Ook al gaat het economisch weer wat beter, veel automobilisten zoeken volgens Ton Ketelaar van Inter-Sprint nog steeds naar betaalbare alternatieven voor de A-merken. "Vroeger had je het dan al snel over B- of C-merken, maar qua kwaliteitsniveau is een aantal van deze merken de gevestigde orde inmiddels zo dicht genaderd dat die term de lading eigenlijk niet altijd meer dekt", aldus de marketingmanager. Als voorbeeld noemt hij Landsail, een Chinees bandenmerk met zeer goede testresultaten, dat tevens runflatbanden levert. Ketelaar: "De kwaliteitseisen die daaraan gesteld worden zijn zeer hoog, dat zegt wel iets over de uitgebreide kennis en productietechnologie die ze bij deze fabrikant in huis hebben." Ook Viking, een merk van Continental, is een sterk merk met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Het feit dat de Viking SnowTech II bij meerdere onafhankelijke bandentests als beste uit de test komt bij het ‘remmen op sneeuw’ zegt heel veel over de kwaliteit. Andere voorbeelden van merken die grote stappen zetten, zijn volgens hem Delinte, Mastersteal en Tyfoon.

All-Season banden
"Al deze merken leveren tegenwoordig ook all-seasonbanden, een band die zeer sterk in opkomst is", aldus Ketelaar. "Een dergelijke band is weliswaar een compromis tussen zomer- en winterbanden, maar wel een uitgebalanceerde compromis waarmee je prima de Nederlandse winter doorkomt. Deze nieuwe generatie all-season banden worden geproduceerd op de nieuwste hig-tech productielijnen en hebben de 3PMSF certificering (Three Peak Mountain Snow Flake) gekregen. Hierdoor voldoen deze uitvoeringen aan de Europese eisen op het gebied van winterbanden. Daarnaast wordt de vraag naar all-season banden tevens gestimuleerd door een toenemende vraag vanuit leasing en wagenparkbeheerders.

15 duizend unieke producten
Door de one-stop-shopping strategie in combinatie met de geformuleerde toekomstverwachtingen bestaat het assortiment inmiddels uit circa 15 duizend unieke producten, opgebouwd uit A-merken en eigen merken. Omdat het bedrijf alle banden altijd uit eigen voorraad wil kunnen leveren, liggen er in het magazijn in Moerdijk een slordige 2,5 tot 3 miljoen banden. "Er zijn plannen om de magazijncapaciteit nog verder uit te breiden om alle nationale en internationale klanten maximaal van dienst te kunnen zijn", aldus Ketelaar. Mede door de snelle ontwikkeling in nieuwe afmetingen en de opkomst van ‘tall and narrow’ banden (sterk verminderde rolweerstand) is de vraag naar verschillende uitvoeringen en maten sterk gestegen. "Wij willen de magazijnen van onze klanten niet onnodig vullen, maar wij bieden ons magazijn als voorraad aan. Wij zeggen niet voor niets; ons magazijn, uw voorraad", zo zegt hij. "Door de levering binnen 24 uur is het voor onze klanten niet noodzakelijk om zelf enorme voorraden aan te houden."

E-commerce
Ruim 85 procent van de banden wordt op dit moment door middel van e-commerce besteld, waarbij het bedrijf tegenwoordig ook een bandenbestelapp aanbiedt die, net als de e-commerce omgeving, de voorraad real time weergeeft. Inter-Sprint is volgens Ketelaar meer dan een leverancier. "We willen een langdurige relatie aangaan met onze klanten en ondersteunen ze, daar waar gewenst, met ICT oplossingen en marketingactiviteiten. Doordat veel consumenten de bandenkeuze nog steeds ad hoc, maken is de adviesrol van onze klanten richting de eindgebruikers heel belangrijk. Zij moeten de consumenten duidelijk kunnen maken dat er goede alternatieven voor een betaalbare prijs zijn", aldus Ketelaar. "Daarvoor bieden wij onze klanten de juiste marketingtools."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding