Nu al hebben veel auto’s de voor telematica benodigde componenten aan boord, als gevolg van het eCall-noodoproepsysteem dat de EU vanaf 2018 verplicht stelt. "Het zou zomaar kunnen dat auto’s straks met terugwerkende kracht telematicasystemen gaan krijgen en dat vormt voor het universele autobedrijf een groot risico", aldus directeur Freek Blekxtoon van GroupAuto, dat de garageconcepten CarXpert en AUTOEXCELLENT aanbiedt. "In auto’s is maar ruimte voor één dongel en als die er al inzit, dan ben je als garagebedrijf te laat. De informatie die via de OBD-stekker beschikbaar is, wordt door veel autofabrikanten teruggebracht tot wat wettelijk verplicht is. Het universele autobedrijf dreigt daardoor buitenspel te worden gezet."

Proactief denken

Volgens Blekxtoon is het voor universele bedrijven dan ook zaak om zich aan te sluiten bij een garageconcept, omdat ze in hun eentje nooit een telematicaoplossing kunnen ontwikkelen. "Ook moet de universeel proactief gaan denken", zo stelt hij. "Ga een auto alvast checken op slijtagepunten en leg dat vast in een systeem, zodat je weet wanneer bepaalde zaken eraan zitten te komen. Als je ook het kilometrage van de berijder weet, heb je eigenlijk helemaal geen telematicasysteem nodig om te weten wat de onderhoudsbehoefte is. Aan de hand van foutcodes en een kilometerstand weet je een hoop. Merkdealers zijn daar al mee bezig." Volgens hem biedt GroupAuto passende oplossingen. "We hebben de kennis in huis om in te spelen op nieuwe technische ontwikkelingen. De markt gaat compleet veranderen en er zijn maar weinig partijen die straks de data uit auto’s kunnen halen." (AJC)