Tooter denkt vanuit consument

Waar autoportals een enorme hoeveelheid auto’s op de consument afvuren, kijkt de nieuwe autozoekapp Tooter eerst naar wat de klant eigenlijk wil. Het aanbod wordt getrechterd, waarmee de matchkans voor zowel de consument als de aanbieder een stuk groter wordt.

Tooter denkt vanuit consument

Hoewel de internetwereld per dag verandert, zijn autoportals eigenlijk heel traditioneel. Ze gaan er van uit dat de klant weet welk merk en type auto hij wil, terwijl dat volgens Joep Hazeu van mede-initiator Auto-Insite vaak helemaal niet zo is. "Mensen worden steeds minder merkafhankelijk, het is niet meer zo dat er generaties lang Ford wordt gereden", zegt hij. "Daarom denken wij vanuit de consument en niet vanuit de aanbieder. We beginnen met de vraag wie de consument eigenlijk is en trechteren dan het aanbod, waarbij de consument vervolgens à la Tinder een auto leuk of niet leuk kan vinden." Daarbij wordt er bijvoorbeeld ook gekeken wat iemand liked op Facebook, zodat een merkprofiel kan worden opgesteld. "We analyseren veel meer aan de hand van data, zodat we net als een goede autoverkoper duidelijk weten wat een klant wil."

Kijken naar consumentengedrag
Na een testfase zal Tooter vanaf oktober ook aan het grote publiek worden gelanceerd. Hazeu: "Daarbij hebben we de technische kennis van Grafi Offshore gecombineerd met de kennis van Auto-Insite wat betreft het presenteren van auto’s via het internet." De app zal daarbij continu worden doorontwikkeld. "We kijken naar het consumentengedrag en spelen daar dagelijks op in door bijvoorbeeld de vragen die we stellen te veranderen", stelt Hazeu. "Ook willen we de enorme datastroom in kaart gaan brengen die duidelijk maakt wat de klant doet en hoe hij een potentiële auto bijvoorbeeld deelt met vrienden en kennissen. Dat zijn immers de beïnvloeders, die willen we goed in kaart gaan brengen." (AJC)

Tooter denkt vanuit consument - Automobielmanagement.nl

Tooter denkt vanuit consument

Waar autoportals een enorme hoeveelheid auto’s op de consument afvuren, kijkt de nieuwe autozoekapp Tooter eerst naar wat de klant eigenlijk wil. Het aanbod wordt getrechterd, waarmee de matchkans voor zowel de consument als de aanbieder een stuk groter wordt.

Tooter denkt vanuit consument

Hoewel de internetwereld per dag verandert, zijn autoportals eigenlijk heel traditioneel. Ze gaan er van uit dat de klant weet welk merk en type auto hij wil, terwijl dat volgens Joep Hazeu van mede-initiator Auto-Insite vaak helemaal niet zo is. "Mensen worden steeds minder merkafhankelijk, het is niet meer zo dat er generaties lang Ford wordt gereden", zegt hij. "Daarom denken wij vanuit de consument en niet vanuit de aanbieder. We beginnen met de vraag wie de consument eigenlijk is en trechteren dan het aanbod, waarbij de consument vervolgens à la Tinder een auto leuk of niet leuk kan vinden." Daarbij wordt er bijvoorbeeld ook gekeken wat iemand liked op Facebook, zodat een merkprofiel kan worden opgesteld. "We analyseren veel meer aan de hand van data, zodat we net als een goede autoverkoper duidelijk weten wat een klant wil."

Kijken naar consumentengedrag
Na een testfase zal Tooter vanaf oktober ook aan het grote publiek worden gelanceerd. Hazeu: "Daarbij hebben we de technische kennis van Grafi Offshore gecombineerd met de kennis van Auto-Insite wat betreft het presenteren van auto’s via het internet." De app zal daarbij continu worden doorontwikkeld. "We kijken naar het consumentengedrag en spelen daar dagelijks op in door bijvoorbeeld de vragen die we stellen te veranderen", stelt Hazeu. "Ook willen we de enorme datastroom in kaart gaan brengen die duidelijk maakt wat de klant doet en hoe hij een potentiële auto bijvoorbeeld deelt met vrienden en kennissen. Dat zijn immers de beïnvloeders, die willen we goed in kaart gaan brengen." (AJC)