CarGarantie ontzorgt dealerbedrijven bij garantierisico’s na de verkoop van occasions. Met de nieuwe realiteit in de markt, pleiten directeur Benelux Luc Baetens en sales manager Nederland Maikel Simonis voor een andere benadering van het uitbesteden van garantierisico’s. "Ook dealers zijn te veel bezig met de goedkoopste zijn met hun gebruikte auto’s. Maar wat heb je aan de verkoop van een auto als de marge dun is en je de klant vervolgens nooit meer ziet?", vraag Simons zich af.

CarGarantie is ook zeer actief in de fietsenbranche en wat autoland kan leren van de tweewielercollega’s is de klantenbinding. Luc Baetens: "Rijwielspecialisten danken hun klantenkring aan persoonlijke benadering. Niet door de fietsen in de winkel, maar met gastvrijheid en service onderscheiden ze zich. Heel anders dan in autoland, waar de prijs veel te almachtig regeert."

Onderscheidend vermogen

CarGarantie biedt autodealers op twee niveaus onderscheidend vermogen. Een dealer die durft de premie te verrekenen in de verkoopprijs, biedt zijn klant namelijk letterlijk zekerheid in de vorm van een garantietermijn. Maar de bij-effecten zijn eigenlijk nog veel waardevoller. "Als je een auto verkoopt met een jaar garantie, dan zeg je eigenlijk: Ik sta achter mijn product. Bij mij koop je een echt goede auto. En als er wat is, dan staan we voor je klaar zonder dat de portemonnee hoeft te worden getrokken", meldt Simonis bevlogen. "Je biedt kwaliteit en ineens heb je onderscheidend vermogen ten opzichte van bijvoorbeeld de universele autobedrijven." En dat onderscheidend vermogen levert ook nog direct omzet op, want garantiegevallen die ziet de dealer weer terug in zijn eigen werkplaats. Zo blijft de band bestaan, ook na de verkoop van de occasion