Decennialang begon de zoektocht naar het ideale leaseproduct met denken in auto’s en het bijpassende financiële plaatje. De doelgroep bestond uit beslissers aan de klantzijde. Maar dankzij het internet begint het proces nu bij de wensen van de eindklant: de berijder. Dit principe heet mass customization. Het geeft elke individuele berijder alle controle en is de motor achter de digitale transformatie binnen leasebedrijven. De leasebranche wil deze transformatie op een gecontroleerde en betaalbare manier realiseren. Gelukkig is niet alleen het speelveld veranderd, maar ook de manier waarop het spel wordt gespeeld, met online technologie.

Uitdagingen
De klant wil antwoord op een vraag als ‘welke auto kan ik rijden voor 350 euro in de maand, in een rode uitvoering van max vier meter lang, met automaat en parkeersensoren?’ Dit stelt de leasebranche voor een aantal uitdagingen. Ten eerste is er de complexiteit van het product. Een haast oneindig aanbod aan kapitaalintensieve goederen, die je niet zomaar in een webshop kunt gieten. Dus hoe bied je klanten met dit overweldigende aantal mogelijkheden de handvatten om zelf een maakbare auto samen te stellen? Ten tweede is er de leasecalculatie, die binnen een seconde foutloos de juiste prijs op het beeldscherm moet toveren. Of de klant nou kiest voor een Full Operational Lease, Private Lease of Financial Lease.

Mogelijkheden
Dankzij digitale technologie zijn deze uitdagingen inmiddels veranderd in mogelijkheden, met schaalbare en geautomatiseerde oplossingen voor iedere autoaanbieder. Zonder dure investeringen. Een goed voorbeeld hiervan is het intelligente leaseplatform van
Better.be, dat honderdduizenden (lease)calculaties per seconde uitvoert, volledig klant-gestuurd. Het platform is al in gebruik genomen door bijna de hele top tien van grote, Europese leasemaatschappijen, in vijftien verschillende landen. Zo geven zij vorm aan de toekomst van mobiliteit.