prima nieuws voor zowel de particuliere als zakelijke rijder.

Wil je blijven profiteren van lage bijtelling? Dan zou ik voor nu zeggen: rijd langer door met je huidige leaseauto met een gunstige bijtelling of kies een gebruikte auto met lage bijtelling.
Liever elektrisch rijden? Ook een volledig elektrische auto blijft met 4% bijtelling nog steeds aantrekkelijk en in 2017 zijn er steeds meer modellen met een bereik van meer dan 300 kilometer. Goed voor de portemonnee n voor het milieu.

Meer weten? Download dan het whitepaper FISCALITEIT 2017: SLIM INSPELEN OP DE BIJTELLING 

22% bijtelling; hoe eerlijk is dat eigenlijk? ALD legt uit - Automobielmanagement.nl

22% bijtelling; hoe eerlijk is dat eigenlijk? ALD legt uit

In 2017 gaan we naar twee bijtellingstarieven; 4% voor elektrische auto’s en 22% voor alle overige nieuwe auto’s. De fiscus vindt namelijk dat een werknemer voordeel ervaart op het moment dat hij vanuit de werkgever een auto ter beschikking krijgt en ook privé gebruikt. Maar hoe eerlijk is dit bijtellingstarief van 22% over de catalogusprijs eigenlijk? Even rekenen…

AMD: Bijtellingskorting blijft tot na 2020

Een leaserijder rijdt gemiddeld circa 35.000 kilometer per jaar en ongeveer 25% van deze afstand wordt privé gereden. Als een werknemer van zijn werkgever een auto ter beschikking krijgt met een catalogusprijs van € 30.000 dan zal deze ongeveer €222 bijtelling per maand daarvoor betalen. Bij een gemiddelde leaserijder komt dit uit op 0,30 per privékilometer. Maar zoiets als ‘een gemiddelde leaserijder’ bestaat niet en iemand die 501 kilomter per jaar privé rijdt betaalt net zoveel bijtelling als iemand die jaarlijks 30.000 kilometer privé rijdt. Is dat eerlijk? Nee, maar gemakkelijk is het wel! Je weet precies waar je aan toe bent als werknemer en kunt onbeperkt kilometers rijden.

Iets anders waar de werkgever mee te maken krijgt; het leasebedrag is afhankelijk van de gereden kilometers. Elke kilometer die een medewerker minder rijdt, is dus een besparing voor de werkgever. Elke kilometer meer is een extra kostenpost. Toch voeren nog weinig werkgevers actief beleid op het privé reisgedrag van hun werknemers.

Een tweede privéauto ernaast?

Rijd je minder dan 500 kilometer privé per jaar met de zakelijke leaseauto én houd je een sluitende kilometeradministratie bij, dan betaal je als werknemer geen bijtelling. Je kunt dan bijvoorbeeld privé een tweede auto aanschaffen om toch in je totale mobiliteitsbehoefte te voorzien, maar of die kosten (afschrijving, verzekering, benzine etc.) opwegen tegen de besparing (geen bijtelling) is niet waarschijnlijk. Een soortgelijke auto in privé kost al snel €600,- in de maand. Daarnaast staan er dan twee auto’s voor de deur en zijn dubbel zoveel parkeerplaatsen nodig.

Hoe dan wel?

Het zou goed zijn om meer ervaring op te doen met variabele bijtelling. De overheid kan een groep zakelijke rijders (vrijwillig) volgen om de effecten van kilometerbeprijzing in de praktijk te testen. Vertoont een automobilist ander reisgedrag indien daar direct financiële consequenties aan verbonden zijn? Interessant in ieder geval om uit te vinden.

Al een aantal jaar zijn kilometer registratie kastjes verkrijgbaar voor leaserijders. Goed om te weten is dat deze goedgekeurd zijn als ritregistratiesysteem door de fiscus. De kastjes zouden ook gebruikt kunnen worden om de variabele bijtelling te berekenen. Daarnaast kan de werkgever de data gebruiken om efficiënt gebruik van de leaseauto te belonen. (Lees: minder privégebruik).

Voordelen dus!
Deze nieuwe fiscale regeling is niet perfect, maar biedt ook voordelen; zo wordt het allemaal een stuk minder gecompliceerd en dalen de autobelastingen (afbouw BPM en daling van de motorijtuigenbelasting). Dit is natuurlijk prima nieuws voor zowel de particuliere als zakelijke rijder.

Wil je blijven profiteren van lage bijtelling? Dan zou ik voor nu zeggen: rijd langer door met je huidige leaseauto met een gunstige bijtelling of kies een gebruikte auto met lage bijtelling.
Liever elektrisch rijden? Ook een volledig elektrische auto blijft met 4% bijtelling nog steeds aantrekkelijk en in 2017 zijn er steeds meer modellen met een bereik van meer dan 300 kilometer. Goed voor de portemonnee n voor het milieu.

Meer weten? Download dan het whitepaper FISCALITEIT 2017: SLIM INSPELEN OP DE BIJTELLING