Merkdealers in Europa hebben – in het kielzog van private lease – de kracht van verlengde garantie allang ontdekt. In Duitsland is de nieuwe manier van denken massaal geland in dealerland: zodra de klant een nieuwe of gebruikte auto wil laten financieren, rekent de verkoper een maandbedrag voor inclusief verlengde garantie. "Onze ervaring: mensen betalen met plezier een paar tientjes in de maand meer voor zorgeloos rijplezier", weet Luc Baetens. "Het is toch ook een heerlijk idee: vier jaar met een mooie auto rijden met de zekerheid dat problemen zonder gedoe worden opgelost?"

Klant centraal
Om die stap te kunnen maken, is een andere manier van denken nodig in de Nederlandse showrooms, weet de directeur van CarGarantie: "Niet de prijs, maar de wensen van de klant moeten centraal staan." Omarm je verlengde garantie, dan zijn ook meteen alle partijen winnend, ook het dealerbedrijf. "Je hebt nooit meer lastige discussies met de klant, bij technische problemen krijg je de auto terug in de eigen werkplaats en je creëert een hechte band met de klant via de garantietermijn", motiveert Baetens.

Meefinancieren
Banken en andere financiers staan vrijwel altijd positief tegenover het meefinancieren van verlengde garantie, omdat daarmee automatisch wordt gezorgd dat de auto tip top wordt onderhouden. "Dus ook bij eventuele voortijdige ontbinding van het contract staat er een auto in topconditie, die zich op de markt zal onderscheiden." De Nederlandse dealer is nu aan zet om de verlengde garantie van CarGarantie aan de mens te brengen. "Wij staan klaar om scherpe tarieven te calculeren en mee te denken", besluit de directeur Benelux.