Ronald van Eck, directeur van MSR Consulting Group, bespeurt veel activiteit in de branche die te maken heeft met de opkomst van private lease. Het past in de trend van een verschuiving van eigendom naar abonnement. "Het is een goede opmaat voor verdere flexibilisering van mobiliteit." Bij het begin van private lease in Nederland werd een beperkt aanbod van auto’s uit het A-segment aangeboden. "Iedereen herinnert zich de actie van Media Markt met de Fiat 500’s. Inmiddels zie je ook de Franse fabrikanten en de Duitse merken werk maken van private lease. Onder invloed van o.a. mobiliteitsbudgetten, worden ook steeds meer grotere en luxere auto’s aan private lease constructies gekoppeld", ziet Van Eck.

Krachtenveld
De portefeuille met lopende contracten wordt nu al geschat op 200 duizend plus in 2020, waarbij kortgeleden nog werd uitgegaan van een aantal van 100 duizend. "De potentie van private lease is groter dan we denken." Hoe groot de markt exact wordt, zal afhangen van hoe het krachtenveld zich ontwikkeld. ‘Wie wordt de dirigent in de keten’ ziet MSR als een belangrijke kernvraag. "We onderscheiden onder andere importeur, dealer, retailketen, leasemaatschappij, bank en captive. In dat krachtenveld adviseren wij diverse spelers. Om tot een juiste risicoverdeling te komen en optimale winstmarge, is goed calculeren en dirigeren heel belangrijk. Hierin spelen wij een belangrijke rol", besluit de directeur van de MSR Consulting Group.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding